| کد مطلب: ۱۰۲۷۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد

بالاخره آیت‌ا... جنتی استعفا داد

آرمان ملی - مطهره شفیعی: بالاخره آیت‌ا... جنتی استعفا کرد و استعفایش هم پذیرفته شد اما نه از دبیری شورای نگهبان بلکه از ریاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی! دیروز رهبر معظم انقلاب با پذیرش استعفای آیت‌ا... جنتی و تقدیر از زحمات ایشان؛ طی حکمی حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ محمدحسین موسی‌پور را به سمت ریاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی منصوب کردند. متن حکم رهبر انقلاب به این شرح است: «بسم ا... الرّحمن الرّحیم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در شمار نهادهای قانونی فعال و اثرگذار در طول چند دهه و منشاء بصیرت‌افزائی و آرمانگرائی در بزرگداشت یادبودها و مناسبت‌های انقلاب اسلامی بوده و در سایه‌ مدیریت موفق جناب آیت‌ا... آقای جنتی دامت برکاته خدمات ارزشمندی به کشور کرده است. اکنون با عنایت به استعفای جناب آقای جنتی و با تشکر و تقدیر از زحمات فراوان ایشان، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ محمدحسین موسی‌پور دام توفیقه را به مدیریت این شورا منصوب می‌کنم. انتظار می‌رود مشی این شورا به تبعیت از شیوه‌ راهنمایان بزرگ دینی، براساس تبیین و عمق بخشی به شعارها و رساندن پیام صادقانه و صمیمی به دل‌های مخاطبان باشد. این شورا از آغاز بر این اساس شکل گرفته و حرکت کرده و باید هرچه بیشتر به آن اهتمام ورزد. توصیه‌ اینجانب مردمی کردن بزرگداشت‌ها، و فعال کردن مساجد و نهادهای مردمی، و به کارگیری ابتکارات و خلاقیت‌های جوانان انقلابی، و طراوت و تازگی بخشیدن به مراسم دینی و انقلابی است. توصیه‌ی دیگر چابک و سبک کردن تشکیلات و زدودن زائده‌ها و فرسودگی‌های آن است. از خداوند متعال توفیقات ایشان را مسألت می‌کنم و مجدداً از آیت‌ا... آقای جنتی تشکر می‌نمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۸ آذر ۱۴۰۰».
جنتی و مشغله‌ها
بسیاری افراد با شنیدن خبر استعفای آیت ا...جنتی این تصور را داشتند که او از دبیری شورای نگهبان استعفا کرده است. زمانی که نام آیت‌ا... جنتی در سایت‌های جستجوگر وارد می‌شود ، با مشاغل مهمی مواجه می‌شوید که در مقابل این نام ثبت شده است مانند عضو فقها و دبیر شورای نگهبان، رئیس مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و.. . شاید روحانی متولد 1305 با دارا بودن مسئولیت‌های سنگینی که ذکر شد، فرصت کافی برای رسیدگی به همه این امور را ندارد و از سوی دیگر سپردن این حجم از مسئولیت به روحانی 95 ساله سبب خستگی می‌شود. هر چند جنتی سالهاست که با عزم خود سخنی درباره تعدد سختی کار نمی‌کند. ریاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در مقایسه با جایگاهی که جنتی در شورای نگهیان، مجمع تشخیص و حتی مجلس خبرگان دارد
دبیری شورای نگهبان
ظاهرا آیت‌ا... جنتی احتمالا خواهان تداوم جلوس بر کرسی دبیری شورای نگهبان دارد و بیش از همه نامش به عنوان دبیر این شورا مطرح می‌شود تا سمت‌های دیگر. چندی قبل رسانه‌ها دلیل رای همیشگی به جنتی را از عباسعلی کدخدایی سخنگـــوی سابق ایــن شــورا جــویــا شـــدند کـــه او گــــــفـــت: «مدیران اجرائی ما باید اغــلـــب از جوانان بـــاشند اما حوزه‌هــایی هم وجود دارد که اتفاقاً کبــر سـن و تجربه در آنـــها خیلی مهم است. لذا وقتی به خیلی از کشورها نگاه می‌کنید، مثلاً در بخش قضات، معمولاً آدم‌های باتجربه و در سنین بالا را می‌بینید. در مجامع تخصصی و مشورتی هم همین گونه است و اعضای آنها عموماً افراد صاحب تجربه هستند.» این پاسخ سبب شد تا سوال بعدی اینگونه مطرح شود که « گفته می‌شود اعضای شورای نگهبان به واسطه احترام به سن و جایگاه آیت‌ا... جنتی در هر دوره به ایشان رأی می‌دهند.» و کدخدایی گفت:« در هر مجمعی افراد به بزرگان خودشان احترام می‌گذارند و براساس همین احترام و البته تجربه ایشان، آقایان شورای نگهبان به آیت‌ا... جنتی رأی می‌دهند.» مشخص نیست که چرا برخی اعضای سابق و فعلی شورای نگهبان درصدد تاکید بر حضورآقای جنتی در این سمت دارند مانند کدخدایی که در توجیه انتخاب مناسب جنتی به عنوان دبیر شورای نگهبان می‌گوید: «اگر حمل بر اغراق نگذارید، الحمد... این نشاط همچنان هست. ایشان گاهی آنقدر جلسه می‌گذارد و فرمایشات دارد که ما را هم خسته می‌کنند. اگر این نشاط وجود نداشت، ایشان به خودی خود نمی‌توانست در این جایگاه دوام بیاورد.» در اذهان هست که آیت‌ا... یزدی به‌رغم آنکه متولد 1310 و 5 سال کوچکتر از آیت‌ا... جنتی بود در زمانی که احساس کرد باید کرسی این شورا را به فرد جوان‌تر بدهد، از عضویت در شورای نگهیان استعفا کرد اما ظاهرا حاضر نیست چرا که به گفته خودش کنار رفتن افراد حزب‌اللهی برای کشور مشکل ایجاد می‌کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار