| کد مطلب: ۱۰۲۹۵۵۸
لینک کوتاه کپی شد

وام بانک جهانی یک پالس مثبت است

آرمان ملی- علیرضا پورحسین: وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته گفت که پیشرفت‌‌هایی در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین انجام شده است اما زمان رو به پایان است. لودریان در گفت‌وگو با رسانه‌ها تاکید کرد که هنوز بر این باورم که می‌‌توانیم به توافق برسیم و این اتفاق در وین می‌تواند رخ دهد. اظهارات وزیر امورخارجه فرانسه در پی این مطرح می‌شود که آنَالنا بربوک همتای آلمانی‌اش نیز روز گذشته عنوان کرده بود که ایران تاکنون زمان زیادی را تلف کرده است و فرصت زیادی برای احیای توافق هسته‌ای باقی نمانده است اما با این وجود روند مذاکرات مثبت است. این در حالیست که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در صفحه توئیتر خود در ارتباط با روند کنونی مذاکرات وین نوشت که مذاکرات وین در مسیر طبیعی و خوب جریان دارد. این موضع گیری‌ها در انبوهی از بیم‌ها مطرح شده و همین امر سبب شد تا تاثیر آن را بر سایر عرصه‌ها نیز مشاهده کنیم. در راستای بررسی آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام، «آرمان ملی» گفت‌وگویی با حسن بهشتی پور، تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی داشته است که در ادامه می‌خوانید.
روند مذاکرات برجام را در روزهای اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در روزهای اخیر شاهد اظهارات بیشتری از سوی طرف فرانسوی بوده‌ایم که از یک سو اظهار خوش بینی کرده‌اند که توافق شکل می‌گیرد و از سوی دیگر نیز با لحنی تند در مقابل ایران ایستاده‌اند. باید توجه داشت که هیچ کدام از این مواضع منطبق با آن چیزی نیست که در میز مذاکره مطرح می‌کنند. بنابراین اصولا آن چه که در بیان دیپلماتیک مطرح می‌شود، سیاست اعلامی است و با سیاست اعمالی تفاوت دارد. اگر روز گذشته بازار ایران از وین پالس مثبت دریافت کرد به‌خاطر مجموعه‌ای از عوامل بود. نخست اظهارنظر مثبت وزیرخارجه فرانسه بود اما پیش از آن روس‌ها، آلمانی‌ها و حتی مقامات آمریکا نیز خبر از پیشرفت در مذاکرات داده بودند و وزیرخارجه ایران نیز بر آن صحه گذاشت. اینکه معاون وزیرخارجه کره جنوبی به وین می‌آید و با طرف‌های برجام برای آزادسازی دارایی‌های ایران گفت‌وگو می‌کند، این نیز یک پالس مثبت به بازار ایران است و مجموعا امیدهایی را ایجاد کرده است.
اعطای وام از سوی بانک جهانی به ایران را می‌توان یک پالس مثبت از طرف غرب دانست؟
مشخصا اگر آمریکا مخالف بود، به هیچ وجه بانک جهانی نمی‌توانست به ایران وام بدهد و اگر وام 90 میلیون دلاری در عمل نیز به ایران اعطا شود قطعا یک پالس مثبت از سوی آن هاست. آمریکا حتی اگر نظر مثبت به این وام نداشته باشد، حداقل با آن مخالفت نکرده است. در بانک جهانی به علت اینکه آمریکا بیش‌ترین سهم را دارد، بیش‌ترین تاثیر را می‌گذارد و نقشی اساسی در این نهاد دارد و قطعا مخالف نبوده است که چنین وامی برای ایران در نظر گرفته شده است. در بانک جهانی این گونه نیست که هر کشور یک رای داشته باشد بلکه هر کشور به اندازه سهمی که دارد، تاثیرگذار است. سایر کشورها مشخصا نمی‌توانند در مقابل خواسته آمریکا در بانک جهانی ایستادگی کنند زیرا به اندازه او سهم ندارند. احتمالا آمریکا رای ممتنع داده است و به همین علت می‌گویند وام به ایران اعطا خواهد شد. بازار داخلی ایران به این مساله نیز توجه کرده است و احتمالا موجب کاهش ارزش دلار شود.
در روزهای اخیر روسیه و اولیانوف به موارد جنجالی سیاست خارجی ایران بدل شده‌اند و حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شده است، در این خصوص باید توهین اولیانوف به ظریف را باور کرد یا تبریک تولدش را؟
بی شک اولیانوف هدف اولش تامین منافع روسیه است اما امروز به گونه‌ای شده است که هر کاری بکند عده‌ای آن را بد می‌دانند. اگر خوب حرف بزند به او مشکوک می‌شوند و اگر خلاف آن عمل کند باز هم علیه روسیه موضع گیری می‌شود. اگر اولیانوف تلاش کند که برجام به نتیجه برسد می‌گویند احتمالا پشت پرده خبری است و اگر در آن کارشکنی کند باز هم علیه روسیه صحبت می‌شود. مشخصا ملاک توئیت و تبریک تولد نیست. امروز سیاست خارجی ایران باید نتیجه گرا باشد و از این مقاطع عبور کند. اولیانوف نیز زمانی که با واکنش تند ایرانی‌ها مواجه شد, پیام خود را حذف کرد و تولد ظریف را تبریک گفت. اولیانوف تصور نمی‌کرد که به علت توهین علیه آقای ظریف با حجم زیادی واکنش منفی روبه‌رو شود اما این اتفاق افتاد. محافل مختلف ایران نسبت به اولیانوف واکنش نشان دادند و امروز او خواسته با تبریک تولد این مساله را ترمیم کند. آن چه که باید برای ما ملاک باشد، عمل و نتیجه سیاست خارجی روسیه در قبال ایران است. به این معنا که در قبال ایران چگونه رفتار کرده‌اند و آن رفتار چه نتیجه‌ای داشته است و برای ایران چه تبعاتی داشته است. نباید خیلی به صحبت‌های اولیانوف توجه کرد و باید در سیاست خارجی خود به سمت نتیجه گرایی حرکت کنیم. قضاوت ما در سیاست خارجی نیز باید اعمال کشورها باشد و طبق آن‌ها عمل کنیم و نباید درگیر حواشی سیاست خارجی شویم. باید هوشمندانه عمل کرده و تصمیمات هوشمندانه در این برهه حساس اتخاذ کنیم. فرض را بر این بگیریم که سایه جنگ بر کشور نباشد اما همین قدر که کشوری در صحنه بین‌الملل تهدیدکننده صلح و امنیت باشد برای آن از لحاظ سیاسی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری بسیار مضر خواهد بود. نباید دیگر اشتباه‌های گذشته را تکرار کنیم. نباید فراموش کرد که اشتباه‌های جزئی در سال‌های اخیر کار ایران را به اینجا کشاند و در سخت‌ترین حالت ممکن قرار داد. اشتباه‌هایی که با عملکرد هوشمندانه می‌توانست رخ ندهد و امروز به مراتب در شرایط بهتری قرار می‌گرفتیم و این گونه نگران آینده نبودیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار