| کد مطلب: ۱۰۲۷۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد

دفاع نماينده از «مافياي طلاي سرخ»

آرمان‌ملی: طلای سرخ ایران این روزها حال و خوش مساعدی نداشته و همچون اکثر بازارها در چمبره مافیای قدرتمند اقتصاد قرار گرفته است. درواقع با اتمام فصل برداشت و در حالیکه افزایش عرضه باید به کاهش قیمت‌ها در بازار منجر شود؛ اما شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم، رشدی که به اعتقاد متولیان این حوزه نشات‌گرفته از مهندسی بازار از سوی عده‌ای خاص صورت گرفته و در شرایطی که بازار زعفران به‌رغم کاهش با کمبود مواجه نیست اما این گروه با جوسازی در ابتدای فصل زمینه کاهش قیمت‌ها را فراهم آورده تا محصول کشاورزان را با کمترین قیمت خریداری کنند از سوی دیگر در پایان فصل برداشت با ایجاد فضای ابهام و دامن‌زدن به کمبود زمینه رشد قیمت‌ها را فراهم می‌آورند. به گفته کارشناسان صادرات طلای سرخ نیز تحت‌تاثیر روابط و بخشنامه‌های خاص در انحصار عده‌ای خاص قرار گرفته این در حالیست که سازمان تعاون روستایی با در اختیارداشتن 50 تن زعفران خرید تضمینی در انبارها نسبت به عرضه در بورس کالا برای کاهش هیجانات بازار اقدام نمی‌کند به‌گونه‌ای که این اقدام باعث شده تا تعهدات صادراتی برخی از شرکت‌ها نیز تحت‌الشعاع قرار گیرد اگرچه این شائبه وجود دارد که بخشنامه‌های ابلاغی به شکل‌گیری محدودیت‌هایی منجر شده که خرید و صادرات محصول از این سازمان را در اختیار شرکت‌های خاص قرار می‌دهد. البته در این میان برخی از نمایندگان مجلس معتقدند عملکرد خوب مجلس و وزارت جهاد کشاورزی و عدم توجه به شورای ملی زعفران باعث رشد قیمت‌ها و نزدیک‌شدن قیمت زعفران به نرخ جهانی شده است. موضوعی که اگرچه این ساکن بهارستان افزایش منافعی که از این طریق به کشاورز رسیده را به نوعی عملکرد خوب می‌داند اما قطعا در هیچ اقتصادی پذیرفته نیست منافع عده‌ای حتی کشاورزان زحمتکش با فشار بر دیگر اقشار تامین شود. در هر حال آنچه مسلم است بازنده اصلی در بازار زعفران کشاورزانی هستند که تمام بار مشکلات تولید را بر دوش می‌کشند اما تمامی‌ سود آن به جیب مافیای طلای سرخ می‌رود.
جولان دلالان
در این رابطه بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته‌های اخیر و با نزدیک‌شدن به اتمام فصل برداشت شاهد افزایش قیمت زعفران در هر کیلو هستیم موضوعی که رئیس شورای ملی زعفران دلایل آن را انباشت مقدار زیادی زعفران از سوی برخی افراد عنوان کرده است. محسن احتشام می‌گوید: موارد مختلفى در افزایش قیمت زعفران دخیل هستند و اخیرا قیمت زعفران تحت‌تاثیر عوامل متعدد به‌صورت کاذب بر مدار افزایشى قرار گرفته است، متاسفانه طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزى، امسال تولید محصول زعفران نسبت به سال گذشته تا ٣٥ درصد کاهش پیدا کرده است، این در حالیست که عده‌اى سال گذشته ضمن خرید زعفران اقدام به نگهداری آن در انبار کرده‌اند، حال با توجه به کاهش تولید این محصول در کشور در حال سوءاستفاده از این موقعیت هستند و با اقدامات خود زمینه‌ساز ایجاد بى‌ثباتى در بازار زعفران شده‌اند. رئیس شوراى ملى زعفران ایران با تاکید بر اینکه افراد ناآگاه در ایجاد چنین مصائب و مشکلاتى در بازار زعفران دخیل هستند، بیان داشت: اکنون در فصل برداشت قرار داریم، اما با وجود کاهش تولید زعفران نسبت به سال گذشته اما میزان آن کمتر از تقاضاى جهانى نیست و زعفران تولید شده پاسخگوى تقاضاى جهانى است. وى به عدم همکارى سازمان تعاون روستایى در تنظیم بازار زعفران اشاره کرد و افزود: سازمان تعاون روستایى اکنون میزان ٥٠ تن زعفران را در انبارها دارد، اما اینکه چرا این سازمان در وضعیت فعلى اقدام به عرضه این محصول در بازار نمى‌کند و باعث اختلال در روند صادراتى شده جای سوال دارد؟ این در حالیست که صادرکنندگان به‌دلیل کمبود محصول زعفران در بازار قادر به انجام تعهدات خود نیستند. احتشام با بیان اینکه تداوم وضعیت بى‌ثباتى در بازار زعفران منجر به از دست‌رفتن بسیارى از بازارهای صادراتی خواهد شد، ادامه داد: وجود بى‌ثباتى در بازار و ایجاد فضاى سودجویانه و دلالانه در درازمدت به نفع بازار زعفران ایران نیست.
مافیای قدرت در ‌بازارها رخنه کرده‌اند
در حالیکه رئیس شورای ملی زعفران گرانی بازار را ناشی از جوسازی مافیای بازار و دلالان عنوان کرده و معتقد است با وجود کاهش تولید میزان محصول تولید نیاز بازار داخلی و صادراتی را کفاف می‌دهد اما نماینده مردم تربت‌حیدریه، معتقد است رشد قیمت‌ها ناشی از عملکرد خوب وزارت جهاد و مجلس و عدم اعتماد به شورای ملی زعفران بوده که توانسته قیمت زعفران را به نرخ‌های جهانی نزدیک کند. محسن زنگنه، با اشاره به اینکه به‌‌رغم دو برابرشدن میزان صادرات در حوزه زعفران، میزان ارز وارد شده به کشور ۷۰ درصد کاهش یافته است، گفت: مافیای زعفران در دولت قبل که یک سر آن در پاستور و یک سر دیگر در بازار رضای مشهد بود این روزها دائما با رسانه‌ها مصاحبه یا به دولت و مجلس نامه‌نگاری می‌کنند که قیمت زعفران کاذب و باید کاهش یابد. نماینده مردم تربت حیدریه اظهارکرد: اگر واقعا به‌خاطر خشکسالی قیمت افزایش پیدا کرده است، چرا اینقدر عصبانی هستید و علیه زعفران مصاحبه و امضا جمع می‌کنید، این نشان می‌دهد عملکرد خوب وزارت جهاد و مجلس و عدم اعتماد به شورای ملی زعفران قیمت این محصول را به قیمت جهانی نزدیک کرده است. متاسفم برای کسانی‌که متعلق به این شهر هستند و با مافیای زعفران فالوده می‌خورند و صادر کننده نمونه زعفران هم می‌شوند. عضو کمیسیون جهش تولید مجلس گفت: بعداز اینکه تعاون روستایی خرید حمایتی را آغاز کرده همین افراد با اکانت‌های فیک در کانال‌ها و گروه‌ها به‌دنبال ضربه به قیمت زعفران بودند و متاسفانه برخی از شهروندان تربت حیدریه در گروه‌ها و کانال‌ها این مطالب را دست‌به‌دست منتشر می‌کنند، لذا توصیه می‌کنیم مراقب باشند که در زمین چه کسانی بازی می‌کنند. البته اینکه سعی می‌شود تا هر تغییری به عملکرد خوب دولت و مجلس مرتبط شود و تمامی‌ مشکلات و مافیای شکل گرفته به گردن دولت قبل بیفتد، روالی عادی است که در رویکرد مسئولان در چند ماه گذشته شاهد هستیم، البته تردیدی وجود ندارد که باید افزایش منافع کشاورزان در اولویت سیاست‌های دولت قرار گیرد اما این اولویت نباید از طریق گران‌شدن محصول و فشار به سایر اقشار جامعه صورت گیرد. بنابراین اینکه مسئولان شورای ملی زعفران گرانی را ناشی از عملکرد مافیای بازار و دلالان عنوان می‌کنند که با مهندسی بازار همواره جیب‌ها خود را پر کرده‌اند و بر حسب اتفاق سیاست تعاون روستایی که به‌عنوان یکی از بازوهای اجرایی دولت که دخالت این سازمان در حوزه زعفران در چند سال اخیر و اتفاق در دولت قبل با انتقاد اکثر کارشناسان همراه بوده باعث شده تا قیمت این محصول روند صعودی به خود بگیرد موضوعی نیست که نشان‌دهنده عصبانیت و سنگ‌اندازی عده‌ای خاص باشد اینکه مافیای قدرت در تمامی ‌بازارها رخنه کرده‌اند تنها به عملکرد دولت قبل محدود نمی‌شود بلکه حضور و فعالیت همین مافیا در دولت کنونی باعث افزایش قیمتی شده که از آن به‌عنوان عملکرد خوب دولت و مجلس نام برده می‌شود شاید هم تعریف عملکرد خوب در ادبیات برخی مسئولان تغییر یافته است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار