| کد مطلب: ۱۰۲۶۷۸۱
لینک کوتاه کپی شد

مسئول اقتصاد کشور بودید، چرا اسلامی نشد؟

آرمان ملی - مطهره شفیعی: حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین و تئوریسین اصلی جریان پایداری در بخشی از اظهاراتش درباره دانشگاه امام صادق(ع) که در ویدیویی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پخش شده است، گفت: کل اعضای هیأت علمی اقتصاد دانشگاه امام صادق در بیست سال گذشته از مسئولان اقتصادی کشور بودند. چرا اقتصاد کشور، اسلامی نشده است؟او افزود: مگر رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق یعنی آقای مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نبود؟ ایشان مگر عضو مجلس خبرگان رهبری نیست؟ مگر ایشان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست؟ آقا مگر شما چند مسئولیت باید داشته باشید تا بتوانید کار کنید؟ می گویند اگر من عضو مجلس خبرگان بودم باید کمیته اقتصادی خبرگان از موضع آقا یعنی از بالا به پایین راه بیفتد. عباسی خطاب به غلامرضا مصباحی مقدم ادامه داد: شما در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستید ما باید بیایم دم در مجمع، التماس کنیم طرح هایمان را بگیرند؟ شما در صحن مجمع هستید. ما می خواهیم کسی را به عنوان نماینده مجلس انتخاب کنیم و بفرستیم که آن هم حالا شاید به کمیسیون اقتصاد راه پیدا کند. این در حالی است که شما رئیس آن کمیسیون هستید. عضو مجمع تشخیص مصلحت، عضو مجلس خبرگان رهبری، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق و عضو شورای فقهی بانک و بورس هستید اما در تلویزیون می نشینید و حرف دیگری می‌زنید.
اقتصاد دولت وابستــه به شاگردان مصباحی مقدم
نام دانشگاه امام صادق هیچگاه به اندازه شش ماه اخیر مطرح نبوده است . زمانی که سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 توانست پیروز شود، تعدادی از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق برای پستهای مهم انتخاب شددند و مدیران رده میانی هم از این قشر بودند. همین موضوع حساسیت‌ها را به این دانشگاه افزایش داد به عنوان نمونه منصور حقیقت‌پور فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به نحوه چینش کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: «در بحث مربوط به انتخاب همکاران، رئیسی می‌توانست بهتر و قوی‌تر از این عمل کند. باید همه مدیران دولتی از یک دانشگاه فارغ‌التحصیل شده باشند و یا پیش از این در یک آستان مشغول به کار بوده و پایگاه حزبی یکسانی داشته باشند؟» به غیر از انتصاب فارغ التحصیلان این دانشگاه در دولت ، موضوعات دیگری مانند اظهارات صدیفه مهدوی کنی مبنی بر اینکه « در دانشگاه امام صادق بنایی برای تربیت وزیر و رئیس‌جمهور زن نداریم» هم چالش‌زا شد. دیروز اما نقد جدی دیگری متوجه دانشگاه امام صادق شد و این بار حسن عباسی انتقادات تندی را متوجه غلامرضا مصباحی مقدم و فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق کرد. انتقادات اقتصادی حسن عباسی از دانشگاه امام صادق به این دلیل بود که سکان مراکز تاثیرگذار در اقتصاد کشور به فارغ التحصیلان این دانشگاه سپرده شده چنانکه احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته رشته اقتصاد از دانشگاه امام صادق و مدرک دکتری اقتصاد را از واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران گرفته است و حجت عبدالملکی، وزیر کار هم کارشناس ارشد معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق و دکترای اقتصاد از دانشگاه اصفهان را دارد همجنین مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد پیوسته در دانشگاه امام صادق بوده و مدرک دکترای خود را در دانشگاه پیام نور اخذ کرده است. اگر بخواهند مشکل اقتصادی را به مشکلات بین المللی گره بزنند باز هم پای امام صادقی ها در میان است چنانکه علی باقر کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، فارغ‌التحصیل رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق است. اما چرا حسن عباسی نوک تیر انتقاداتش را به سمت مصباحی مقدم نشانه رفت؟
اقتصاد اسلامی چه شد؟
شاید نخستین دلیل انتقاد حسن عباسی به مصباحی مقدم این باشد که این روحانی استاد تمام دانشگاه امام صادق بوده و رئیس و استاد اقتصاد در این دانشگاه است. با مرور مواضع اقتصادی مصباحی مقدم از آغاز دولت سیزدهم تا به امروز این نتیجه حاصل میشود که او وزرای اقتصادی را به سبب تحصیل در دانشگاه امام صادق تایید و تحسین کرده است. به عنوان نمونه درباره خاندوری وزیر اقتصاد گفته بود:« کسی که به برنامه و بودجه مسلط باشد گزینه خوبی است. بعدها هم نماینده مجلس از تهران شد و در دوران نمایندگی اش هم نایب رئیس اول کمیسیون اقتصاد شده و نقشه راه برای مسائل اقتصادی تهیه کرده است. مالیات بر مجموعه درآمد را ایشان در مجلس مطرح کرد. همه این ها نشان دهنده توانایی او است.» نکته قابل تامل اینجاست در روزی که انتقادات عباسی از مصباحی مقدم منتشر شد، مهر خبر داد کرسی علمی ترویجی با موضوع «تعریف و روش مذهب اقتصادی اسلام» با حضور استاداقتصاد دانشگاه امام صادق یعنی مصباحی مقدم برگزار می‌شود حتی کتاب مبانی اقتصاد اسلامی از سوی غلامرضا مصباحی نوشته و منتشر شد. اکنون سوال حسن عباسی هم همین است که چرا با تاکید زیاد مصباحی مقدم اقتصاد اسلامی نشد و شاگردان او در دانشگاه امام صادق که اکنون وزرای اقتصادی دولت هستند چرا گامی در این جهت بر نمی‌دارند؟

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار