| کد مطلب: ۱۰۲۶۸۰۴
لینک کوتاه کپی شد

کوتــاه

انتخاب اولین نخست‌وزیر زن سوئد
پارلمان سوئد روزچهارشنبه «ماگدالنا.اندرسون» وزیر دارایی این کشور را به‌عنوان اولین نخست‌وزیر زن سوئد انتخاب می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اندرسون ۵۴ ساله که پیشتر در ماه جاری رهبری حزب سوسیال دموکرات را برعهده گرفت، با حزب چپ در زمینه افزایش حقوق بازنشستگی در ازای حمایت این حزب از وی در رای‌گیری پارلمان به توافق رسید. وی دقایقی بعداز اعلام این توافق گفت: ما برای تقویت مالی فقیرترین مستمری بگیران به توافق رسیده‌ایم. به موجب سیستم حاکم بر سوئد، یک نامزد نخست‌وزیری به حمایت اکثریت در پارلمان نیازی ندارد، بلکه فقط باید اکثریت را در مقابل خود نداشته باشد. اندرسون حمایت شریک ائتلافی حزب سوسیال دموکرات یعنی سبزها و همچنین حزب مرکزی را به‌دست آورده است. اندرسون در صورت انتخاب‌شدن، پس از دیدار با کارل گوستاو شانزدهم پادشاه سوئد در روزجمعه، مسئولیت خود را به طور رسمی برعهده می‌گیرد.
اعلام وضعیت اضطراری در «سومالی»
سرپرست نخست‌وزیری در سومالی با اشاره به خشکسالی شدید و به‌دلیل کمبود شدید آب و موادغذایی در این کشور، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «محمدحسین روبلی» سرپرست نخست‌وزیری در سومالی در نشست فوق‌العاده شورای وزیران، به‌دلیل خشکسالی شدید در این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. روبلی از مردم سومالی و جامعه بین‌الملل خواست تا به افرادی که از خشکسالی ناشی از کمبود باران‌های فصلی، آسیب دیده‌اند، کمک کنند، چرا که گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که میلیون‌ها سومالیایی از کمبود شدید آب و غذا رنج می‌برند. وی همچنین از امکان وقوع فاجعه‌ای انسانی در صورت عدم ارائه کمک‌های فوری به آسیب‌دیدگان، ابراز نگرانی کرد. همه این موارد در حالی است که این کشور همزمان با اقدامات تروریستی گروه «الشباب» که وابسته به «القاعده» است، نیز دست و پنجه نرم می‌کند.
شدت‌گرفتن درگیری‌ها در «آدیس‌آبابا»
دولت اتیوپی اعلام کرد نخست‌وزیر این کشور برای رفتن به جبهه جنگ علیه نیروهای تیگرای برخی اختیاراتش را به معاونش منتقل کرد. سخنگوی دولت اتیوپی اظهارکرد: آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی چهارشنبه برای رفتن به جبهه جنگ علیه شورشیان تیگرای برخی اختیاراتش را به معاونش واگذار کرد و طی این دوره معاونش اداره امور را در دست خواهد گرفت. آبی‌احمد دوشنبه اعلام کرد که تصمیم دارد به جبهه جنگ برود تا شخصا رهبری عملیات نظامی علیه نیروهای جبهه آزادی تیگرای را برعهده بگیرد. این اقدام احمد در پی پیشروی نیروهای این جبهه به سمت آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی صورت گرفته است. العربی الجدید نوشت منابع می‌گویند شورشیان تیگرای در حدود 200 کیلومتری آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی قرار دارند و بر چند شهر استراتژیک سلطه پیدا کردند. بر همین اساس نگرانی‌هایی درباره سلطه جبهه آزادسازی تیگرای بر پایتخت اتیوپی وجود دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار