| کد مطلب: ۱۰۲۶۷۹۲
لینک کوتاه کپی شد

بهره‌گیری سیاستی از مسکن جهش قیمت را رقم می‌زند

آرمان‌ملی: مانور گسترده دولتی سیزدهم در ایام انتخابات بر موضوع مسکن که از آن به‌عنوان سیاسی‌ترین ابزار دولت‌ها نام برده می‌شود و همچنین وعده‌ها و برنامه‌هایی که مسئولان و وزیر راه و شهرسازی برای تحقق ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی اعلام کرده‌اند و همزمانی آن با سیاست‌های کنترل و افزایش عرضه با استفاده از بازار مالیات اگرچه تاکنون هیچکدام به مرحله اجرا نرسیده و هنوز با اما و اگرهای زیادی همراه است اما همانگونه که کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند این وعده‌های توخالی آثار خود را بر روند طبیعی ساخت‌وساز کشور گذاشته به‌طوری‌که فعالان بخش خصوصی این حوزه که سالانه بیش از 500 هزار واحد مسکونی را به بازار عرضه می‌کردند به‌واسطه نگرانی از جذب متقاضیان واقعی از سوی دولت و احتمالا درگیری این حجم از تقاضا در بازه زمانی 3 تا 5 ساله برای جلوگیری از انباشت سرمایه و زیان حاکم کاهش تولید و عرضه را در پیش گرفته‌اند به‌گونه‌ای که آمارها نشان می‌دهد میزان ساخت و ساز مسکن در کشور نسبت به سال گذشته کاهش 24.6 درصدی را تجربه کرده است، از سوی دیگر با کاهش حجم ساخت و عرضه مسکن بازار اجاره نیز دستخوش تغییرات صعودی شده که این موضوع به‌همراه سیاست‌های غیر مسئولانه و شکست خورده مدیران و متولیان حوزه مسکن در تعیین میزان افزایش نرخ و همچنین عدم تحقق وام‌های حمایتی اجاره مسکن به افزایش چالش‌های این بخش نیز دامن زده است.
کاهش ساخت‌وساز
بررسی نتایج طرح گرد‌آوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور در فصل بهار سال ١٤٠٠ نشان می‌دهد که روند ساخت‌وساز کشور روند کاهشی به خود گرفته است. مرکز آمار ایران در تازه‌ترین آمار خود از بخش مسکن اعلام کرد که در بهار ۱۴۰۰ برای ساخت ۱۱ هزار و ۵۵ واحد مسکونی در تهران پروانه صادر شده است که این تعداد حاکی از کاهش ۱۷.۲ درصدی صدور پروانه ساخت مسکن نسبت به فصل گذشته است. میزان پروانه‌های صادرشده فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳.۸ درصد کاهش داشته است. براساس این گزارش متوسط تعداد واحد مسکونی در هر یک از پروانه‌های احداث ساختمان ٧.٩ واحد بوده است. مجموع مساحت زیربنایی که پروانه احداث از سوی شهرداری تهران دریافت کرده، بالغ بر ۲۰۸۴ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود ١١,٤ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٨.٦ درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره‌ مورد بررسی حدود ١٤٩٤ مترمربع بوده است. گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که در بهار امسال ۱۰۳ هزار و ۴۱۰ واحد مسکونی پروانه احداث گرفته‌اند که این میزان نسبت به فصل گذشته حدود ٢٤,٦ درصد کاهش داشته ولی نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ١.٢ درصد افزایش داشته است.‌ متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌ احداث ساختمان سه واحد بوده است‌.این گزارش نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۰ متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها ٥٩١ مترمربع بوده است.
تبلیغات بی‌اساس مسکن ارزان‌
در رابطه با دلایل کاهش ساخت‌وساز و عرضه مسکن بیت‌ا... ستاریان کارشناس مسکن در گفت‌گو با «آرمان‌ملی» می‌گوید: در ایران سهم مسکن از سبد خانوارها بیش از 48 درصد است که آن را به قدرتمندترین ابزار سیاسی دولت‌ها تبدیل کرده است، به‌گونه‌ای اکثر دولت‌ها از این ابزار برای پیشبرد اهداف سیاسی خود به‌ویژه در ایام انتخابات بهره می‌گیرند این روند در دولت سیزدهم نیز با وعده ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال صورت گرفته است. وی از این اقدام دولت به‌عنوان خطایی راهبردی نام برده و افزود: با توجه به اینکه اکثر شرکت‌های فعال بخش خصوصی در حوزه ساخت مسکن کوچک مقیاس محسوب می‌شوند امکان خروج سرمایه از بازار برای آنها به راحتی امکان‌پذیر است این در حالیست که وعده ساخت و تامین مسکن ارزان‌قیمت از سوی دولت به جذب بخش قابل‌ملاحظه‌ای از متقاضیان واقعی مسکن از بازار منجر می‌شود. این کارشناس مسکن اظهارکرد: این تجربه در سال‌های گذشته و در پروژه مسکن مهر نیز اتفاق افتاد و جذب متقاضیان از بازار و انتظار چندین ساله آنها برای دریافت واحدهای ارزان‌قیمت دولتی باعث شده تا ساخت و عرضه همین میزان واحدی که از سوی بخش‌خصوصی رقم می‌خورد تحت‌الشعاع قرار گرفته و به کمتر از نصف کاهش یابد. ستاریان گفت: طبیعی است بخش خصوصی تولیدکننده مسکن در زمانیکه از بازار مناسبی برخوردار نباشد دلیلی برای سرمایه‌گذاری نخواهد داشت بنابراین همچون تجربه مسکن مهر اعلام و تبلیغات دولت سیزدهم نیز از مقوله مسکن باعث شده تا ساخت‌وساز با کاهش مواجه شود و قطعا این روند در ماه‌های اینده تشدید می‌یابد بنابراین احتمال رشد هیجانی قیمت مسکن از سال آینده نیز دور از انتظار نخواهد بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار