| کد مطلب: ۱۰۲۶۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد

تمرکز آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران

ادامه از صفحه یک / فعالیت‌های راستی آزمایی به توافق دست یابد. مدیر گل آژانس سپس در گفت و گویی درباره دلیل سفرش به ایران اظهار داشت: در واقع، می‌توانم بگویم روابط میان آژانس و ایران رابطه‌ای دائمی و روندی مداوم است. گروسی درباره دیدارهایش در ایران بیان کرد: بسیار سازنده بودند. برخی مسائل مهمی وجود دارد که باید در سطح فنی درباره‌شان صحبت کنیم و مشغول آن‌ها بودیم.
بیانیه آژانس
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران بیانیه‌ای صادر کرد. در بیانیه‌ای که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر کرده و در برگیرنده اظهارات امروز مدیرکل آژانس در نشست شورای حکام می‌باشد، آمده است: تا ۳۲ فوریه ۲۰۲۱، آژانس اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام را راستی‌آزمایی کرده و بر آن‌ها نظارت داشته است. اگرچه، از آن تاریخ به بعد، این فعالیت‌ها در نتیجه تصمیم ایران برای متوقف کردن اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش تحت برجام، از جمله پروتکل الحاقی به طور جدی تضعیف شده‌اند. در بخشی از این بیانیه آمده است: در غیاب دسترسی منظم آژانس به تجهیزات دیده‌بانی و نظارتی در تمامی تاسیسات اتمی و محل‌هایی در ایران که مرتبط با برجامند،‌ آژانس بر این عقیده است توافق موقتی که من در فوریه ۲۰۲۱ با ایران انجام دادم، حفظ تداوم وقوف ما به فعالیت‌های ایران را تسهیل کرد. اگرچه، تمدید مکرر توافق که اکنون نه ماه است برقرار می‌باشد،‌ در حال تبدیل شدن به چالشی مهم در توان آژانس برای بازیابی تداوم مطلع بودن آن است. بخش پایانی بیانیه آژانس می‌افزاید: از این گذشته، برخلاف توافقی که میان آژانس و ایران در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱ انجام شد،‌ عدم دسترسی به سایت کرج به معنای این بوده است که احیای دیده‌بانی و نظارت در تمامی تاسیسات و محل‌های مرتبط با برجام نمی‌تواند به تمامی انجام شود. این موضوع به طور جدی بر توان آژانس بر تداوم وقوف بر فعالیت‌ها در این سایت که تا حد زیادی برای بازگشت به برجام ضروری دانسته شده، اثر می‌گذارد.
حمایت روسیه از تلاش‌های گروسی
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی از حمایت کامل روسیه از فعالیت‌های مدیرکل آژانس اتمی برای تداوم همکاری با ایران خبر داد. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز چهارشنبه در توییتی نوشت:«رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که دیدارش از ایران بی‌نتیجه مانده است. توافق کامل حاصل نشده اما وی به همکاری با طرف ایرانی برای حل و فصل مشکلات اصلی ادامه خواهد داد. »روسیه از تلاش‌های وی حمایت می‌کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار