| کد مطلب: ۱۰۲۶۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد

مردم هوشیارانه مسائل را رصد می‌کنند

آرمان ملی: پس از روی کارآمدن دولت سید ابراهیم رئیسی بسیاری بر این مساله تاکید کردند که با توجه به حاکمیت یکدست، دیگر بهانه‌ای برای عدم کارآیی دولت یا موانعی در جهت رشد و پیشرفت کشور وجود ندارد و دولت با همکاری سایر قوا می‌تواند از عهده همه مشکلات بر آید. از طرفی از آنجایی که اختلافی میان قوا نیست هر 3 قوه با هماهنگی و هم افزایی می‌توانند کشور را از شرایط فعلی رهایی بخشند. این در حالی است که نزدیک به 100 روز از عملکرد دولت سیزدهم گذشته اما هنوز شاهد گزارش عملکردی از سوی دولت نبوده‌ایم و با وجود ادامه‌دار بودن مشکلات معیشتی جامعه، مردم تحقق وعده‌های رئیس جمهور را یادآوری می‌کنند. باید دید چه زمانی شاهد تحقق این وعده‌ها خواهیم بود و اساسا تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور مستلزم چه شرایط و اموری است. در این راستا برای بررسی تاثیر تحریم‌ها بر کشور و رویکردهای صداوسیما «آرمان ملی» با جلال‌جلالی زاده، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت و گو پرداخته است که می‌خوانید.

عملکرد صد روزه دولت آقای رئیسی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
تاثیر و نقش مثبتی را فعلا شاهد نبوده‌ایم. فکر می‌کنم مردم خیلی امیدوار بودند با روی کار آمدن دولت سیزدهم وضع خیلی تغییر بکند، اما متاسفانه وضعیت از جهت مثبت خیلی تغییر نکرده است. مشکلات اقتصادی کشور ناشی از سوءمدیریت‌ و عدم استفاده از کارشناسان خبره اقتصادی است اما نباید نادیده گرفت که مهم‌ترین عامل مشکلات عدیده کنونی در حوزه اقتصادی مربوط به تحریم‌هاست و مطمئن باشید تا زمانی که تحریم‌ها پابرجاست، تغییر عمده‌ای در شرایط اقتصادی شاهد نخواهیم بود. مسئولان هم جرات نمی‌کنند گامی‌جدی برای رفع تحریم‌ها بردارند و با شجاعت بگویند برای برطرف‌کردن تحریم‌ها حاضریم با هر کشوری گفت‌وگو کنیم. در این شرایط نه فقط دولت‌ آقای رئیسی که هر دولت دیگری هم روی کار آید، وضع همین است که می‌بینید. دولت هم هیچ اقدامی‌برای بهبود حداقلی اوضاع نمی‌کند. ما با دولتی شبیه به دولت احمدی‌نژاد مواجهیم؛ وقتی به ترکیب کابینه نگاه می‌کنیم، دقیقا دولت احمدی‌نژاد جلوی چشمان‌مان ظاهر می‌شود. دولت در حوزه اقتصادی کار را به کاردانش نسپرده است و حضور نخبگان اقتصادی را در دولت شاهد نیستیم. شرایط اقتصادی امروز ایران از دوران جنگ هم سخت‌تر است و ضرورت دارد که دولت از هم‌فکری در حوزه اقتصادی استفاده کند. اعضای تیم اقتصادی دولت نخبگان اقتصادی نیستند.
با شروع به کار دولت ما شاهد پدیده انتصاب‌های فامیلی بودیم، وزیر کشور هم در واکنش به این بحث مدعی شده است اصولاً چنین چیزی واقعیت ندارد؛ تحلیل شما چگونه است؟
هیچ وقت افکار عمومی‌در قضاوت دچار خطا نمی‌شوند و مردم هم خیلی هوشیارانه مسائل را رصد می‌کنند و واقعا چنین چیزهایی رخ داده است. فرد منصوب شده یا رئیس دفتر وزیربوده، یا فامیل و یا داماد بوده، این‌ها در جامعه مشهود است و فکر می‌کنم که این خشت اول کج نهاده شده و دیگر سخت بتوان جلوی این پدیده را بگیرند. متاسفانه فرار نخبگان سال‌هاست که آغاز شده است و هیچ دولتی به درستی به فکر جلوگیری از آن نبوده و کشور هم به خاطر این مسئله دچار ضررهای زیادی شده است. با توجه به سخنان رهبر انقلاب اگر مسئولان چاره‌ای نیندیشند ما هر روز شاهد مهاجرت خیلی از افراد خواهیم بود. هر کس می‌خوابد و صبح بیدار می‌شود مشاهده می‌کند همسایه‌اش بار سفر بسته و به کشور های همسایه مانند ترکیه می‌رود. و این نشان می‌دهد از بحث نخبگان فراتر رفته و حتی شامل افراد عادی و سرمایه گذاران هم می‌شود.
رئیس جمهور وعده دولت فرا جناحی داده بود، چرا این وعده در عمل محقق نشد؟
دولت آقای رئیسی برخلاف شعارها اکثرا یا نظامی‌یا طرفدار احمدی‌نژاد هستند. نه تنها از اصلاح‌طلبان استفاده نشد، متاسفانه از یک فکر و اندیشه خاص انتخاب شدند. عملکرد و کارنامه دولت در این مدت که از آغاز به کار آن گذشته است نشان می‌دهد که نتوانسته است آن‌گونه که باید به شعارهای خودش عمل بکند. البته معیار موفقیت دولت رفع تحریم‌هاست. اگر آقای رئیسی و دولت سیزدهم نتوانند تحریم‌ها را رفع بکنند، هیچ اقدامی‌را نخواهند توانست انجام دهند و وضعیت بدتر خواهد شد. چون ما هر روز شاهد ویرانی، تورم و فشارهای اقتصادی بیشتر بر مردم خواهیم بود. همه این مسائل کلا بر می‌گردد به تحریم‌ها و اگر رفع تحریمی‌صورت نگیرد، فکر می‌کنم هیچ وقت وضعیت اقتصادی درکشور ما بهتر نخواهد شد.
با انتصاب رئیس جدید صداوسیما، آیا در عملکرد این سازمان تغییری حاصل شده است؟
اگر سیاست‌های کلی را رئیس سازمان صدا و سیما بتواند تدوین و اعمال بکند و خودش هم احساس مسئولیت بکند. به نظرم عملکرد صدا و سیما تغییر می‌کند. اما اگر ایشان در حکم ماشین امضا باشد و عزل و نصب‌ها را امضا کند، تغییری در عملکرد صدا و سیما شاهد نخواهیم بود. اما اگر واقعا خودش به‌عنوان کسی که جامعه را رصد می‌کند و بر مسائل و معظلات جامعه اشراف دارد و انتظارات مردم و عدم اقبال و بی‌اعتمادی مردم به صدا‌و سیما را می‌بیند، فکر می‌کنم که می‌تواند در مدیریت و به تبع آن در عملکرد صدا و سیما به عنوان رسانه ملی تغییری به وجود آورد. تجارب مدیریت‌های گذشته صدا و سیما نشان می‌دهد که در بین مردم جایگاه لازم را ندارد. پس بنابراین به هر صورت این سیاست‌ها باید تغییر بکند تا اعتماد عمومی‌به صدا و سیما به دست آید. انعکاس اعتراضات مردم اصفهان به خشکسالی و خشک شدن زاینده رود در صدا و سیما نشان دهنده این امر است که قطعا تغییراتی صورت گرفته است. به هر صورت وقایع و حوادثی که در جامعه رخ می‌دهد وقتی مردم انعکاس این جریانات و حوادث را به جای این که در رسانه‌ها و شبکه های خارجی ببینند در صدا و سیما مشاهده کنند قطعا نظر و دیدگاه مردم تغییر می‌کند و فاصله ایجاد شده بین مردم و رسانه ملی کمتر می‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار