| کد مطلب: ۱۰۲۹۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد

90 میلیون دلار وام برای مهار اُمیکرون پس از 50 سال

آرمان ملی- رها معیری: ایران برای مقابله با کرونا پس از 50 سال از بانک جهانی وام می‌گیرد. این اتفاق در چند روز گذشته و با وجود تحریم‌ها و مخالفت‌های آمریکا صورت گرفت و روز گذشته رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از تصویب اعطای وام ۹۰ میلیون دلاری به ایران در بانک جهانی برای مقابله با بیماری کرونا خبر داد.

آن‌طور که علـــی فکری اعـلام کرده: «این وام از پایین‌ترین نرخ سود در مقایسه با سایر فاینانس‌های بین‌المللی برخوردار است، تمامی نیاز‌های دارویی و تجهیزاتی وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی خریداری و به کشورمان تحویل می‌شود و به این ترتیب مشکلات نقل و انتقال بانکی و تحریم‌ها در این خصوص بی‌اثر خواهد بود." این موضوعی در شرایطی محقق می‌شود که دریافت این وام در آخرین جلسه هیات دولت نیز به تصویب رسید. اما نکته قابل تامل در این رابطه، شفافیت مالی در خصوص هزینه‌کرد این وام است. در شرایطی که سال گذشته رهبر معظم انقلاب با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی موافقت کردند، اما کسی متوجه نشـــد که این پول در کدام بخش کنترل کـــرونا هزینه شد. کمک بانک جهانی در شرایطی به ایران اعطا می‌شود که کشورمان درخصوص وضعیت تامین وسایل پزشکی و افزایش شیوع سویه جدید کرونا (اُمیکرون) قرار دارد. در روزهای پیش نیز دفتر سازمان بهداشت جهانی در ایران اعلام کرد: «۶ دستگاه از تجهیزات پیشرفته توالی‌یابی ژنومی با تکنولوژی نسل بعدی برای شناسایی سویه‌های مختلف ویروس‌ها از جمله امیکرون را از طریق کمک مالی جمهوری فدرال آلمان تهیه و به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور اهدا کرده است.» اما به‌باور کارشناسان، کیت‌های شناسایی امیکرون در کشور درصد بالایی از اشتباهات را دارند. این در حالی است که آخرین آمار مبتلایان به اومیکرون در کشور نشان می‌دهد این سویه خطرناک در کل کشور چرخیده است. بنا به اعلام محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت: «مجمـــوع مبتلایـــان به اُمیکرون در کشور به ۴۶۷ مورد رسیده است. تا ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۰: آذربایجان شرقی ۴ نفر/آذربایجان غربی یک نفر/اصفهان ۳۸نفر/البرز ۴نفر/بوشهر ۹نفر/تهران ۸۵نفر/چهارمحال و بختیاری یک نفر/خراسان رضوی ۷۸نفر/زنجان ۸نفر/سیستان و بلوچستان ۱۰/فـــارس ۱۱/قم ۱۱/کردستان ۱/کرمان ۳/کرمانشاه ۱۲/گلستان ۲/مازندران ۳۶/مرکزی ۹/هرمزگان ۱۲۲/همدان ۲/یزد ۱۷/لرستان ۳ نفر مبتلا شده‌اند.
فقط برای تهیه تجهیزات پزشکی
با این حال و بر اساس آنچه که سخنگوی بانک جهانی اعلام کرده، این کمک مالی برای تهیه تجهیزات ضروری پزشکی با هدف کمک به ایران در مقابله با همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ استفاده خواهد شد. با این حال نحوه هزینه کردن این کمک، از سوی سازمان بهداشت جهانی مدیریت و نظارت خواهد شد و این مبلغ مستقیما به بودجه ایران اضافه نمی‌شود. با شیوع ویروس کرونا، دولت گذشته خواستار دریافت وام ۵ میلیاردی از صندوق بین‌المللی پول شده بود، اما به دلیل تحریم‌ها این پول پرداخت نشد. در این شرایط وزیر بهداشت دولت سیزدهم به‌تازگی گفته است: «در دولت گذشته واکسن وسیله‌ای برای کار‌های سیاسی شده بود که مردم تحت فشار قرار بگیرند اما با روی کار آمدن دولت جدید به سرعت واکسن وارد کشور شد.» در این میان، ایران ۱۷۵ میلیون دز واکسن کرونا در اختیار دارد و که حدود 140 میلیون دُز آن تزریق شده است که اکثر آنها واکسن سینوفارم چینی است. اما شناسایی روزانه مبتلایان کرونا در کشور سه رقمی شد و ۲۶ تن دیگر جان باختند. بنا به اعلام وزارت بهداشت از جمعه تا شنبه (18 دی) و پس از ۶۱۴ روز، ۷۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۶۸ نفر از آنها بستری شدند. آخرین بار ۱۴ اردیبهشت سال گذشته، موارد جدید کرونا در کشور سه رقمی و ۹۷۶ نفر بود. یک هزار و ۸۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
تایید فروش کارت جعلی واکسن
خبر فـــروش کارت واکسن‌های تقلبی، در کشور ما موضوع تازه‌ای نیست و پیش از این نیز «آرمــان ملی» در گزارشی به فروش این کارت‌ها به مبلغ ۲ تا ۵ میلیون تومان و برای مسافرت‌های خارج از کشور اشاره کرده بود. این گواهــی‌ها بر اساس واکسن‌ها آسترازنکا صادر می‌‌شد، در حالی‌که کشورهای دیگر واکسن‌ها برکت، اسپوتنیک و سینوفارم را تایید نمی‌کرد یا منوط به دوز سوم می‌دانست، اما روز گذشته مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت این موضوع را تایید کرد و گفت: «در یک مورد ۲۳ نفر دارای کارت واکسن جعلی شناسایی کردیم که در مقابل واکسیناسیون ۱۲۰ میلیون دُز بسیار ناچیز است.» این گفته‌های دکتر علیرضا رحیم‌نیا در شرایطی مطرح می‌شود که ‌پیش‌تر سازمان غذا و دارو نسبت به وجود واکسن‌های تقلبی و سودجویی با پرکردن ویال‌های خالی هشدار داده بود و هم‌زمان گزارش‌هایی از توزیع و تزریق واکسن‌های چند میلیون تومانی در بازار آزاد منتشر شده بود. یکی از کسانی که با پرداخت ۳میلیون تومان کارت واکسن سینوفارم خود را به آسترازنکا تغییر داده به یکی از رسانه‌های رسمی کشور گفته بود: «برای سفر به یکی از کشورهای اروپایی باید کارت واکسن آسترازنکا می‌گرفتم اما با توجه به تزریق دو دوز سینوفارم دیگر امکان تزریق واکسن جدید برایم وجود نداشت. یکی از دوستانم شخصی را به من معرفی کرد که می‌توانست تغییراتی در اطلاعات ثبت شده من در تزریق واکسن انجام دهد. با تخفیف، کار من را با سه میلیون تومان انجام دادند و تمام اطلاعات تزریق واکسنم در سامانه حذف شد.» با این حال مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت درباره مباحث مطرح شده مبنی بر فروش کارت واکسن، گفت: بحث فروش کارت واکسن بدون تزریق واکسن را هم بررسی کردیم و موردی با کمک یکی از خبرگزاری‌ها شناسایی کردیم که مبلغی میگرفتند و کارت صارد می‌کردند ولی تعداد این کارتهای صادر شده خیلی کم است که هیچ تاثیری در اعتماد عمومی به کارت واکسن ایجاد نمی‌کند." این در حالی است که محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره درآمدزایی با تغییر اطلاعات واکسن گفت است: «چنین مواردی به شدت از سوی وزارت بهداشت و دستگاه قضائی پیگیری خواهد شد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار