| کد مطلب: ۱۰۲۶۹۹۸
لینک کوتاه کپی شد

قطار بدون توقف انتصاب فامیلی در شهرداری

آرمان ملی- یاسمین طالقانی: پر بیراه نیست اگر اذعان شود شهرداری نخستین نهادی است که نامش با انتصاب‌های فامیلی گره خورده‌است؛ البته در زمان مدیریت اصلاح طلبان در شهرداری و شورای شهر خبری از انتصاب‌های فامیلی نبود اما از زمان سپردن مسئولیت به اصولگرایان بارها شایعه انتصاب‌های فامیلی در این نهاد منتشر شد که برخی از آنها واقعیت داشت مانند روزی که علیرضا زاکانی در مقام شهردار تهران درصدد بود که از دامادش به عنوان مشاور و دستیار استفاده کند که البته با فشار افکار عمومی این انتصاب محقق نشد. در بخش‌های دیگر شهرداری هم شایعه انتصاب‌های فامیلی مطرح بود به عنوان نمونه فاطمه حیدری به‌عنوان سرپرست مدیرکل ماده 100 منصوب شد. کمیسیون‌های ماده 100 به تخلفات ساختمانی در تهران رسیدگی می‌کنند و جایگاهی استراتژیک ازلحاظ شهرسازی و اقتصادی برای شهرداری تهران محسوب می‌شود. گفته می‌شود فاطمه حیدری همسر احمد علوی عضو فعلی شــورای شهر تهــران است. آخرین خبـری که درباره انتصاب‌های فامیــلی مـــنتشر شد چنیــن بود که شهردار تــهران در یک انتصاب فامیلی دیگر، سعید کرمی باجناق داوود گودرزی رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران را به عنوان سرپرست مرکز حقوقی شهرداری تهران منصوب کرد. اگرچه شاید این انتصاب مانند انتصاب داماد شهردار، خیلی قابل اعتراض نباشد و فرد مذکور در این زمینه تخصص و تجربه داشته باشد اما با توجه به جنجال‌های روزهای اخیر و همچنین شعارهای زاکانی در زمان انتخابات و قبل از آن، این خبرها قابل تامل است. تغییرات در شهرداری چنان مشهود بود که جعفر تشکری هاشمی ، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران خواستار آن شد که تنها معیار انقلابی و جهادی بودن را در انتصابات در نظر نگیرد و به تخصص‌ها هم توجه کند.
انتصاب‌هایی که پایان ندارد
به نظر می رسد تعداد انتصاب‌های فامیلی در شهرداری بیش از آن چیزی است که در رسانه ها منتشر شده است. چرا که روز گذشته در شورای شهر ضمن بحث درباره این موضوع، تذکراتی به شهردار تهران داده شد. روز گذشته یک عضو شورای شــهـر در انتــهای جلـسه شـــــــــــورای شـــهر تهران در صحن شورا در دفاع از طرح تعارض منافع که طی آن اعضای شورا امکان رایزنی برای استخدام اقوام خود در شهرداری را ندارند، گفت: در حال حاضر که شورای ششم را یک شورای انقلابی و جهادی نام گذاری کردیم اینکه مردم چقدر این نام را باور کنند به عملکرد ما بستگی دارد. سر یک دوراهی قرار گرفته‌ایم؛ دوراهی دفاع از حیثیت انقلابی، جهادی و ارزشی‌مان یا عبور و پذیرفتن یک سیلی از فشار و تهمت و ابهام و ایهام. ناصر امانی با بیان اینکه شورای پنجم علی رغم همه ایرادهایی که به آن می‌گرفتیم یک مصوبه‌ای داشت تحت عنوان تعارض منافع که به اعتقاد من یکی از بهترین کارهای شورای پنجم بوده است، ادامه داد: چون خودشان عمل نکردند مردم از آنها روی گردان شدند؛ یعنی خودشان تصویب کردند اما کارکنان شهرداری دیدند خودشان خلاف آن را عمل می کنند. از ما که خودمان ایراد می‌گرفتیم به عملکرد آنها، شایسته نیست که از کنار یک واقعیتی که در حال حاضر در اذهان عمومی و رسانه‌ها به‌عنوان نقطه ضعف ما مطرح می‌شود، بگذریم و حداقل باید موضع‌مان را اعلام کرده و بگوییم مخالف این روند هستیم و با این روند هماهنگ نبوده و تصمیم با شهردار تهران و مدیران شهری است اما ما به عنوان شورا به قانون تعارض منافع به شدت پایبند باشیم و حتی باید ابهام‌ها و ایهام‌های آن را هم برطرف سازیم که بهانه را از دست همه کس بگیریم. وی با بیان اینکه ما فردی را هدف قرار ندادیم و هدف ما دفاع از حیثیت شورا است، گفت: طرحی که امروز تقدیم شورا شد برای برطرف کردن ابهام آن قانون است تا از حیثیت شورای ششم و صیانت از شورایی که خودش را انقلابی و جهادی نام گذاری کرده و قرار است بر اساس توصیه‌های رهبری و مکتب حاج قاسم سلیمانی حرکت کند، دفاع کند. خواهش می‌کنم همه به این بحث پایبند بوده و از این کار حمایت کنیم. ما هیچ فردی را هدف قرار ندادیم و فقط می‌خواهیم از حیثیت شورا دفاع کنیم. مهدی چمران در واکنش به این تذکر با بیان اینکه تلاش شما در راستای دفاع از حیثیت شورا است، گفت: من در خدمت‌تان هستم و تلاش می کنم به نتیجه مطلوب دست یابیم و به خود می بالم در جمع دوستانی هستیم که برایشان تعصب شورایی بودن مهم است.
متخصص یا فامیل؟
نکته قابل تامل این است که شهرداری برای انتصاب اقوام و فامیل به اقدام به کنار گذاشتن نیروهای قبلی کرد که بعضا با تجربه ومتخصص بودند. تغییرات اتوبوسی در شهرداری سبب اعتراض اعضای شورای شهر شد چنانکه عضو کمیسیون برنامه و بودجه از جابجایی پرسنل گلایه کرد و گفت: اگر همه مدیران را بخواهند عوض کنند حدود ۱۴۷۰ نفر تغییر می کنند و وحی منزل نیست که از معاون تا رئیس اداره ناحیه تغییر کند. ناصر ایمانی بابیان اینکه در منطقه ۲۰ شاهد نگرانی پرسنل و کارمندان بوده، گفت: همه این افراد گمان می کردند که تا چند روز دیگر تغییر می کنند و جالب است بدانید که به آنها گفته می شود که بروید اعلام نیاز بیاورید و یک مدیر ۱۵ ساله چگونه اعلام نیاز بیاورد؟ و این تاثیرات مخرب زیادی دارد و از معاونان و شهرداران مناطق می‌خواهم که پس از ارزیابی عملکرد و با هدف جذب حداکثری نسبت به جابجایی افراد اقدام کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار