| کد مطلب: ۱۰۲۶۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد

راه حقـابه از تنـش نمي‌گذرد...

آرمان ملی- منیره چگینی: آنچه که در روزهای اخیر در اصفهان رخ داد، خطری است که از سال‌ها قبل کارشناسان و رئیس وقت سازمان حفاظت از محیط زیست، درباره آن هشدار می‌دادند. موضوعی که دو طرف (برخی از مسئولان و رسانه‌های بیرونی)، در آتش این اعتراضات مدنی می‌دمند و همدیگر را مقصر درگیری‌های چند روز گذشته در استان اصفهان می‌دانند. البته قرار نبود «خشونت» چاشنی مسالمت آمیزترین اعتراض برای مایع حیات باشد؛ قرار نبود چاشنی تسویه‌ حساب‌های سیاسی، طاقت مردم و کشاورزانی که از خشک شدن زاینده رود سال‌هاست که سکوت کرده‌اند، طاق کند.

آنچه که در دوهفته اخیر در اصفهان و چهارمحال بختیاری رخ داد، از دید رسانه‌هایی همچون «آرمان ملی» به عنوان «صـدای زلال معـترضان آب» یاد شد و دو هفته مردم در بستر خشک زاینده رود دست به‌اعتراض می‌زنند و پاسخی دریافت نمی‌کنند! عده‌ای نیز پیدا می‌شوند که معلوم نیست کی هستند یا افرادی با قصد خاص و اقدام به آتش زدن چادر تحصن کنندگان می‌زنند. راه حقابه از تنش نمي‌گذرد و باید با معضل آب، علمی عمل شود و مردم را باید اقناع کنید. مدیران استان اصفهان باید مساله صنعت و آب را سریع‌تر مدیریت‌ و هزینه و فایده آن را در نظر بگیرید و مساله جایگزینی برای جلوگیری از بیکاری مردم را هم مطالعه دقیق کنند. در پی این نارسایی است که تشنگی مردم و کشاورزان شرق اصفهان که در یک دهه گذشته به عناوین مختلف دست به اعتراض زده‌‌اند، باعث تخریب خطوط لوله آبرسانی به استان همسایه می‌شود و مردم استان یزد باید با تانکر نیازهای اولیه خود را برطرف نمایند. همه آنچه که در چند روز گذشته رخ داد، فقط یک معنا و هشداری برای آغاز تغییر رویه این امر اجتماعی به یک بحران سیاسی است. در شرایطی که رسانه‌ها از درگیری‌ مردم و نیروهای انتظامی که قصد داشتند، آرامش را به شهر بازگردانند، یک هفته قبل (28 آبان) هزاران نفر از مردم این استان دست به اعتراض مدنی برای خشکی رودخانه زاینده‌رود زدند و این اتفاق از هفته‌های قبل با تحصن و چادرنشینی کشاورزان شرق اصفهان آغاز شده بود. بامداد چهارشنبه شب (سوم آذر) عده‌ای دست به آتش زدن چادر آنها زدند، امری که علی اصفهانی، دادستان اصفهان عوامل این اتفاق را «اراذل و اوباش» نامید و گفت: «نیروی انتظامی برخی از آنها را دستگیر کرد.» محمدرضا جان‌نثاری، معاون استاندار هم گفته بود: «اراذل و اوباش سعی می‌کنند فضا را دست بگیرند.» در این شرایط و روز بعد، تاسیسات خط اول انتقال آب اصفهان به یزد نیز تخریب شد و این‌بار مردم و کشاورزان معترض، مسئول این اتفاق لقب گرفتند. آن‌طور که محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد از قطع آب انتقالی به یزد بر اثر تخریب تاسیسات خط اول انتقال آب اصفهان به یزد خبر داد و گفت: «حوضچه‌های ۳۲۷ و ۳۳۰ با لودر تخریب شده و حجم خسارات زیادی را ایجاد کرده است و آب انتقالی به یزد بر اثر این اتفاق در حال حاضر قطع است.» در پی این اتفاق، قطعی آب در برخی مناطق یزد منجر به استقرار تانکرهای سیار آب در سطح این شهر برای تامین آب شرب شهرندان شد.
چرا خشونت؟
از صبح روز جمعه، روشن کردن آتش در معابر اطراف، سنگ پرانی به پلیس و آتش‌زدن اموال عمومی نمونه‌ای از کارهای این عده است. نیروی انتظامی در مواجهه با این افراد اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرد و تلاش می‌کند مانع از بی‌نظمی شود. عده‌ای با حمله به یک آمبولانس شیشه‌های آن را شکستند. یک موتور پلیس را به آتش کشیدند و با آتش زدن درختان در اطراف پل فردوسی و سی‌وسه پل فضای رعب و وحشت برای عابرین ایجاد کرده‌اند. با وجود اینکه عصر روز پنج شنبه شورای میرآب اصفهان با استانداری و فرمانداری این شهر جلسه‌ای برگزار کردند و در این جلسه مقرر شد که تجمع کشاورزان اصفهان در بستر خشکیده زاینده رود به پایان برسد و در این جلسه قرار شد که مشکل کشاورزان شرق اصفهان ظرف سه ماه حل شود. اما روز جمعه نیز مردم و کشاورزان اصفهان در اعتراض به نبود آب در زاینده رود دست به تجمع زدند و تاکید کردند تا زمانی که آب در این رودخانه جاری نشود و از شهر اصفهان نگذرد، به تجمع خود پایان نخواهند داد. در چنین شرایطی اما بازهم برخی کشاورزان با وجود توصیه شورای میرآب اصفهان و وعده‌های مسئولان استانداری و فرمانداری، حاضر به جمع کردن چادرهای خود و پایان دادن به تحصن نشدند و همین مساله منجر به تشدید خشونت‌ها در این تجمع شده است؛ چراکه از نظر فرمانداری اصفهان تحصن کنندگان باید از عصر پنج‌شنبه بستر زاینده رود را ترک می کردند. صبح روزجمعه نیز با توجه به فراخوان‌هایی که در صفحات محلی اصفهانی‌ها برای برگزاری تجمع در بستر خشکیده زاینده رود و در کنار پل خواجو برگزار شده بود، جمعی از مردم اصفهان به تجمع کشاورزان باقیمانده در تحصن پیوستند و با توجه به تاکید فرمانداری بر لزوم پایان دادن به تجمع، تظاهرات صبح جمعه با مخالفت همراه شد.
به جای تجمع، نماز باران بخوانید!
در شرایطی که موضوع خشکسالی ایران، همه زنگ خطرها را به‌صدا درآورده است، برخی از اظهارنظرها، همزمان با اتفاقات اصفهان قابل توجه است. آیت ا... احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه بخش عمده مشکل آب در کشور مربوط به کاهش نزولات آسمانی است، گفت: «مشکل با تجمع درست نمی‌شود، در مقابل خدا تجمع فایده ندارد، تجمع باید در نماز باران انجام شود.» امام جمعه اصفهان اما موضوع خشونت‌های روز گذشته را به عوامل ضد انقلاب، نسبت داد و گفت: «عزیزان ما در جمعه قبل تجمع کردند و همه متوجه کمبود آب شدند، اما طبیعی است ادامه دادن کار برای منافقان و ضدانقلاب فرصت فراهم می‌کند و نباید ادامه پیدا می‌کرد، مشخص است که اتفاقات امروز کار کشاورز نیست.» امام جمعه اصفهان با بیان اینکه مشکل آب به گونه‌ای نیست که یک روزه حل شود، تصریح کرد: بعضی می‌گویند ۱۰۰ روز از دولت گذشت و کاری نشد، اولا که این دولت وعده ۱۰۰ روزه نداده بود، ثانیا چه کسی گفته کاری انجام نشد، سوءمدیریت‌های قبل یک‌دفعه جمع نمی‌شود. همزمان وزارت نیرو در گزارشی با موضوع تغییر اقلیم ضمن اشاره به اینکه بحران آب می‌تواند به بحران‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی منجر شود، نوشت:«با توجه به روند موجود چاره‌ای جز سازگاری با منابع موجود و کم‌آبی نداریم.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار