| کد مطلب: ۱۰۲۷۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد

خود را رئیس جمهور همه مردم می‌دانم

آرمان ملی: رئیس جمهور با تبیین شرایط کشور در زمانی که دولت را تحویل گرفت از مهار کرونا به عنوان مهمترین اولویت دولت در آغاز به کار نام برد و گفت: امروز خدا را شاکریم آمار ابتلا و فوت هر دو کاهش جدی پیدا کرده است . وی در پاسخ به این پرسش که چه نمره‌ای به دولت پس از گذشت صد روز می‌دهد، اظهار کرد: نمره را باید مردم عزیز بدهند. قضاوت و داوری آنها در این باره منصفانه و عادلانه است.اهم اظهارات آیت ا... سید ابراهیم رئیسی از این قرار است:
مهم تر از هر چیز امید و اعتماد مردم بود که آسیب دیده بود و از وظایف مهم دولت این بود که آن را بازآفرینی کند. از مهمترین مسائل، جان مردم است و دولت باید بتواند مردم را در مشکلات معیشتی همراهی کند و با مردم نسبت به گره‌گشایی‌ها گام بردارد. یادم نمی‌رود روز تنفیذ حکم رئیس جمهوری مسائل اولویت دار را اعلام کردم که کرونا و ضرورت واکسیناسیون کرونا مهمترین آن بود. در آن زمان روزی ۷۰۰ خانواده ایرانی داغدار می‌شدند و این برای ما و مردم غصه شده بود که چرا کار جدی تر از این انجام نمی‌شود. پاسخی که آن روزها می‌شنیدم این بود تخصیص ارز به دلیل مشکلات ارزی امکان ندارد یا کشورها به دلیل شرایط تحریمی به ما واکسن نمی‌دهند. از ۳۰ میلیون واکسن شاید ۵ میلیون هم وارد نشده بود و امروز خدا را شاکریم آمار ابتلا و فوت هر دو کاهش جدی پیدا کرده است و باید در این رابطه از مساعدت مردم و کادر بهداشتی و درمانی قدردان باشیم که در صدمین روز دولت اعلام می‌کنم بیش از ۱۰۰ میلیون دز واکسن وارد شده است و برخی الان درحال تزریق دز سوم واکسن هستند.
بازهم باید اقداماتی برای صیانت از جان مردم انجام دهیم، به مردم توصیه می‌کنم حالا شرایط برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و کسب و کارها فراهم شد و ۱۰۰ هزار کسب و کار تعطیل شده دوباره شروع به فعالیت کرده‌اند، ممکن است موج دیگری در پیش داشته باشیم پس مردم مراعات کنند. از این جهت خوشحالیم فضای کسب و کار دوباره دارد رونق می‌گیرد و به رغم مشکلات در کشورهای اطراف، بسیاری از شهرهای ما جز چند شهر در وضعیت خوبی قرار دارد که این هم دارد دنبال می شود. دولت در واکسیناسیون عمومی عملکرد قابل تقدیری از مردم داشته است. از مردم ممنونیم که خوب همکاری کردند. آن روز مردم دنبال واکسن می‌گشتند امروز ما به دنبال مردم برای تزریق واکسن هستیم. مساله تامین ارز را آقای مخبر پیگیری کرد و معاون اول رئیس‌جمهوری قرارگاه و ستاد جدید تشکیل داد. وزارت امور خارجه هم پیگیر تماس با کشورهای مختلف شد و غیر از تماس شخصی، از آقایان خواستم همه کارهای خود را معطوف به پیگیری و تامین واکسن کنند. تهیه واکسن اولویت نخست دولت شد. بنده، معاون اول، وزیر خارجه، و سفرای ما فعال عمل کردند و واکسن آمد.
مرگ یک نفر هم برای ما زیاد است و نباید به این شرایط قانع باشیم. بازهم تاکید می‌کنم که باید پیگیری بیشتری انجام شود. کمیسیونی در حوزه معاونت اول همچنان فعال است. خود ما هم که هر هفته جلسه داریم و مسائل را دنبال می‌کنیم تا از این شرایط عبور کنیم. قرار است طرح جامعی تدوین شود، گفت: به جوانان و مردم وعده می‌دهم که در اولین جلسه شورای انقلاب فرهنگی نسبت به به کارگیری پزشکان متخصص تصمیم گیری شود و خودم به این موضوع ورود کردم. باید فاصله را با مردم کم کنیم. به همه دولتمردان توصیه کردم که با مردم ارتباط بگیرید و حرف و درد دل مردم را بشنوید. در کنار مردم باشید که اگر کسی مشکلی داشته باشد ممکن است صدایش بلندتر شود اشکالی ندارد. دولت در این جهت برای ارتباط با مردم است. دولت ما دولت مردمی است. این برای ما یک افتخار است که باید ارتباط با مردم را همواره افزایش دهیم. سخن مردم و مشکلات آنها را بشنویم.
قبل از این که به استان‌ها سفر کنیم، ابتدا وضعیت استان بررسی می شود. مشکلات استان از زبان نمایندگان و امام جمعه، اساتید و مردم شنیده می شود. استاندار حرف‌ها را می زند و مطالب جمع بندی می‌شود و نیازهای با اولویت مورد بررسی قرار می‌گیرد و در واقع اعتبارات پیش‌بینی می شود و دستگاه های مربوطه با بانک‌ها جلسه می‌گذارند که چقدر امکان تامین اعتبارات است.
اولین ناظر مردم هستند که کارها انجام شود، دوم استاندار به عنوان عالی ترین مقام دولت در استان و سوم در معاونت اجرائی ریاست جمهوری یک بخشی برای پیگیری مصوبات سفر است. مردم بدانند که مصوبات سفر اجرائی شده است. امیدوارم که در روزهای آتی بتوانیم به استان‌های دیگر سر بزنیم و مسائل اولویت دار استان ها را پیگیری کنیم. ما در استانها پروژه جدید آغاز نمی کنیم. آنقدر پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم و می توان گفت برای ده ها سال پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد.من جایی نمی روم کلنگ جدید بزنم همین کلنگ هایی که زده شده باید پیگیری شود.
ما سفر به استانها را ادامه می‌دهیم و رابطه‌ مان را با مردم بیشتر خواهیم کرد چرا که برکات زیادی در ارتباط با مردم وجود دارد. به همه دولتمردان در سراسر کشور، استانداران و فرمانداران، بخشداران و مدیران ادارات می گویم که در ارتباط با مردم برکاتی نهفته است که هرگز این ارتباط با نشستن در اتاق دربسته و در پشت میز کاری اتفاق نمی افتد. یکی از دغدغه های اولویت دار دولت، بعد از جان مردم را مساله نان و معیشت مردم است. در شرایطی که دولت را شروع کردیم اقتضا می‌کرد اقداماتی در این بخش انجام شود. ذخایر کالاهای اساسی نگران کننده بود و باید رفع نگرانی می‌شد. امروز تامین کالاهای اساسی به حد قابل قبولی رسیده که نگرانی نداریم و در حوزه گندم هم مشکلی نیست و نگرانی از این جهت وجود ندارد. دولت نسبت به خلق پول، افزایش نقدینگی و هر اقدام تورم‌زا به جد حساس است.
دولت هر ماه علاوه بر هزینه‌های خود، ماهیانه به طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان فاکتورهای از قبل خرج شده ر ا باید پرداخت کند،این فاکتورها همان سر رسید اوراق است و تاکید شد کخ از بانک مرکزی قرض نگیریم. اگر استقراض از بانک مرکزی داشتیمپ مردم در چند ماه در سفره خود آن را حس می‌کردند. قرار شد از این به بعد نسبت به خلق پول، افزایش نقدینگی و هر اقدام تورم‌زا به جد حساس باشیم و در بودجه ۱۴۰۱ هم تلاش شد ساختارهای بودجه طوری تنظیم شود که ضد تورم باشد. گزارش مراکز آمار در این مدت حاکی از کنترل شدن تورم است، این موضوع باید ادامه یابد تا گرانی کنترل شود.
در توزیع کالاها متاسفانه شاهد صف‌هایی بودیم که با کرامت مردم همخوانی نداشت. امروز توزیع با استفاده از خدمات و کسب و کار نوین هوشمند انجام می‌شود و این کار در برخی استان‌ها شروع شده است. دولت نسبت به ثبات اقتصادی و کنترل قیمت‌ها موفق بود و این اقدامات هر روز انجام می‌شود. معاون اول مسئول ستاد تنظیم بازار است و در ستاد اقتصادی دولت هم مسئولان بحث می کنند تا کالای مورد نیاز مردم به سهولت به دستشان برسد و مردم نگرانی در این جهت نداشته باشند. اقدام بعدی ثبات اقتصادی برای مردم، خریدار، فروشنده و تولید کننده است که این اتفاق افتاد چون بازار باید برای مردم قابل پیش بینی باشد و برای خرید و فروش و اقدام کنند. به دنبال تحقق این موضوع هستیم و این کاملا دست یافتنی است.
باید به داشته‌های کشور توجه کنیم و بدانیم برای تامین بودجه نیاز به راههای مختلفی است. باید از درآمد به درستی استفاده شود. فرار مالیاتی امروز همه را رنج می‌دهد. افرادی هستند که در آمد سرشاری دارند و از مالیات فرار می‌کنند. دولت باید زمین و امکانات را به کار بگیرد. در قانون آمده مازاد آنچه در اختیار دولت است واگذار وتبدیل به پول شود و به مصرف برسد. امکاناتی امروز وجود دارد که به آن توجه نشده است دولت باید نسبت به همه آنها توجه کند. با این کار می‌توانیم کشور را بدون اینکه اقدامات دولت آثار تورمی داشته باشد اداره کنیم. یکی از موضوعاتی که دنبالش بودیم و هستیم و از مجلس هم خواستیم مصوباتی نداشته باشد یا به حداقل برساند، مساله هزینه‌های جدید برای دولت است. ما با کسری جدی بودجه مواجهیم و باید تا آخر سال این موضوع را حل کنیم . درآمدها را باید افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهیم. راه انجام این کار کمک دولت و مجلس است تا به سمت افزایش درآمد و کاهش هزینه برویم. دولت پرخرج نباید داشته باشیم.
لایحه بودجه هم در این راستا است که بر محور عدالت باشد و توزیع امکانات براساس عدالت انجام شود. آمایش سرزمینی ملاک است. ممکن است کسی نسبت به آمایش سرزمینی ابهامی داشته باشد. مشکلی نیست اما باید ملاکی داشته باشیم که این ملاک آمایش سرزمین است. برخی بخش‌ها در کشور غیر برخوردار یا کم برخوردار است و باید عدالتی در توزیع ایجاد کنیم تا به رضایت همگانی بینجامد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار