| کد مطلب: ۱۰۲۷۰۷۳
لینک کوتاه کپی شد

تاثیر واکسن نزده‌ها در پیک ششم کرونا با «اُمیکرون»

‎آرمان ملی:‌ در شرایطی که مجموع واکسن‌های کرونای تزریق شده در کشور از مرز ۱۰۵ میلیون دُز گذشت و کارشناسان، افراد واکسینه نشده را آسیب پذیرترین اقشار در برابر ویروس جدید اُمیکرون می‌دانند، میلیون‌ها نفر در استان‌های قم، کردستان، البرز، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان، خوزستان و ایلام هنوز واکسینه نشده‌اند و طبق آمار وزارت بهداشت، این استان‌ها به ترتیب کمترین سهم از میزان تزریق واکسن کرونا را به خود اختصاص داده‌اند. طبق این آمار در این مناطق 20 تا 30 درصد مردم برای تزریق اولین دُز واکسن کرونا مراجعه نکرده‌اند و قم با 11 درصد از جمعیت واکسینه شده در صدر جدول کشوری قرار دارد. جمعیت واکسن نزده ها در 7 استان بیش از 3 میلیون و 500 هزار نفر برآورد می‌شود و این درحالی است که هشدارها درباره احتمال ورود سویه جدید کرونا یا همان اُمیکرون به کشور شدت گرفته و طبق پیش‌بینی‌ها این استان‌ها ظرفیت تبدیل شدن به کانون شیوع کرونا و پیک ششم را دارند. همان‌طور که پیش‌تر و قبل از جهش جدید ویروس کووید19، محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نرخ واکسیناسیون کرونا در این استان را پایین‌تر از میانگین کشوری دانست و گفت: «قم جز مناطقی است که از استعداد بیشتری برای ورود به موج ششم کرونا برخوردار است.»
‎اُمیکرون خطر واکسینه نشده‌ها
‎این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که هر روز گزارش‌هایی از ابتلای برخی از مردم کشورهای مختلف در اروپا به این ویروس خطرناک به گوش می‌رسد و اُمیکرون هرروز از آفریقای جنوبی به ایران نزدیک‌تر خواهد شد. خبرگزاری رویترز گزارش داد که «سویه جدید ویروس کرونا موسوم به «اُمیکرون» روز یکشنبه در سطح جهان گسترش یافته و موارد جدیدی در کشورهای هلند، دانمارک و استرالیا شناسایی شده است.» سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده که خطر کلی ناشی از سویه جدید اُمیکرون برای جهان بسیار بالا ارزیابی می‌شود و کشورها باید برای این خطر احتمالی آماده باشند. در این میان ایران ورود مسافران از 6 کشور را ممنوع اعلام کرده است و فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونای استان تهران تاکید کرد: «عدم واکسیناسیون خطری بالقوه برای جهش‌های جدید کرونا ویروس است.» بنا به گفته علیرضا زالی «میزان واکسیناسیون در دُز سوم عمدتا در تهران بوده، لذا همه استراتژی‌ها باید به سمت دُز سوم برود و بر همین اساس باید همه امکانات و نیروها برای واکسیناسیون همچنان آماده نگهداشته شود. باید برنامه ریزی در سطح استان تهران برای نوبت سوم واکسن مورد توجه قرار گیرد.»
‎ثبات کرونا در 9 استان
‎در این شرایط و طبق اعلام وزارت بهداشت، از یکشنبه تا دوشنبه (8 آذر) ۹ استان (خوزستان، گلستان، کردستان، هرمزگان، خراسان شمالی، سمنان، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان)، هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی نداشته‌اند. نکته جالب اینکه در میان این 9 استان، دو استان خوزستان و سیستان و بلوچستان در جدول کمترین واکسیناسیون جای دارند. اما ۴۳۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی که ۶۴۵ نفر از آنها بستری شدند. همچنین ۸۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۷۱۱ نفر رسید. در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد اما ۲۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار