| کد مطلب: ۱۰۲۹۵۴۰
لینک کوتاه کپی شد

كارگروه رفع تحريم به موازات رسيدن به توافق

آرمان ملی: مذاکرات پیچیده در وین در حالی در جریان است که بحث‌های محتوایی تا حد زیادی توانسته سرعت مذاکرات را بگیرد، همچنان طرف‌های مذاکره حرف‌های امیدوار کننده می‌زنند و از مثبت بودن روند گفت‌وگوها می‌گویند حتی حضور کشورهایی از عربستان و کره جنوبی را نیز در همین راستا ارزیابی می‌کنند. منابع نزدیک به مذاکرات می‌گویند که گفت‌وگوها در سطوح کارشناسی و سیاسی در چارچوب دیدارهای دوجانبه و چندجانبه میان ایران و 1+4 و نیز میان ایران و آمریکا از طریق مکاتبات غیررسمی با محوریت هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در وین ادامه دارد و حتی حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان از «حرف‌های خوب آمریکایی‌ها» سخن به میان آورده، باقری مذاکرات را مثبت و رو به جلو توصیف کرده و اولیانوف روس نیز به آینده گفت‌وگوها امیدوارانه نگاه می‌کند حتی وزیران خارجه آلمان وفرانسه هم مواضع مثبتی درباره گفت‌وگوها دارند. همه این‌ها در کنار سکوت آمریکایی‌ها، نشان از تحرک مثبت در وین دارد. این در حالی است که وزیر خارجه کشورمان جمعه شب در توئیتی درباره فضای حاکم بر مذاکرات در وین بین ایران و گروه 1+4 نوشت: «مذاکرات وین در مسیر طبیعی و خوب جریان دارد. اگر طرف‌های غربی، نیت و اراده داشته باشند، می‌توان در وین به یک توافق خوب دست یافت.» نمونه عملی تضمین این است که «ما نفت صادر کنیم و بتوانیم به درآمدهای آن دسترسی داشته باشیم.» آنچه مسلم است طرفین مذاکره این بار قرار نیست تا اعلام توافق هتل کوبورگ وین را ترک کنند و گویا همه چیز نیز برای یک توافق خوب فراهم است. البته این گفته بدین معنا نیست که فکر کنیم همه مشکلات و اختلاف نظرها حل شده و طی روهای آینده مذاکرات به نتیجه خواهد رسید اما آنچه از فضای مذاکرات و اظهارات طرفین مذاکره بر می‌آید اینکه احیای برجام چندان هم دور از دسترس نیست و از هم اکنون می‌توان به برداشته شدن تحریم‌ها و احیای برجام امیدوار بود. حتی شاید شرایط به نحوی پیش برود که در پایان همین دور از مذاکرات شاهد اعلام توافق باشیم. اما اگر هم این اتفاق نیفتاد نباید چندان نگران بود چرا که تلاش‌ها اگر در این دور نتیجه ندهد قطعا در دور بعدی منتج به نتیجه شده و برجام احیا خواهد شد.
روز دهم؛ مذاکرات دو یا چند جانبه
جلسات روسای هیات‌های مذاکره کننده و کارشناسان در روزهای اخیر شتاب تندی گرفته است و روند گفت‌وگوها رو به جلو اما محتاطانه و گام به گام پیش می‌رود. روز گذشته دهمین روز از مذاکرات جریان داشت و هیات‌ها همچنان برای دستیابی به توافق نهایی تلاش کردند. علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان نیز برای ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک در چارچوب گفت‌وگوهایی که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد در هتل کوبورگ حاضر شد تا مذاکرات با طرفین را ادامه دهد. در همین راستا جلسه کارگروه کارشناسی رفع تحریم‌های ظالمانه پیش از ظهر دیروز با حضور کارشناسان ایران و گروه 1+4 در محل هتل کوبورگ وین برگزار شد. مذاکرات در سطح روسای هیأت‌ها هم به صورت دو و چندجانبه ادامه خواهد یافت. در سه روز گذشته نیز گفت‌وگوهایی فشرده در سطوح و فرمت‌های مختلف برگزار شده است. دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ١+٤ با حضور غیرمستقیم آمریکا با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان و احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) این روزها در وین، پایتخت اتریش در جریان است. این در حالی است که میخائیل اولیانوف جمعه شب به خبرنگاران گفت که تمام مذاکره‌کنندگان به این نکته که پیشرفت‌هایی در راستای دستیابی به احیای توافقات سال ۹۴ و رفع تحریم‌ها حاصل شده اذعان دارند. وی با بیان اینکه برای رسیدن به نتیجه باید تلاش‌های مستمر و بیشتری صورت گیرد افزود که بر اساس ارزیابی مسکو، دستیابی به توافق نهایی تا ماه فوریه امکان پذیر است. پیش از این یک مقام اروپایی که خواست نامش فاش نشود نیز گفت که مذاکرات به سمت جلو جریان دارد. پیشرفت قابل توجهی در روند مذاکرات رخ نداده، اما فضای گفت‌وگوها مثبت است و هیات‌ها سخت سرگرم تلاش برای رسیدن به توافق نهایی هستند. پیشتر گمانه‌زنی‌هایی درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در روزهای آینده مطرح بود اما پیگیری‌های به عمل‌آمده حاکیست که گفت‌وگوها همچنان جریان دارد و این موضوع فعلا در دستور کار اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک نیست. ایران پس از اجرایی شدن برجام ثابت کرد که هرچند سخت مذاکره می‌کند اما به تعهداتش وفادار و مسئولیت‌پذیر است. از این منظر، مذاکرات جاری فرصت تازه‌ای را برای اروپا و آمریکا پدید آورده تا در قبال بدعهدی چهار سال گذشته گام‌های موثر و ملموسی را برای جلب اعتماد جمهوری اسلامی بردارند.
به تلاش‌های اضافی نیاز است
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین عنوان کرد که تمامی طرفین توافق هسته‌ای حصول پیشرفت در مذاکرات وین را تایید کرده‌اند. میخائیل اولیانوف، روز جمعه در توییتی نوشت: اکنون تمامی شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین این را تایید کرده‌اند که پیشرفت‌هایی جهت حصول توافق برای احیای برجام و رفع تحریم‌ها ایجاد شده است، اگر چه تلاش‌های اضافی مداوم برای دستیابی به این هدف ضروری است.
با روسیه همکاری می‌کنیم
وزیر امورخارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به بیان اظهاراتی درباره روابط مسکو و واشنگتن که این روزها به ویژه بر سر مسئله اوکراین با تنش‌های زیادی روبه‌رو است، پرداخت. آنتونی بلینکن در بخشی از این کنفرانس خبری اظهار داشت: روسیه و آمریکا در گذشته حتی در زمان تنش‌های بزرگ از دیپلماسی استفاده کرده‌اند. وی افزود: ما معاهدات هلسینکی را مذاکره کردیم. سازمان همکاری و امنیت اروپا را ایجاد کردیم، معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و سایر معاهده‌های کنترل تسلیحاتی را امضا کردیم. وزیر امورخارجه آمریکا همچنین گفت: این هفته ما به سایر اعضای شورای امنیت پیوستیم تا تاکید کنیم یک جنگ اتمی پیروز ندارد بنابراین نباید هیچگاه اتفاق افتد. ما در مورد برنامه ایستگاه فضایی همکاری داریم. آنتونی بلینکن در ادامه بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ٢٠١٨ و نقض تعهداتش در این توافق مدعی شد: اکنون نیز با روسیه برای بازگرداندن ایران به پایبندی به برجام همکاری می‌کنیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار