| کد مطلب: ۱۰۲۶۹۱۷
لینک کوتاه کپی شد

آمريكا پيش از ورود به برجام «مذاكره مستقيم» درخواست نكند

آرمان ملی- علیرضا پورحسین: نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران که به تازگی به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرده بود در گفت‌وگویی مواضع این کشورها در قبال برجام و مذاکرات بر سر احیای این توافق را تشریح کرده و گفته است که آن ها بر این باورند دو مسیر پیش رو وجود دارد. اول اینکه برجام بازگردانده شود سپس کشورهای منطقه خلیج فارس آماده توسعه روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با تهران هستند. چیزی که آن ها می‌گویند می‌خواهند انجام دهند این است که منطقه را به لحاظ اقتصادی و دیپلماتیک ارتقا دهند. اما اگر ایران به توافق بازنگردد و به توسعه برنامه هسته‌ای‌اش ادامه دهد، در آن صورت این پنجره بسته و ایران به دلیل بحران عدم اشاعه تبدیل خواهد شد. مالی اذعان کرد که من نمی‌گویم که آنها عاشق برجام هستند اما اکنون این حقیقت را دریافته اند که جایگزین برجام این است که هیچ توافقی وجود نداشته باشد و یا این که آمریکا جزوی از آن نباشد، بدان معناست که ایران تعهدات هسته ای اش را کنار بگذارد و این به معنی توسعه برنامه هسته‌ای این کشور و رفتار تهاجمی تر ایران در منطقه است. بنابراین، من فکر می‌کنم که تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس معتقدند که بازگشت به برجام یک ضرورت است و مشخصا برای حصول نتیجه بهتر، باید رو در رو با ایران مذاکره کنیم. در راستای بررسی این مساله آرمان ملی گفت و گویی با محمدجواد جمالی نوبندگانی، نایب رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس دهم داشته است که در ادامه می خوانید.
مذاکره مستقیم با آمریکا در این برهه زمانی می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد؟
با توجه به این که آمریکا خود از برجام خارج شده است و امروز جزئی از مذاکرات وین نیست و رسما بار دیگر به برجام بازنگشته است، چنین درخواستی از سوی نماینده آمریکا در امور ایران نمی تواند منطقی باشد. ابتدا باید 1+4 تبدیل به 1+5 شود بعد در این خصوص صحبت شود. امروز مسائل هسته‌ای بین ایران و آمریکا معلق است و این نیز خود یک مانع است.از سوی دیگر در چند هفته اخیر شاهد بوده‌ایم که آمریکا بارها در خلیج فارس و دریای عمان اقدام به حرکات خطرناک کرده است که تا آستانه رویارویی نظامی مساله پیش رفته‌است. این تحرکات خطرناک صرفا در حوزه دریایی نبوده‌است و آن ها با همراهی اسرائیل به ایران حمله سایبری کرده‌اند و عملا به این شیوه‌ها در حال گفتن این هستند که قصد تقابل با ایران را دارند. مشخصا زمانی که یک کشور چنین اهدافی برای خود ترسیم می‌کند، نمی‌تواند وارد یک رایزنی مستقیم شود. امروز در استان اصفهان نیز تنش‌هایی وجود دارد که در خصوص مسائل آبی است. این احتمال می‌رود که آمریکا نیز در این تنش ها نقش داشته باشد و به صورت غیرمستقیم ورود کرده باشد تا ایران را تحت فشار بیشتر قرار دهد تا ایران در مذاکرات دست برتر را از دست بدهد. اگر کشوری خواستار حل مشکل و مذاکره است قطعا نباید دست به اقدامات مخرب بزند. آن ها علاوه بر این موارد به‌صورت مرتب بیانیه و گزارش علیه ایران قرائت می کنند و در این روزها این رویه در شورای حکام بیشتر شده است. تمامی این موارد نشان می‌دهد که دیوار بی‌اعتمادی بسیار بلند است و همین دیوار باعث می‌شود تا مذاکره مستقیم نیز فایده ای نداشته باشد. بنابراین آمریکا در ابتدا باید به برجام بازگردد و بعد به فکر مذاکرات مستقیم باشد. آن‌ها حتی در این برهه زمانی که به مذاکرات نزدیک می‌شویم، از خود خویشتن داری نشان ندادند و باز هم برخی اشخاص و شرکت‌های ایرانی را تحریم کردند. این رویه در روزهای نزدیک به مذاکره منطقی نیست.
تیم مذاکره کننده و دستگاه دیپلماسی در مذاکراتی که از روز هشتم آذر آغاز می‌شود، به چه مواردی توجه کند؟
تیم مذاکره‌کننده هم باید از نظر کیفی و هم از نظر کمی قوی باشد تا بتوانند به جوانب مختلف مذاکرات رسیدگی کنند. نباید فراموش کرد که امروز 6 کشور در مقابل ایران هستند و ایران باید با یک گروه قدرتمند که آشنا به حقوق بین الملل هستند در مقابل این 6 کشور ظاهر شود. نیاز است تا تیم مذاکره کننده در کنار خود از کارشناسان اقتصادی، بانکی، نظامی و امنیتی نیز استفاده کند تا در خصوص مسائل تخصصی مشورت‌های لازم داده شود. از سوی دیگر باید توجه داشت که دیپلماسی برای گفت و شنود است و باید تعامل در این بستر شکل گیرد به شرطی که طرفین بخواهند به صورت واقعی جنبه برد برد رایزنی‌ها را عملیاتی کنند. مشخصا مذاکره برای فشار به نتیجه نمی‌رسد و باید به گونه ای باشد که طرفین به منافع خود برسند. نباید به گونه‌ای مذاکره کرد که گفت و گوها مبنای اختلافات جدید شود.
چه مولفه‌هایی بر مذاکرات احیای برجام در 8آذر تاثیر می گذرد؟
آمریکا مشخصا سیاست‌های خود را مبتنی بر واقعیت‌هایی که خود قبول دارد، ترسیم می‌کند. باید توجه داشت که دیپلماسی بر اساس همین واقعیت‌ها ترسیم می‌شود. یکی از این واقعیت‌ها وضعیت ایران در تمامی حوزه‌ها است. اگر مدیریت کشور به خوبی عمل کند و ایران در حوزه مسائل اقتصادی و اجتماعی با مشکلی مواجه نشود، آمریکا نیز در مذاکرات نرم‌تر برخورد خواهد کرد زیرا می‌فهمد که سخت گیری در خصوص ایران فایده‌ای ندارد. در برهه‌ای از زمان آن‌ها اجازه ساخت یک سانتریفیوژ به ایران را نمی‌دادند اما زمانی که ایران توانست غنی سازی خود را فراتر از 20 درصد برساند، آن ها ایران را به عنوان یک کشور هسته‌ای پذیرفتند. آن‌ها مشخصا اقتصاد و مسائل اجتماعی ایران را رصد می‌کنند و طبق این پارامترها پیش می‌روند. قدرت اقتصادی، سیاسی، هسته‌ای، اجتماعی و نظامی ایران و سطح توانایی در هر کدام از این موارد، آن چیزی است که مشخصا در هفته‌های آینده بر مذاکرات تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار