| کد مطلب: ۱۰۲۹۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد

مردم، خواهان توافق؛ - تحريم‌ها به مهاجرت بازوها انجاميد

آرمان ملی- علیرضا پورحسین: مذاکره کننده ارشد ایران در وین، روز گذشته در پایان دیدارهایش با نمایندگان گروه ۱+5 گفت‌وگو در خصوص حل و فصل اختلافات و جزئیات در وین را تایید و عنوان کرد که موارد اختلافی کاهش پیدا کرده است. این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که ادامه دور هشتم مذاکرات در وین از روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شده است و گفت‌وگوها در چارچوب دیدارهای دو جانبه و چندجانبه میان ایران و هیات‌های 1+5 ادامه دارد. همچنین نمایندگان و روسای هیات‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 و نیز مقامات کشورهای اروپایی و آمریکا در یکی دو روز اخیر از پیشرفت در روند مذاکرات ابراز رضایت کرده‌اند. با توجه به اینکه مذاکرات برای هفته جاری نیز ادامه خواهد داشت بسیاری این روزها را در وین بسیار حساس می‌دانند و برخی نیز با اتکا به کلیدواژه مذاکره به معنای تسلیم شدن نیست، ارسال پالس مثبت از داخل ایران را معنادار می‌دانند. در راستای بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت‌وگویی با فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین ایران داشته است که در ادامه می‌خوانید.
پالس‌هایی که از داخل ایران ارسال می‌شود و همچنین صحبت‌های مقامات عالی رتبه کشور خبر از وقوع توافق در وین می‌دهد؟
موضع‌گیری‌ها هنوز هم به گونه‌ای است که ابهاماتی در ذهن ایجاد می‌کند. یک نگرانی در میان مسئولان ایران وجود دارد مبنی بر اینکه می‌ترسند مردم از توافق گله‌مند شوند اما باید توجه داشت که دو سوم مردم در سال‌های 92 و 96 به این رویکرد رای دادند و در گذشته عنوان کرده‌اند که خواستار مصالحه با جهان هستند. مصالحه با جهان به این معنا نیست که ما طبق خواسته آن‌ها رفتار کنیم. توافق به این معنا نیست که ایران باید همسو با غرب شود. نباید مسئولان نگران این باشند که به آن‌ها حرف خاصی زده شود و تهمت تسلیم شدن به آن‌ها زده شود. اصلا این گونه نیست. مردم ایران خواستار صلح و توافق هستند و از جنگ بیزارند. مردم به رئیس‌جمهوری رای داده بودند که کلید توافق را به آن‌ها نشان داده بود و هنوز هم نظر مردم همان است. امروز مسئولان باید به سمت خارج کردن ایران از انزوا باشند و باید این مسیر را طی کنند تا درهای تجارت جهانی به روی ایران باز شود. امروز تحریم‌ها کاری با کشور کرده است که علاوه بر فرار مغزها، شاهد فرار بازوها نیز هستیم و تداوم این وضعیت به نفع کشور نیست. ایران امروز به توسعه صنعتی و اقتصادی نیاز دارد و مردم نیز این امر را می‌خواهند و نباید جای نگرانی باشد. مردم از بیکاری و تورم ناراضی هستند که با رفع تحریم‌ها مشخصا این عرصه سامان پیدا می‌کند. نباید به گونه‌ای مذاکرات را ادامه دهیم که بخواهیم شکست در مذاکرات را به گردن دیگری بیندازیم. مردم هوشیار شده‌اند و چنین مواردی را نخواهند پذیرفت. اظهار آمادگی برای مذاکره با اظهار آمادگی برای توافق تفاوت دارد و جامعه به این موارد آگاه است. امروز مناسبات بین‌المللی به گونه‌ای شده است که اقدام هر کشور می‌تواند تاثیرات فراوانی داشته باشد و تبعات آن در نقاط دیگر جهان نیز مشاهده شود.
پرونده هسته‌ای ایران نیز می‌تواند تبعات بین‌المللی داشته باشد؟
برجام امری نیست بین ایران و 5+1 بلکه برجام امری منطقه‌ای، بین‌المللی و جهانی است به شکلی که روسیه در روند آن با کارت ایران علیه غرب در اروپای شرقی بازی می‌کند. همه این موارد یک پکیج است و همه آنها باید با یکدیگر حل و فصل شود. آنچه که امروز در قزاقستان رقم خورده است یک اختلاف قومی و داخلی است و هیچ ارتباطی به ما و برجام ندارد و شاهد هستیم که کشورهای دیگر نیز از دولت مرکزی قزاقستان حمایت کرده‌اند و نمی‌توان آن را خیلی تعیین کننده دانست اما مشخصا در بحران اوکراین به نحوی از پرونده برجامی ایران استفاده می‌شود تا غرب به عقب رانده شود و به نظر می‌رسد در پایان نیز روسیه در آن منطقه دست برتر را داشته باشد و دیگران نیز خودمختاری کریمه زیرنظر روسیه را به رسمیت بشناسند. مهم این است که ایران فریب بازی دیگر کشورها را نخورد. ایران مشخصا نباید پیشمرگ سایر کشورها در جنگ‌های نیابتی شود و باید بر اصول خود استوار شود و پیش رود. امروز حتی شاهد هستیم که غرب نیز دیگر خود را دخیل در هر موضوعی نمی‌کند. نمونه واضح آن قزاقستان است و هیچکس خود را در درگیری‌های مسلحانه دخیل نمی‌کند و برای خود دردسر جدیدی ایجاد نمی‌کند. فقط کشورهای همسایه قزاقستان هستند که به تکاپو افتاده‌اند و نیرو اعزام کرده‌اند. اتحادیه اروپا شاهد بودیم که به هیچ شکل ورود نکرد و فقط گفت‌وگوی سیاسی رقم خورد.
مسائل جانبی توافق برجام در داخل و خارج کشور به چه شکل پیش خواهد رفت؟
به نظر نمی‌رسد که امروز در داخل کشور کسی قصد کارشکنی در مذاکرات را داشته باشد و ممکن است در همان مذاکرات پیامی داده شود مبنی بر اینکه از تحولات داخلی نترسید چون معنای دیگری دارد. به نظر می‌رسد که این مذاکرات به نتیجه برسد. ممکن است یک مقدار از بدهی‌های کره جنوبی آزاد شود و راه نفسی باز شود. یا ممکن است تغییر سیاست آمریکا در برابر زیاده‌خواهی اسرائیل نوعی تهدید تلقی شود، مبنی بر اینکه اگر نخواهید از زیاده ‌خواهی خود دست بردارید آمریکا هم متعهد نیست که زیربار هزینه‌ سازی‌های اسرائیل برای خود برود. این هم یک عنصر خارجی است که می‌‌تواند در روند مذاکرات موثر باشد و اسرائیل را که طرف اصلی همه مسائل تحریمی ایران است وادار به نوعی سازگاری کند تا حقوق مردم فلسطین و اعراب در حدی که سازمان‌ ملل و قطعنامه‌‌ها مشخص کرده‌اند، حفظ شود. امروز حل مساله به هر شکلی که منافع ایران را تامین کند، به نفع همه منطقه است و همه مردم از صلح منتفع خواهند شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار