| کد مطلب: ۱۰۲۸۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد

گاف معاون اول با بيانيه درست نشد

آرمان ملی: امروز بر کسی پوشیده نیست که ایران تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار دارد و در مراودات بین‌المللی، دادو ستد، تجارت و صادرات و واردات از جمله صادرات نفت و واردات انواع مختلف ابزار و تجهیزات در حوزه‌های مختلف با محدودیت‌های بی‌سابقه‌‌ای روبرو است. هر چند که این تحریم‌ها برای امروز و دیروز نیست و از گذشته‌ها نیز برقرا بوده است. اما این باعث نشده که ایران دست از تلاش بکشد بلکه همواره مسئولان کشورمان تلاش داشته‌اند که برحسب منافع ملی تحریم‌ها را به‌نحوی دور بزنند که بتوانند شرایط را برای مبادلات بین‌المللی خود مهیا سازند. اما به موازات آن تدابیری اتخاذ شده که از چگونگی دور زدن تحریم‌ها نیز اطلاعاتی درز نشود و کسی از این مساله سر در نیاورد. حال به‌نظر نمی‌رسد که در همین شرایط نیز برخی سهل‌انگاری‌ها یا بیان اشتباه برخی موضوعات کمکی به شرایط کشور کند و احتمالاً در جهت عکس عمل خواهد کرد.
راهکار عجیب
عصر چهارشنبه 24 آذر ماه بود که معاون اول رئیس‌جمهور در گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه به سخنرانی پرداخت و با تاکید بر اینکه دولت ضمن تقویت همه جانبه خود در داخل، اداره کشور را به بحث مذاکرات وابسته نکرده است و با قدردانی از وزارت خارجه و سفرای ایران در برخی از کشورها برای کمک به دولت در زمینه کنترل بیماری کرونا و واردات واکسن در کشور گفت: سفرای ایران برای ورود واکسن به کشور تلاش‌های خوبی به‌عمل آوردند و در کنار این تلاش‌ها نیز تولیدات داخلی واکسن برای مهار ویروس کرونا در کشور قابل توجه بود. اما شاید بخش قابل توجه صحبت‌های محمد مخبر که بسیار بازتاب داشت، واکنش‌‌های بسیاری را در پی داشت و ویدئوی یک دقیقه‌ای از آن هم در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد جایی بود که معاون اول رئیس‌جمهور گفت: «برخی از این تجهیزاتی که برای ساخت واکسن می‌خواستیم بیاوریم که الان هم هنوز کمی از گرفتاری‌ها مانده در یکی از این انتقال پول‌هایی که داده شده به یکی از کشورها ردی از این که این مال تجهیزات واکسن است دیده شد و ما نتوانستیم آن را بیاوریم و بخشی را هم سفیر عزیزمان با عنوان اسباب‌خانه به کشور آورد و اتفاقات این‌گونه بوده است.» نکته جالب اینجا رخ داد که مخبر به نظر از گفته خود چندان رضایت نداشت و بیان کرد: «حال شاید گفتن اینها صحیح هم نباشد و این هم از زبانم در رفت و گفتم.» این صحبت‌‌های مخبر باعث شد تا در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی رویکردها و تحلیل‌های مختلفی در خصوص اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور شاهد باشیم. بسیاری بر این باورند که بهتر بود مخبر این سخنان را بیان نمی‌کرد و حتی از راه‌‌‌های دور زدن تحریم نیز سخن نمی‌گفت.
واکنش‌ها به مخبر
پس از انتشار ویدئوی معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص چگونگی تامین و وارد کردن لوازم ساخت واکسن این اظهارات با واکنش‌‌های مختلفی مواجه شد. چنانکه علی قلهکی فعال رسانه‌ای اصولگرا در توئیتی نوشت: «با توجه به روند مذاکره، فرسایشی شدن آن و یا حتی عدم حصول نتیجه نیازست که راه‌های دور زدن تحریم‌ها حتی راه‌های خاص نسوزد. مطرح نمودن دور زدن تحریم در قالب لوازم سفرا بسیار اشتباه بود. آمریکایی‌ها مستند به صحبت‌های مخبر می‌توانند مانع از خروج لوازم دیپلمات‌های ما از کشور میزبان شوند.» واکنش‌های دیگر نیز همه در یک نقطه یعنی گاف مخبر یکسان و مشترک بودند. هرچند که بیژن نوباه‌وطن نماینده تهران پس از صحبت‌‌های معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشته: این پیشرفت‌های جمهوری اسلامی بی‌اساس بودن تئوری‌های غربی‌ها را در مورد انقلاب اسلامی را برملا می‌کند به هر حال مردم غرب از خودشان سؤال می‌کنند که اگر ایران عقب افتاده است و جمهوری اسلامی اگر توان اداره کشور را ندارد، این همه پیشرفت‌های پزشکی چگونه اتفاق افتاده است. وی افزوده: تولید واکسن کرونا در ایران غربی‌ها را ترساند؛ چراکه می‌دانند ایران توان تولید واکسن را دارد و این کار را می‌کند و برخی کشورها مثل سوئیس حتی از ما تقاضای واکسن برکت را می‌کردند و رسیدن ایران به این مرحله درواقع به معنای شکست تئوری‌های غرب مبنی بر عقب ماندگی ایران است و این ارزش بسیار بالایی دارد.
بیانیه وزارت امور خارجه
روابط عمومی وزارت امور خارجه طی بیانیه‌ای، در خصوص برخی حواشی پیش‌آمده پیرامون اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه پایانی گردهمایی روسای نمایندگی‌‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه اعلام داشت: ویدئوی چندثانیه‌ای که از اظهارات راهبردی و راهگشای نزدیک به یک‌ساعته معاون اول محترم رئیس‌جمهور منتشر شده، به صورت ناقص و بدون توجه به مقدمه و موخره بیان‌ شده از طرف ایشان بازنشر گردیده است. ضمن اینکه مباحث مطرح شده در این نشست و نیز برخی جلسات دیگر که در روزهای قبلی همایش سفرا مطرح شده بود، به دلیل اهمیت موضوعات، کاملا جنبه داخلی و عملیاتی داشته و بنایی به انتشار عمومی و رسانه‌ای شدن آنها نبوده که متاسفانه در این زمینه دقت نظر لازم توسط یکی از خبرگزاری‌ها صورت نگرفته و بخش‌هایی تقطیع شده از آن انتشار یافته است. ‌بدون شک خدمات دولت سیزدهم در تامین واکسن‌ مورد نیاز آحاد ملت ایران و صیانت از جان مردم بدون توجه به موانع و محدودیت‌های بیشماری که تحریم‌های شدید و بی‌سابقه ایالات متحده برضد ملت ایران ایجاد کرده، از افتخارات مجموعه دولت و دستگاه دیپلماسی است که در حافظه و تاریخ مقاومت مردم این مرز و بوم ثبت و ضبط می‌ماند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار