| کد مطلب: ۱۰۲۹۵۳۵
لینک کوتاه کپی شد

باز هــم «نـه» جنتی به استعفا!

آرمان ملی - مطهره شفیعی: روز گذشه سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به خبرهایی مبنی بر ایجاد تغییرات در شورای نگهبان و استعفای آیت‌ا... جنتی گفت: «این خبر را تکذیب می‌کنم، هیچ‌گونه تغییر در شورای نگهبان مطرح نیست.» استعفا‌ها شایعه است، سال‌هاست که شایعه استعفای آیت‌ا... جنتی منتشر و هر بار هم تکذیب می‌شود. او مشاغل زیادی دارد و عضو نهادهای مختلفی است. بنابراین زمانی که شایعه استعفای او مطرح می‌شود، نخستین سوال این است که استعفا از کدام نهاد؟ همین چند وقت قبل یعنی در 8 آذر بود که خبر آمد آیت‌ا... جنتی استعفا داده است که باز هم تصور شد شایعه‌ای بیش نیست اما این بار واقعیت داشت و او از ریاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استعفا داده بود! بیش‌ترین نهادی که پس از هر شایعه، تصور می‌شود جنتی از آن استعفا داده به دبیری شورای نگهبان باز می‌گردد یعنی همان نهادی که صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در آن بررسی می‌شود تا حکم به تایید یا رد داده شود!
رکورد دبیری در اختیار جنتی
آیت‌ا... جنتی از سال ۷۱ تا به امروز بر کرسی دبیری شورای نگهبان تکیه زده است. از ابتدای تشکیل شورای نگهبان تاکنون، هر سال دبیر و قائم مقام دبیر با رأی اعضای شورا انتخاب شده‌اند.در فاصله اسفند سال ۵۸ که ۶ فقیه عضو شورای نگهبان از سوی امام خمینی(ره) انتخاب شدند تا سالروز تشکیل این شورا یعنی ۲۶ تیر ۵۹، آیت‌ا... مهدوی کنی به مدت ۴ماه دبیری موقت شورای نگهبان را برعهده داشت. بعد از آن مرحوم، آیت‎ا... صافی گلپایگانی ۴ ماه دبیر موقت بود و بعد از آن تا خرداد ۶۷ مسئولیت دبیری دائم این شورا را در اختیار داشت. از میان ۴ فقیهی که مسئولیت دبیری شورای نگهبان را طی سال‌های گذشته عهده‌دار بودند، آیت‌ا... مهدوی کنی و آیت‌ا... محمدمحمدی گیلانی مرحوم شده‎اند. آیت‎ا... جنتی و مرحوم آیت‎ا... مهدوی کنی به ترتیب بیش‌ترین و کمترین دوره حضور را در این مسئولیت داشته‌اند. آیت‌ا... مهدوی کنی در ۴۹ سالگی، آیت‌ا... صافی گلپایگانی از ۶۲ تا ۶۹ سالگی، آیت‌ا... محمد محمدی گیلانی از ۶۰ تا ۶۴ سالگی و آیت‌ا... جنتی از ۶۶ سالگی تا کنون مسئولیت دبیری شورای نگهبان را بر عهده داشته‌اند. بنابراین آیت‎ا... مهدوی کنی را می‎توان جوان‎ترین دبیر و آیت‎ا... جنتی را مسن‎ترین دبیر شورای نگهبان نامید. البته شرایط آیت‌ا...جنتی تفاوتی با دیگر اعضا ندارد چنانکه چندی پیش عباسعلی کدخدایی که در آن مقطع سخنگوی شورای نگهبان بود، در پاسخ به این سوال که «در افکار عمومی ذهنیتی وجود دارد که آیت‌ا...جنتی در شورای نگهبان حق وتو دارند. آیا شده که آیت‌ا... جنتی در مورد مصوبات مجلس یا تایید صلاحیت نامزدی نظر دهد، اما در نهایت جمع بندی صحبت‌های شورای نگهبان خلاف نظر آیت‌ا... جنتی باشد؟» کدخدایی پاسخ داد: «بله، ایشان هم به عنوان یک فرد و یک عضو رأی می‌دهند. چه در مصوباتی که از سوی مجلس می‌آید و چه در بررسی صلاحیت‌ها ممکن است نظری دارا باشند، اما اگر اعضا نظری مخالف نظر ایشان دهند رأی‌گیری می‌کنند و هر نظری که رأی بیشتری داشت، انجام می‌شود» و در واکنش به اینکه «یعنی آیت‌ا...جنتی در رأی گیری‌های اعضای شورای نگهبان حق وتو ندارند»، اظهار کرد: «حق وتو ندارند، حق ویژه‌ای هم ندارند. تقریبا هر هفته این مساله را داریم که بالاخره یا ایشان، یا من یا کسی دیگر نظری دارد و نظرش را مطرح می‌کند و نهایتا رأی‌گیری می‌شود و رأی نمی‌آورد، فرقی نمی‌کند. یعنی هر ۱۲ نفر ممکن است هر کدام نظری دارا باشند و بر نظرشان هم اصرار کنند ولی رأی نیاورد.»
جنتی آشنا با استعفا
البته آیت‌ا... جنتی با استعفا و کناره‌گیری آشناست چنان که در اسفند ۹۶ پس از ۲۵ سال، از امامت جمعه تهران استعفا داد و سایت مقام معظم رهبری نوشت: «آیت‌ا... احمد جنتی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به ۲۵ سال توفیق خدمت در سنگر امامت جمعه تهران و با تشکر از اعتماد و عنایات حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در طول این مدت، درخواست کناره‌گیری از امامت جمعه تهران را مطرح کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی با این درخواست موافقت کردند.» در سال 97 هم استعفا داد و این بار از ستاد امر به معرف و نهی از منکر. 23 مهر آن سال آیت‌ا... صدیقی که جانشین جنتی شده بود، گفت: «آیت‌ا... جنتی یک عنصر مقاومِ نستوه و به روز است که در این سن و سال به همه ابعاد انقلاب و جامعه توجه کافی داشته و سمت‌های بزرگی بر دوش ایشان بوده و یکی از حسنات ایشان نیز همین ستاد امر به معروف و نهی از منکر است که نهایتاً قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر محقق شده است.» در 8 آذر هم خبر استعفای آیت‌ا... جنتی از ریاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی منتشر شد. ظاهرا آیت‌ا... جنتی علاقه زیادی به دبیری شورای نگهبان دارد و تمایل ندارد از این جایگاه استعفا دهد تا کماکان خبر رفتن او از شورای نگهبان در حد شایعه باقی بماند!

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار