| کد مطلب: ۱۰۲۹۶۰۶
لینک کوتاه کپی شد

«اسپوتنیک» کار دست وزیر بهداشت داد

آرمان ملی- وحید استرون: تقریبا همه می‌دانند و برکسی پوشیــده نیست که بهرام عین‌اللهی (وزیر فعلـــی بهداشت و درمان کشور) در زمانـی که این پست مهم را در شیوع کرونا برعهده نداشت، یکی از امضا کنندگان نامـه سرگشاده به رئیس‌جمهور وقت کشـور بود و به همراه صدها پزشک دیگر تقاضـا داشتند که دولت دوازدهم واردات واکسیناسیون را متوقف کند. اما وی زمانی‌که روبه‌روی نمایندگان مجلس ایستاد تا از آنها برای تصدی کرسی وزارت رای اعتماد بگیرد، اشاره‌ای به امضای خود نکرد و حتی وعده داد که تا بهمن‌ماه امسال همه جمعیت کشور را واکسینه خواهد کرد.

در حالی‌که عین‌اللهی وقتی این وعده را در شهریور امسال داد، به‌خوبی می‌دانست که با ظرفیت تولید واکسن داخلی که تا آن زمان قریب به تولید 10 میلیون دُز بود، نمی‌توانست در مدت شش ماه 170 میلیون دز واکسن داخلی را تولید کند. اما او بر وعده خود ایستاد و با همکاری هلال احمر، تاکنون حدود 100 میلیون دز واکسن وارد کشور کرده و میزان واکسن‌های تزریق شده و دپوی آن در انبارها به 170 میلیون دُز می‌رسد که بخش قابل توجهی از تزریق شده است. اما موضوع متناقض در رابطه با نامه سرگشاده وی و در زمانی‌که یک پزشک بود، یکی از انتقادهایی است که همواره به وزیر فعلی بهداشت کشور وارد بود و او که پایین نامه خطاب به رئیس‌جمهور و رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا سابق در ۲۳ دی ۱۳۹۹ امضا کرده بود، از حسن روحانی درخواست داشتند: «علاوه بر اعلام ممنوعیت ورود واکسن‌ از سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه... مراقبت بفرمایید که واکسن‌های تولیدی این کشورها و هرگونه واکسن تولید شده از سوی مراکز غیرقابل اعتماد، به واسطه‌گری کشور ثالث نیز وارد کشور نشده و برخی واکسن‌های مربوط به سازوکار کوواکس نیز که ماهیت مورد شبهه و مشکوک به ارتباط با جریانات کاملا مساله‌دار بین‌المللی دارد، خریداری نشود. » اما با انتشار کارت واکسن عین‌اللهی که پایگاه خبری جامعه 24 آن را منتشر کرد، نشان داد که وی، برخلاف بسیاری از مسئولان کشور به‌جای واکسن‌های ایرانی از واکسن وارداتی (اسپوتنیک)‌روسیه استفاده کرده که پیش از این اعتقادی به آنها نداشت و همین امر برای وزیر بهداشتی که با واردات واکسن، ناجی کشور در برابر سویه دلتا شد، دردسرهای زیادی ایجاد کرده است، چون کاملا مغایر با امضای او در نامه سرگشاده مذکور بود. همچنین او روز یکشنبه ۱۲ دی ماه نیز صحبت‌های وزیر بهداشت در مراسم آغاز فاز ســـوم مطالعات بالینی واکسن نورا مبنی بر استفاده وی و هیات دولت از واکسن ایرانی، حاشیه‌ساز شد. او در پاسخ به سوالی تاکید کــرده بود: «بسیاری از مسئولان‌مان از واکسن داخلی استفاده می‌کنند، برای مثال حضرت آقا از واکسن برکت استفاده کردند، بنده و بسیاری از اعضای هیات دولت نیز همین‌طور.» هر چند که عین‌‌اللهی، بر خلاف وزیر سابق بهداشت (سعید نمکی) مدعی نجات کشور با واکسن‌های داخلی نبوده، اما ظاهرا وزارت بهداشت در زمان تصدی وی نیز همان سیاست‌های وزارت سابق را در پیش گرفته و افشا کنندگان کارت واکسن وزیر بهداشت را تهدید به شکایت و پیگیری قضائی کرده‌ ا‌ست. موضوعی که در زمان تصدی سعید نمکی و روابط عمومی ایشان، بارها رسانه‌ها، کارشناسان و حتی اعضای شورای شهر تهران به دلیل اظهار نظرهایشان که با آمار و اعلان‌های وزارت بهداشت تناقض داشت، تهدید به شکایت شدند. اکنون انتشار کارت واکسن او در فضای مجازی حاکی از آن است که عین ‌اللهی واکسن اسپوتنیک روسی دریافت کرده است. مقامات وزارت بهداشت نیز این مساله را تکذیب نکرده بلکه با توضیحاتی که داده‌اند این موضوع را تلویحا تاکید کرده‌اند، اما باور دارند که انتشار این کارت واکسن ورود به حریم خصوصی افراد است!
دعوای لفظی در توئیتر
محمد مهاجـــری، یک فعال اصولگرا، در توییتی نسبـــت به خلاف واقع‌گویی وزیر بهداشت واکنش نشــان داده و نوشت: «اگر دولت، دولت بود ‎وزیر بهداشت را به‌خاطر دروغی که در مورد واکسن تزریق شده‌اش گفته بلافاصله برکنار می‌کرد تا اعتبار قوه مجریه بیش از این له نشود. خنده‌دار است که به‌جای مجازات او، دارند برای کسی که دروغ را افشا کرده پرونده می‌سازند؛ و این وسط سکوت و خناق گرفته‌ایم ‎ما اصولگراها. » در این میان، محمد هاشمی مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در توئیتی پاسخ مهاجری را داد و اعلام کرد: «پیش‌تر در واکنش به موضوعی، یادداشتی به قلم شما دیده بودم که بسیار بر من گوارا آمد لذا آن را همچون آموزه‌ای درخشان از یک مواجه دوستانه با سلیقه‌ای غیر همسو در گوشه‌ای از ذهن منقوش کردم فارغ از اینکه در این دنیای کوچک روزی آن را به خود شما تقدیم خواهم کرد. هاشمی با انتشار یادداشت سابق مهاجری، درباره «دروغبافان» توضیح داد و نوشت: «مشفقانه توصیه می‌کنم به جای آنکه تحت تاثیر اخباری که توسط دروغبافان و با اهداف ویژه ساخته می‌شود، حتی عزیزی چون شما را به ورطه غلط اندیشی می‌اندازد، یک روز دفتر محقر حقیر را با حضورتان موسع کنید...»
وزیر باید استعفا بدهد
همچنین حسن کیا، وکیل دادگستری نیز از وزیر بهداشت خواست که به خاطر دروغی که درباره برند واکسن خود گفته، از مردم عذرخواهی کرده و استعفا دهد. وی گفت: «اگر اصول حرفه‌ای داشته باشد باید خودش هرچه سریعتر استعفا بدهد و البته مجلس هم می‌تواند او را به خاطر خلاف واقع گویی استیضاح کند. ماجرای مرحوم کردان را یادمان نرفته که آقای نوباوه وطن نماینده تهران اعلام کرد ایشان به عنوان وزیر کشور نه به خاطر اینکه مدرک دکتری ندارد استیضاح می‌شود، بلکه چون دروغ گفته باید از وزارت برکنار شود. آقای وزیر بهداشت هم با این کاری که کرده به اعتماد عمومی خدشه وارد کرده و نباید تخلف یا اقدام کسی که نوع واکسن او را افشا کرده، اصل ماجرا قلمداد کرد. بلکه موضوع اصلی، فعل وزیر در فریب افکار عمومی است. او می‌توانست بگوید من پزشک هستم و مانند بسیاری از کادر درمان، واکسن اسپوتنیک زدم، یا اصلا درباره نام واکسنی که زده توضیح ندهد.» وی در پاسخ به این سوال درباره انتشار کد ملی و شماره موبایل وزیر بهداشت، مدیرکل حقوقی بیمه سلامت گفته نباید این اطلاعات افشا می‌شد و این هم حریم خصوصی افراد است. این مسائل حریم خصوصی وزیر بهداشت است؟ گفته است: «این شماره‌ها هم حریم خصوصی نیست. شماره موبایل همه وکلا، پزشکان و نمایندگان مجلس در اختیار عموم و در سایت‌هاست. اصولا در اسلام عنوان شده مسئول باید در بین مردم باشد و نباید هیچ حاجب و مانعی بین مسئول و مردم باشد. اینکه وزیر بگوید اسم پدر من را ندانید یا شماره موبایل یا کد ملی من را ندانید، چون حریم خصوصی است، حرف نادرستی است. نباید اصل موضوع را که سخنان خلاف واقع وزیر و خدشه دار کردن اعتماد جامعه به مسئولان است را به حاشیه راند، این بحث‌ها حاشیه است. اصل موضوع، خلاف واقع گویی وزیر بهداشت و خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار