| کد مطلب: ۱۰۲۷۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد

سرعت قيمت خودرو با ترمز واردات

آرمان‌ملی: با به بن‌بست خوردن طرح ساماندهی خودرو و مخالفت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت که ماده 4 آن را در تضاد با سیاست‌های کلی نظام و حمایت از تولیدات داخلی عنوان کرده است در حالیکه تمام تلاش نمایندگان شکست انحصار و کاهش قیمت‌ها مصوبه بود اما همزمان با بازگشت دوباره طرح به مجلس مافیای بازار با آگاهی از تداوم انحصار زمینه رشد قیمت‌ها را فراهم آوردند به‌گونه‌ای که هم اکنون پراید از مرز 170 میلیون تومان گذشته و پژو 405 نیز در آستانه ورود به 300 میلیون تومان قرار دارد. موضوعی که اگرچه برخی از فعالان بازار رشد نرخ ارز را در این تغییر بی‌تاثیر نمی‌دانند اما به گفته کارشناسان مهمترین دلیل جهش قیمتی مجدد در بازار خودرو همزمانی مختومه‌شدن طرح مجلس برای آزادسازی واردات با عدم تحقق وعده‌های وزیر صمت برای افزایش تولید و اصلاح قیمت‌ها بوده است .
شیر بی‌سر و اشکم و یال و کوپال
در این رابطه سیدجواد حسینی‌کیا نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص آخرین اخبار مرتبط با واردات خودرو می‌گوید: طرحی که مجلس برای واردات خودرو دنبال می‌کرد تا براساس آن از یکطرف مسیر تازه‌ای پیش‌روی صنعت خودروسازی ایجاد شود و از سوی دیگر، کاهش قیمت و ارتقای سطح کیفی خودروهای داخلی محقق شود، نهایتا به سرانجام موردنظر نمایندگان ختم نشد. این ایده بدل به شیر بی‌سر و اشکم و یال و کوپالی شد که اجرای آن نه دردی از مردم دوا میژ‌کند، نه انحصار بازار را درهم می‌شکند و نه باعث رقابتی شدن بازار خودرو می‌شود. او افزود: این در حالی است که نمایندگان تلاش زیادی کردند تا بتوانند ماده 4طرح ساماندهی بازار خودرو را عملیاتی کنند و برای این منظور تایید خودروسازان، وزارت صمت و شورای نگهبان را اخذ کردند، اما در نهایت به‌دلیل مخالفت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با که اجرای آن را با سیاست‌های کلی نظام در خصوص حمایت از تولید داخلی و رشد خودروسازی در تضاد می‌داند طرح به بن‌بست رسیده است. نماینده مردم سنقر در مجلس یادآور شد: البته نمایندگان دیدگاه متفاوتی دارند و معتقدند تنها در صورت رقابتی‌شدن بازار است که صنعت خودروسازی ایران می‌تواند روی پای خود بایستد و امکان رقابت در بازارهای بین‌المللی را پیدا کند. به‌دلیل فقدان رقابت در بازار داخلی، حتی کشورهایی که در گذشته صادرات محدود خودرو از ایران داشتند، دیگر حاضر به واردات خودرو از کشور نیستند. او ادامه داد: طبیعی است که هر کشوری به‌دنبال آن است که خودروهایی با سطح کیفی بالا و با نهایت ایمنی را برای مصرف مردم خود وارد کشور کند. اما از آنجا که در بازار خودروی ایران رقابت وجود ندارد، خودروسازی ایران نمی‌تواند با برندهای دیگر در سطح بین‌المللی رقابت کند. در حالی‌که واردات کنترل شده خودرو به خودروسازان داخلی کمک می‌کند تا خود را ارتقا و متناسب با شرایط بین‌المللی محصولات خود را تولید کنند. حسینی‌کیا با اشاره به افزایش مستمر قیمت خودرو بیان داشت: در حال حاضر فقدان توازن در عرضه و تقاضای خودرو باعث شده است تا نرخ خودرو در کشورمان هر روز چند 10 میلیون تومان افزایش پیدا کند و مردم هم چاره‌ای جز خرید و استفاده از این خودروهای بی‌کیفیت ندارند. یعنی از یکطرف قیمت‌ها مدام در حال افزایش است و از سوی دیگر سطح کیفی و ایمنی نازلی دارند و مهمتر از همه خودروسازان حاضر به افزایش تولید نیستند.
بازگشت طرح واردات خودرو به مجلس
نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در این شرایط عملا مردم با چند گونه اجحاف از سوی خودروسازان مواجه هستند. هم باید خودرو را گران بخرند، هم باید خوردوهایی فاقد ایمنی سوار شوند و هم اینکه همین خودروهای نازل نیز به اندازه کافی در اختیار آنان قرار نمی‌گیرد. این در حالی است که از طریق رقابتی‌شدن بازار می‌شد بخشی از مطالبات مردم را پاسخ داد. حسینی‌کیا در پاسخ به اینکه آیا باید بحث واردات خودرو را مختومه فرض کرد یا اینکه ممکن است راهکارهای دیگری برای پیگیری موضوع وجود داشته باشد؟ افزود: به‌هرحال این ایرادی است که هیات عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته است و باید در برابر قانون مطیع بود. هرچند ممکن است روی کاغذ راه‌هایی برای طرح دوباره موضوع وجود داشته باشد، اما نهایتا بازهم نهادهای عالی نظارتی همین ایرادات را مطرح و ایده را از دستور کار خارج می‌سازند. او گفت: طرح دوباره به کمیسیون صنایع و معادن باز می‌گردد، اما، طرح به شیری بی‌یال و کوپال و بی‌دم و اشکمی بدل شده که دیگر تاثیر مثبتی در بازار خودرو نخواهد داشت. مهمترین رکن ایده طرح، واردات خودرو با ارز با منشا خارجی بود که این گزاره از طرح خارج شد. یعنی نمایندگان در مرحله نهایی این گزاره را از بطن طرح خارج کردند تا احتمال عملیاتی‌شدن موضوع بالا برود. اما به‌رغم اینکه طرح از ماهیت خود خارج شد و تنها در ازای صادرات خودرو، قطعات و دستگاه مرتبط با نیرومحرکه اجازه واردات داده شد، بازهم مقامات نظارتی اجازه اجرایی‌شدن به آن ندادند. حسینی‌کیا در پاسخ به اینکه آیا ممکن است، طرح بعد از رفع تحریم‌های اقتصادی و حل مشکل کمبود ارز امکان اجرایی شدن داشته باشد؟ ادامه داد: به‌نظر نمی‌رسد این ایده فرصتی برای طرح دوباره داشته باشد. نمایندگان تمامی تلاش‌های ممکن را دنبال کردند. تلاش‌هایی که برآمده از صدها ساعات کار کارشناسی و علمی بود و دیدگاه‌های تخصصی را پشت‌سر خود داشت. اما این موضوع به‌خاطر صلاحدید نهادهای نظارتی بر واردات خودرو از دستورکار کشور خارج شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار