| کد مطلب: ۱۰۲۷۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد

آقای رضایی! وعده خبرهای خوش چه شد؟

آرمان ملی- حمید شجاعی: شایسته سالاری شعاری بود که رئیس‌جمهور همواره از ابتدا روی آن تاکید داشت و همتش بر آن بوده تا این مهم را در انتصاب‌های خود نیز به‌کار ببندد. این در حالی است که به اذعان برخی این رویکرد شاید فقط توسط آیت‌ا... رئیسی مطرح و به کار گرفته شده باشد اما نگاهی به برخی از مدیران زیر مجموعه نهادهای دولتی به‌وضوح نشان می‌دهد که برخی انتصاب‌ها نه بر اساس شایسته‌سالاری و کارآمدی مدنظر ریاست محترم جمهور که بر اساس مناسبات سیاسی یا قرابت فامیلی انجام شده‌است. هر چند که پیش از این نیز رسانه‌های مختلف بارها از انتصاب‌های حاشیه ساز گفته‌اند اما هر بار این موضوع تکذیب یا رد شده‌است. در همین راستا چندی پیش احمد وحیدی وزیر کشور درخصوص انتصاب‌های فامیلی با تکذیب این انتصاب‌ها گفت :« اصولاً چنین چیزی واقعیت ندارد و این جوسازی و فضاسازی کسانی است که دنبال این هستند که مردم و دولت را به حاشیه ببرند. برخی‌ها می‌خواهند با مطرح کردن انتصاب‌های فامیلی و حرف‌های غیرواقعی، ذهن مردم را مشوش کنند،» پرسش اینجاست که صحبت وزیر کشور صرفا در مورد وزارتخانه متبوع و تحت اختیار خود بوده است یا سایر وزارت‌خانه‌ها و زیر مجموعه‌‌های دولت را نیز شامل می‌شود؟ البته خود مسئولان به خوبی می‌دانند که امروز در عصر ارتباط و حضور انواع شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مردم از همه چیز باخبرند و نمی‌توان نکته یا مطلبی را از مردم پنهان کرد. چه اینکه برخی انتصاب‌های فامیلی نظیر انتصاب داماد علیرضا زاکانی به سمت مشاور شهردار تهران نیز با فشار افکار عمومی ناتمام باقی ماند. هرچند که در منظومه سیاسی ایران که در آن اتفاقات زیادی رخ می‌دهد دیدن برخی مسائل جای چندان تعجبی ندارد. چنانکه اگر تا دیروز از پدیده آقا‌زادگی صحبت می‌شد و بعضا در مذمت اینگونه انتصاب‌ها مطالبی طرح می‌شد. امروز پدیده آقازادگی جای خود را به انتصاب داماد داده‌است. نگاهی به تمامی دامادهایی که به واسطه جایگاه پدر همسر خود ره چندین ساله را یک شبه طی کردند نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر و نه صرفا در دولت سیزدهم که در سایر دولت‌ها نیز شاهد چنین پدیده‌ای بوده‌ایم و اساسا مسئولیت گرفتن فردی موجبات هموار نمودن راه برای انتصاب سایر اقوام و اقرباء را فراهم آورده‌است. البته جدای از برخی خبرها برخی ادعاهای فامیل بازی و داماد سالاری مطرح شده نیز مثل ارتباط رئیس بانک مرکزی با حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم یا انتصاب برادر همسر وزیر صمت نیز صحت نداشته و درست نیست. آنچه مسلم است باید سازوکاری شفاف و بر اساس شایسته سالااری وجود داشته باشد که همه افراد را فارغ از نام و نشان و ارتباطات مورد سنجش و ارزیابی و در نهایت گزینش و انتصاب قرار دهد.
بازهم انتصاب یک داماد
با وجود تکذیب‌های مختلف در خصوص انتصاب نزدیکان مسئولان، اما جامعه همچنان از این موضوع برنگشته است و خبرهایی هم که می‌رسد این مساله را پر رنگ‌تر می‌کند. در همین راستا پس از انتصاب‌های حاشیه‌داری که بعضی انجام و بعضی با فشار افکار عمومی انجام نشد، طی چند روز گذشته انتصاب یکی از منصوبان به یکی از مسئولان دولتی در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت و با واکنش‌‌های متفاوتی همراه شد. انتصاب مهدی احمدی داماد محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور به ریاست بانک شهر باعث شده تا واکنش‌ها در خصوص انتصاب دامادها در دولت دوباره اوج بگیرد و و انتقادات سرازیر شود. این در حالی است که محسن رضایی ماه گذشته اظهار داشت که در آذرماه خبر‌های خوشی برای مردم در زمینه جبران هزینه‌های زندگی آنان خواهد داشت. حال کاربران فضای مجازی می‌گویند انتصاب داماد، خبر خوش آقا محسن بوده است! نکته اینجاست که چگونه می‌شود یک نفر به یکباره و طی مدتی کوتاه از مدیریت یک شرکت به هیات مدیره بانک شهر و پس از چندی در دولت رئیسی مدیر عاملی بانک شهر برسد. حدود یک ماه پیش خبری منتشر شد که در آن گفته شده بود مهدی احمدی قرار است به عنوان مدیر بانک صادرات منصوب شود، اما آن‌طور که یکی از دوستانش نوشته است، او استخاره کرده و بد آمده است، به همین دلیل این سمت را نپذیرفته است. وقتی حکم مدیرعاملی بانک شهر برایش صادر شد، برخی نوشتند استخاره برای بانک صادرات بد آمد اما برای بانک شهر خوب بوده است! این در حالی است که طبق آیین‌نامه بانک مرکزی، مدیرعامل بانک باید حداقل ۱۰ سال سابقه بانکی داشته باشد و ظاهرا داماد رضایی این سابقه را ندارد. وحید اشتری از فعالان رسانه‌ای اصولگرا نوشته: « نکته مهم که درباره این انتصاب نباید فراموش کرد، این است که مهدی احمدی در زمان قالیباف به شهرداری وارد شده‌است. او همچنین برادر داماد رحمانی فضلی هم هست. به این ترتیب از سه جهت حمایت شده‌است. برای پیشرفت در وضع فعلی، هم اینکه داماد چه کسی می‌شوید مهم است، هم اینکه دامادتان چه کسی می‌شود!» به اذعان رسانه‌ها مهدی احمدی پیش از این عضو هیأت مدیره بانک شهر و علاوه بر آن معاون ارزی و بین الملل بانک و قائم مقام مدیرعامل بوده است.
وعده خبرهای خوش فراموش نشود
امروز پرسش جامعه از معاون اقتصادی رئیس‌جمهور این است که با گذشت بیش از صد روز از عملکرد دولت؛ آقای رضایی چه زمانی قرار است از برنامه‌های اقتصادی خود که در مناظرات انتخاباتی از آنها می‌گفت رونمایی کند؟ فرصت آزمون و خطا وجود ندارد و شرایط معیشتی مردم به نحوی نیست که با اینگونه اخبار انتصاب‌ها به جای حل مشکلات کشور مواجه شوند. قدر مسلم مسئولان باید کاری کنند تا پایگاه رای دولت نشکند وتورم ، گرانی، افرایش لجام گسیخته قیمت‌ها، عدم تعادل در بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه ، ارز و خودرو کنترل و مدیریت شود. برای رسیدن به این هدف نیز باید صدای واحد اقتصادی از دولت بلند شود. محسن رضایی وعده داده بودید که در آذرماه خبر‌های خوشی برای مردم در زمینه جبران هزینه‌های زندگی آنان خواهید داشت. مردم منتظر خبرهای خوش شما هستند که عملی شود. مردم به وعده‌های شما در دولت امید بستند و بسیار خرسند خواهند شد که اگر قدرت خریدشان بالا برود و شرایط اقتصادی‌شان مطلوب گردد. پس بهتر است با اقداماتی مثبت و موثر از فضای بی اعتمادی کاسته و اعتماد جامعه را به مسئولان و عملکردها افزایش داده شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار