| کد مطلب: ۱۰۲۷۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد

تقلب در واردات كاميون‌هاي دست دوم اروپا

آرمان‌ملی: یکی از مجوزهایی که برای جبران کسری ناوگان حمل و نقل عمومی کشور در حوزه حمل بار داده شده بود واردات کامیون‌های دست دوم از اروپا بود. با توجه به اینکه کلاهبرداران دولتی و رانتی و دلالان هیچ نقطه دست نخورده‌ای باقی نگذاشته‌اند وارد این حوزه شده و با مجوز رسمی اقدام به واردات کامیون دست دوم کرده و با تقلب در سال تولید و مصرف شروع به فروش آن به راننده‌ها می‌کردند. نکته عجیب اینکه دستگاه‌های دولتی و ناظر بر این موضوع همیشه بعد از وقوع حادثه از خواب بیدار شده و درباره این کلاهبرداری‌ها هشدار می‌دهند درحالیکه واردکننده کاملا برای سیستم‌هایی که بخواهند نظارت و با تخلفات برخورد کنند مشخص هستند. کامیون‌ها چمدانی وارد کشور نمی‌شوند که هیچ نهادی از وضعیت آن خبر نداشته باشد ولی اینکه به این راحتی در مورد کامیون‌ها سر مردم کلاه می‌گذارند جای سوال دارد. معاون فنی گمرک، برخی شیوه‌های کلاهبرداری شرکت‌های واردکننده کامیون‌های دست دوم اروپایی از رانندگان خودروهای سنگین را افشا کرد. مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران در نامه‌ای که ۶ آذر امسال به محمدرضا صاحبی، پسندیده معاون دادستان عمومی ‌و انقلاب تهران درباره موانع ترخیص کامیون‌های وارداتی دست دوم اروپایی ارسال کرده، به رفع بخش عمده‌ای از مشکلات ترخیص این کامیون‌ها اشاره کرده و آورده است: تعدادی از این کامیون‌ها ترخیص شده‌اند. او با اشاره به اتمام مهلت ۴ ماهه ترخیص کامیون‌های دپو شده در گمرکات کشور شامل مهلت ۲ ماهه دادستانی و سپس اضافه شدن مهلت ۲ ماهه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌افزاید: اخطاریه کتبی برای مهلت ۲۰ روزه به واردکنندگان داده شده تا در صورت عدم ترخیص این کامیون‌ها، در پایان ۲۰ روز به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی واگذار خواهند شد. معاون فنی و گمرکی گمرک ایران، مالک اصلی کامیون‌های وارداتی را رانندگان زحمتکش عنوان کرده و ادامه داد: شرکت‌های واردکننده، به سفارش رانندگان اقدام به واردات این کامیون‌ها کرده اند. ارونقی در این نامه به برخی مشکلات برای عدم ترخیص کامیون‌های دست دوم اروپایی اشاره و اظهار کرد: بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد برخی از واردکنندگان کامیون‌ها با کلاهبرداری از رانندگان، مقادیر زیادی وجه به انحاء مختلف دریافت ولی کامیونی به کشور وارد نکرده یا هنوز ثبت سفارشی برای کامیون‌های وارده از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اخذ و ارائه نداده‌اند. او یادآور شد: برخی از شرکت‌های واردکننده کامیون، با اخذ وجه از رانندگان مبادرت به واردات کامیون‌هایی کرده‌اند که حائز شرایط ترخیص نیستند مثلا ثبت سفارش اخذ شده برای کامیون با سال ساخت ۲۰۱۸ است در حالی که کامیون وارده از محل آن ثبت سفارش، سال ساخت ۲۰۱۷ بوده است که در زمان ورود کامیون به کشور، بیش از ۳ سال از ساخت کامیون گذشته و در حال حاضر قابل ترخیص نیست. ارونقی می‌افزاید: تعداد زیادی از واردکنندگان کامیون‌ها از اخذ وجوه غیرمتعارف و غیرقانونی توسط برخی از شرکت‌های ارائه خدمات پس از فروش شکایت دارند و اعلام کرده‌اند وجوه غیرقانونی از این افراد دریافت شده یا در حال دریافت است. او به شکایات متعدد برخی واردکنندگان نسبت به طولانی شدن روند صدور کد ساتا از سوی بانک‌های عامل و اخذ وثیقه‌های مادی مانند ضمانت نامه بانکی ۳۵ درصد اشاره کرد و گفت: واردکنندگان اعلام کرده‌اند این رویه در خصوص برخی بانک‌ها هنوز برای «واردات از طریق رویۀ ارز متقاضی» (ارز بازگشت از محل صادرات) همچنان در جریان بوده و هیچ تغییری نکرده است. به گفته ارونقی خطاب به معاون دادستان عمومی‌و انقلاب تهران، موضوع اسقاط کامیون‌های فرسوده و تخلفاتی که در این زمینه هم صورت می‌پذیرد باعث شکایت عده زیادی از واردکنندگان و رانندگان خریدار کامیون‌های وارداتی شده است؛ به نظر می‌رسد در حال حاضر مشکل اصلی و اساسی بعد از ترخیص و قبل از پلاک گذاری کامیون‌های ترخیص شده، موضوع اسقاط کامیون فرسوده است که باید به طور ویژه مورد رسیدگی قرار گیرد. این مقام مسئول تصریح کرد: اخذ وجوه مختلف بدون ارائه رسید از سوی برخی شرکت‌های واردکننده کامیون‌ها و عدم انعقاد قرارداد با رانندگان از جمله موارد دیگر مورد شکایت توسط رانندگان در این زمینه است. معاون گمرک در این نامه از معاون دادستان تهران درخواست کرده تا در خصوص ورود به موضوع و رسیدگی به تخلفات عدیده در حوزه واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی از جمله «کلاهبرداری، اخاذی، خیانت در امانت، توقیف غیرقانونی مال غیر، درخواست رشوه و وجوه غیرقانونی، ترک فعل از سوی متصدیان دولتی، عدم اجرای قوانین و مقررات و…» رسیدگی کند. داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دیروز ۸ آذر درباره ترخیص کامیون‌های وارداتی از گمرک اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌هایی که داشته‌ایم و کارگروه‌های مشترکی که بین کارگروه‌های مختلف برگزار کرده‌ایم، روند ترخیص کامیون‌ها از گمرک افزایش یافته است. او افزود: تا کنون ۲۲۱۲ دستگاه از گمرک ترخیص شده است که ۹۳۸ دستگاه آن شماره گذاری شده و مابقی در صف شماره گذاری هستند. رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: روند اجرایی دستگاه‌هایی که باید مجوزها را بدهند، تسهیل شده است. سازمان استاندارد، موضوع دریافت گواهی اسقاط، گمرک، محیط زیست و… کمک کرده‌اند تا بتوانیم روند بسیار سریع‌تری را برای ترخیص کامیون‌ها در پیش بگیریم. او تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی مرتبط با ترخیص کامیون‌های وارداتی، تمام اقداماتی که باید انجام می‌داده‌اند را طی کرده‌اند و حالا نوبت بخش خصوصی است تا اقدامات مربوط به خود را انجام دهند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار