| کد مطلب: ۱۰۲۶۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد

مدعيان صيانت فيلتر‌شكن را فقط براي مردم بد مي‌دانند

آرمان ملی - مطهره شفیعی: طرح صیانــت از فضای مجازی یکی از موضوعاتی است که در هفته‌های اخیر محل بحث و چالش قرار گرفته. ورود مجلس به این طرح با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بود چنانکه برخی عنوان کردند نمایندگان برای فرار از ارائه راهکارهای اقتصادی به بررسی طرحی می‌پردازند که می‌دانند حساسیت بر آن زیاد است و ذهن جامعه را درگیر خود می‌کند. برخی ناتوانی مجلس برای ارائه طرح کاهش مشکلات اصلی کشور را دلیل طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی می‌دانند. بخش دیگری هم معتقدند نمایندگان امروز مجلس دلواپسان دیروزی هستند که از ارتباط اقشار مختلف جامعه با هم از طریق فضای مجازی هراس دارند. به‌هر حال هرچه باشد این طرح در مجلس است و هنوز به نتیجه خاصی نرسیده است.
همه عضو هستند
در حالی این طرح در مجلس بررسی می‌شود که با ورود به تلگرام و توئیتر مشاهده خواهید کرد تعداد زیادی از نمایندگان در این شبکه‌های مجازی عضویت دارند و برخی بسیار هم فعال هستند. نکته قابل تامل اینجاست که دلواپسان مشهور خیلی زودتر از سایرین به عضویت تلگرام درآمدند؛ از جمله حمید رسایی که در کانال تلگرامی خودش به ارائه مواضعش می‌پرداخت مانند دو روز پیش که اتهاماتی را متوجه بیژن زنگنه در پرونده کرسنت کرد یا امیرآبادی‌ فراهانی کانال او در تلگرام فعال است. احمد نادری هم کانال تلگرامی دارد و بسیاری دیگر از نمایندگان که رای به طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی را تایید کردند اما از فعالان عرصه شبکه‌های مجازی هستند! جالب آنجاست که بیشتر نمایندگان در توئیتر فعال تر از تلگرام هستند و اصولا فیلتر بودن این شبکه‌ها برایشان معنایی ندارد چرا که می‌دانند اقشار زیادی از مردم با رجوع به توئیتراز دیدگاه آنها مطلع می‌شوند اما اینکه چه اصراری دارند تا تلگرام و توئیتر نه تنها فیلتر بماند بلکه محدودیت‌های بیشتری در فضــای مجازی ایجاد شود؟ مشخص نیست.
خودی‌ها در صف مخالفان
دیروز دبیر دوم کمیسیون ویژه رسیدگی به طرح صیانت از مخالفتش با محدودسازی استفاده از فضای مجازی گفت. مهرداد ویس کرمی اظهار داشت: «من از اینستاگرام استفاده می‌کنم. توئیت می‌زنم، تلگرام را استفاده می‌کنم و کانال هم دارم. از تمامی این‌ها استفاده می‌کنم و فیلترشکن هم دارم. باید واقع‌بین باشیم، نمی‌شود چشم را روی واقعیت‌ها ببندیم و تصمیمی بگیریم که مردم را با مخاطره مواجه کند. خود من شخصا در این موارد که غیرکارشناسی باشد رای نمی‌دهم. وقتی خود من اینستاگرام و تلگرام استفاده می‌کنم و پیام‌رسان‌های داخلی ما هنوز پاسخگو نیست، عاقلانه نیست ما آن یک راه را ببندیم.» وی ادامه داد: «در انتخابات سال ۹۴، تلگرام به داد ما رسید. هزینه انتخابات را به شدت پایین آورد. به جای اینکه پوستر و سی دی بزنیم از تلگرام استفاده کردیم. در انتخابات اخیر هم همین اتفاق افتاد. بیشتر تبلیغات برای مجلس را از همین راه‌ها انجام دادیم. همین حالا هــم اطلاع رسانــی ما از طریق همین پیام‌رسان‌هاست.» این نماینده در پاسخ به این سوال خبرآنلاین که فضای کمیسیون در موافقت و مخالفت این طرح چگونه است؟ توضیح داد:«همه اعضای کمیسیون موافق طرح نیستند و در کمیسیون یکدستی در این مورد وجود ندارد. من چند نفر را می‌شناسم که به کمیسیون آمده‌اند تا این طرح رای نیاورد. البته خیلی جای نگرانی نیست و خود ما هم واقعا با نظر کارشناسی رای خواهیم داد و به این شکل نیست که از قبل تصمیم خود را گرفته باشیم. افرادی داریم که مخالفت آنها به حدی جدی است که به کلیات طرح نیز رای نمی‌دهند. کسانی هم هستند که نظرشان در ادامه مذاکرات مشخص می‌شود چرا که فعلا افراد به صورت واضح و شفاف نظر خود را بیان نمی‌کنند اما به دلیل این که رای‌گیری به صورت علنی انجام می‌گیرد، رای افراد مشخص خواهد شد. معتقدم رای‌گیری باید به صورت علنی و با بالا بردن دست انجام شود.» نکته قابل توجه، این بخش از اظهارات ویس کرمی است که در راستای رفع هراس از فیلتر بیشتر شبکه‌های اجتماعی در طرح صیانت مدعی می‌شود:« این صحبت‌ها جوسازی است. گروهی هستند که نمی‌خواهند مجلس کاری کند. برخی از آنها در آلبانی و خارج از کشور هستند. می‌خواهند مجلس را فلج کنند. ما نمی‌توانیم به خاطر جوی که درست شده عقب‌نشینی کنیم. اگر این طور باشد خب داخل خانه می‌نشینیم. ما بایــد ببینیم حــرف درســـــت کجاسـت؟ استدلال درست چیست و براساس مصالح کشور تصمیم بگیریم. این فلسفه مجلس و نمایندگی است و غیر از این باشد دیگر قابل اعتنا نیست. منِ نماینده پاسخگو به کسی که حرف بی‌حساب و غیرکارشناسی می‌زند نیستم، می‌شنویم اما براساس آن چه کارشناسی باشد تصمیم می‌گیریم.»
دلواپسان منتقد دلواپسان
آش صیانت به اندازه‌ای شور شده که حتی قرارگاه عمار به جمع منتقدان آن پیوسته است. با نگاه به اعضای اصلی این قرارگاه که شامل مهدی طائب و علیرضا پناهیان، محمدمهدی ماندگاری، حمید رسایی، حسن عباسی، سعید حدادیان، نادر طالب‌زاده، مهدی کوچک‌زاده، حسین یکتا، حسین الله‌کرم و سعید قاسمی هستند پذیرش این واقعیت که آنها مخالف صیانت هستند، دشوار است اما به هر حال آنها هم از تصمیم دلواپسان بهارستان حیرت کرده‌اند چنانکه قرارگاه سایبری عمار در مطلبی در رابطه با طرح ضد اینترنت مجلس و تصویب بررسی آن طبق اصل ۸۵ (بررسی به صورت غیرعلنی) نوشت: «این تصمیم هر چند ظاهری منطقی برای بررسی بیشتر این طرح دارد اما عملا زمینه را برای تصویب نهایی طرحی فاجعه‌بار مهیا می‌کند. طرح کمیسیون فرهنگی عملا در صحنه اجتماعی به معنای اعمال محدودیت سنگین در اینترنت است و بدتر نفع اقتصادی بزرگی به برخی شرکت‌ها می‌رساند.» این متن کوتاه آخرین تلاش برای هشدار به مجلس یازدهم است، تصویب و اجرای طرح صیانت از فضای مجازی لکه سیاه پاک نشدنی در کارنامه مجلس فعلی است. طرحی که می‌تواند مانند کشیدن ضـامن یک نارنجــک در دستان دولت سیزدهم عمل کنــد. حــداقل به حیثیت سیــاسی خودتان رحم کنید.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار