| کد مطلب: ۱۰۲۷۱۴۴
لینک کوتاه کپی شد

دلواپسان ضدِ هنر را «ارشاد» كنيد؛ نه حمايت

آرمان ملی: این روزها شاهد جنجال و هیاهویی هستیم که به دنبال تذکــر شفاهــی محمــدتقی نقدعلی، نماینده روحانی خمینی شهر در مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه به وجود آمد. این نماینده مجلس با انتقاد از نمایش فیلم «شهر گربه‌ها» به کارگردانی سید جواد هاشمی در سینماهای سراسر کشورخطاب به وزیر ارشاد گفت: این گربه رقصانی که در فیلم سینمایی شهر گربه‌ها اتفاق افتاده است، متوقف شود، چرا که این موضوع احساسات متدینین و افراد مذهبی را جریحه دار کرده‌است، اینکه مجوز اکران چنین فیلم هایی داده می‌شود مخالف موازین نظام دینی است، درخواست می‌کنم وزیر ارشاد درمقابل فشارهای وارده مقاومت کند و اکران این فیلم را به خاطر صیانت از خون شهدا تعطیل کند. به‌دنبال این سخنان و حواشی ایجاد شده کارگردان فیلم اعلام کرد فیلم را اصلاح می‌کند و در مقام دفاع از اثر خود آن را فیلمی با محور استکبارستیزی و نقد مهاجرت جوانان و خانواده‌ها معرفی کرد، اما همین سخنان باعث شد تا این بار روزنامه جوان پا به میدان بگذارد و ضمن انتقاد از فیلم بنویسد که البته تنها کسانی اجازه ورود به ساحت استکبارستیزی و ترامپ‌شناسی را دارند که اولاً سابقه ۳۰سال مربیگری تربیتی داشته باشند، ثانیاً بارها در فیلم‌های مختلف سینمایی شهید شده باشند! عذر بدتر از گناه مصداق همین حرف است. سیدجواد هاشمی باید بداند که اتفاقاً جامعه از کسی که ۳۰ سال سابقه مربی تربیتی بودن، شهید شدن در آثار متعدد سینمایی و برگزار کردن یادواره شهدا را دارد، توقع دارد به ارزش‌های جامعه و مظاهر آن بیشتر از دیگران پایبند باشد، خصوصاً اینکه آن بازیگر همه احترامی را که در جامعه کسب کرده مدیون همین نقش‌آفرینی به جای شهداست.
نوباوه چه گفت؟
البته تنها جنجال بر سر این یک فیلم نبود در گام بعدی بیژن نوباوه‌وطن نماینده تهران و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که در ضمن از اعضای شورای پروانه نمایش وزارت ارشاد است! در گفت‌وگویی اظهار داشت: «بیش از 30 فیلم مسأله‌دار از کمیته شورای نمایش مجوز نمایش گرفته‌اند که در این فیلم‌ها ارزش‌های اخلاقی، انقلابی و ملی زیر سؤال رفته است. با وجود مخالفت‌های صورت گرفته اما این فیلم‌ها در کمیته شورای نمایش مجوز گرفته‌اند اما اگر این فیلم‌ها اکران شوند ما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مجلس فراخواهیم خواند. این فیلم‌ها در دولت قبل مجوز نمایش گرفته‌اند و مجوز آنها مربوط به دولت فعلی نیست. همان‌طور که گفتم در این فیلم‌ها ارزش‌های اخلاقی، انقلابی و ملی ما به زیر سوال رفته و مطمئنا اکران آن با واکنش عمومی مواجه خواهد شد. من خودم عضو کمیته شورای نمایش هستم اما در جلسات آن شرکت نکردم و اگر این وضع بخواهد ادامه پیدا کند دیگر در جلسات بعدی نیز مشارکتی نخواهم داشت». البته این اظهارات این نماینده بی‌پاسخ نماند و اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران با انتشار بیانه‌ای شدیداللحن نسبت به سخنان این نماینده واکنش نشان داده و دراین بیانیه گفته شده« برای ما جای تعجب است که چطور این آقای نماینده بدون تماشای فیلم‌ها اعلام می‌کند سی فیلم غیرقابل نمایش است. وی در چه سیر و سلوکی به این اجتهاد رسیده ‌است که فیلم‌ها را ندیده مجوز توقیف می‌دهد و وزیر را تهدید می‌کند که این فیلم‌ها نباید نمایش داده شوند. اگر آقای نماینده مجلس این فیلم‌ها را دیده‌اند لطفاً اسامی ۳۰ فیلمی که به نظرشان غیرقابل نمایش است و به‌زعم وی در آن فیلم‌ها ارزش‌های اخلاقی، انقلابی و ملی ما زیر سوال رفته را منتشر کنند».
پاسخ هاشمی به انتقادات
سید جواد هاشمی هم با اعلام اینکه تصمیم به اصلاح فیلم عقب‌نشینی نیست. گفت: به نظرم این احترام است. من به مردم احترام گذاشته‌ام که این کار را کرده‌ام. البته این احترام من شامل آن نماینده مجلس نمی‌شود. این بازیگر و کارگردان همچنین متذکر شد: من این فیلم را برای جماعتی ساخته‌ام که اتفاقا مذهبی نیستند. من چطور باید آن جماعت را به سینما جذب کنم و بگویم شخصیتی مثل ترامپ به جامعه ضربه می‌زند؟ به آنها گفتم خوشبختانه شما که این چیزها را از بر هستید، اما من باید جماعتی را به سینما بکشانم که در خانه‌شان بیشتر از اسم خدا، نعوذباا... اسم سگشان را می‌شنوند. من باید این جماعت را به سینما بکشانم و حرف‌های خود شما را به آنها بزنم. چرا وقتی فیلم را ندیدید، آن را از روی تیزر و از رقص‌هایی قضاوت می‌کنید که مشابه آن در همه فیلم‌ها هست. البته این تنها مورد از این دست جنجال بر سر اکران فیلم‌های سینمایی نبود و در سال‌های گذشته هم شاهد جنجال بر سر اکران فیلم‌های سینمایی بودیم از حمله انصار حزب‌ا... به نمایش فیلم آدم برفی بودیم که از طنز روزگار سردسته آن‌روزگار انصار حزب‌ا...، مسعود ده نمکی، بعدها کارگردان سینما شد و فیلمش به دفعات ازشبکه‌های مختلف صدا و سیما پخش شد، تا ممانعت از نمایش برخی از آثار سینمایی در سالن‌های سینمایی متعلق به حوزه هنری به بهانه این که با محتوای فیلم‌ها مشکل دارند، فیلم‌هایی که با مجوز رسمی و قانونی وزارت ارشاد در کشور اکران می‌شد! به نظر می‌رسد وزیر محترم ارشاد جناب دکتر محمد مهدی اسماعیلی علاوه بر چالش با سازمان تنظیم مقررات صوت تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) که نظارت بر محتوای تولید شده در نمایش خانگی و V.O.D ها را به ویژه در تولید و پخش سریال‌های نمایش خانگی که وزارت ارشاد دولت سیزدهم بر خلاف دولت قبل اصرار دارد نظارت دوباره از صدا و سیما به وزارت فرهنگ بازگردد، همچنان با معضل قدیمی نمایش فیلم‌های سینمایی که به‌زعم برخی مغایر با شئونات اخلاقی و شعائر و آموزه‌های مذهبی است، دست به گریبان خواهد بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار