| کد مطلب: ۱۰۲۶۷۱۶
لینک کوتاه کپی شد

دورزدن تحریم‌ها پس از رفع تعارضات !

آرمان‌ملی: پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) و ششمین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر هفتم آذرماه در ترکمنستان برگزار خواهد شد. درواقع این سازمان که هدف اصلی ان ارتقای سطح اقتصادی مردم کشورهای عضو است از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند زمینه گسترش مبادلات تجرای منطقه‌ای و البته فرامنطقه‌ای را با استفاده از ظرفیت‌های کشورهای عضو فراهم کند. البته عضویت دراین سازمان برای ایران می‌تواند منافع ضدتحریم را نیز به‌همراه داشته باشد به‌گونه‌ای که با استفاده از مبادلات تجاری با کشورهای منطقه و از طریق پول ملی قادر خواهد بود بخش قابل‌ملاحظه‌ای از تحریم‌ها را دوربزند. اگرچه بایدتوجه داشت این مزیت‌ها در شرایطی که مبادلات سیاسی و اقتصادی بین کشورهای عضو با چالش‌های زیادی همراه شده می‌تواند دستاوردها این نشست را تحت‌الشعاع قرار دهد موضوعی که به اعتقاد کارشناسان در ابتدا باید سیاست دولت به‌سمت رفع چالش‌ها و رفع تعارضات منافع با کشورهای منطقه متمرکز شود. البته به‌نظر می‌رسد دولت در این راستا سیاست‌های بهبود روابط با کشورهای منطقه را در دستور کار قرار داده به‌گونه‌ای که شاهد مذاکرات دو کشور ایران و پاکستان که از اعضای اصلی این سازمان محسوب می‌شوند از چند هفته قبل آغاز شده است. حال باید منتظر شد و دید این اجلاس چه دستاوردی حداقل در حوزه‌های اقتصادی برای کشور به همراه خواهد آورد.
بهبود توسعه اقتصاد پایدار
پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و ششمین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر هفتم آذرماه برگزار می‌شود، این سازمان در ابتدا در سال 1341 بین سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان پایه گذاری شد و نام«آر‌سی‌دی» یا «سازمان همکاری عمران منطقه‌ای» بر آن گذاشته شد. البته فعالیت این سازمان از سال 1357 و پس از انقلاب اسلامی ‌با وقفه مواجه شد اما سال 1364 مجدد فعالیت آن از سر گرفته شد و نام «اکو» برای ان انتخاب شد. فعالیت این سازمان پس از فروپاشی شوروی و در سال 1372 و و استقلال کشورهای افغانستان، جمهوری‌آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان گسترده شد و این کشورها نیز به این سازمان ملحق شدند این سازمان که هدف اصلی آن بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو، برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه و همچنین تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی تعیین شده هم اکنون با 10 کشور جمعیتی بالغ بر نیم‌میلیارد نفری و مساحت 8.6 میلیون متر مربعی از جهان را به خود اختصاص داده که بازار و ظرفیت قدرتمند تجاری و اقتصادی محسوب می‌شود.
مبادلات تجاری با کشورها
در رابطه با تاثیر نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و مزایای آن برای اقتصاد کشور «سهراب دل‌انگیزان» کارشناس اقتصادی می‌گوید: اجلاس منطقه‌ای و محلی بین چند کشور می‌تواند ارزش‌های بسیار بزرگی برای این کشورها ایجاد کند به این علت که کشورهای عضو فرصت‌ها و تهدیدهای اقتصادی مشترکی دارند و اگر با یکدیگر همکاری‌های اقتصادی داشته باشند، می‌توانند از این همکاری‌ها منافع محلی بالایی ببرند که این منافع هم ایجاد منافع مثبت را دربرمی‌گیرد و هم مانع شکل گیری زیان‌های احتمالی چون مشکلات زیست‌محیطی، مسائل‌مرزی، ریزگردها و..‌. می‌شود. وی افزود: ایران در سازمان اکو به‌عنوان یک سازمان منطقه‌ای با کشورهای همسایه خود چون افغانستان، پاکستان و.... که در این سازمان عضو هستند، منافع و تهدیدهای مشترکی دارند که این منافع و تهدیدها تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر همکاری‌های اقتصادی آنها می‌گذارد. به گفته این کارشناس، روابط بین‌الملل و تحریم‌های شدید، حوزه‌ای است که ایران در حال حاضر با آن چالش دارد که امضای توافق‌نامه‌های بین کشوری و منطقی از طریق سازمان اکو و برقراری مبادلات تجاری به وسیله پول ملی این کشورها می‌تواند منافع اقتصادی بالایی را برای ایران و آن کشورها ایجاد کند. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: البته این امر به رفع سوءتفاهم‌های بین کشورهای عضو اکو نیاز دارد زیرا، این سوءتفاهم‌ها روابط اقتصادی این کشورها را کاهش داده است که باید تعریف‌های جدیدی از تفاهم‌ها، مذاکره‌ها، مقررات و چارجوب‌ها و عناصر ارتباطی بین کشورها صورت بگیرد. مخصوصا با اتفاقاتی جدیدی که در منطقه چون حضور طالبان در افغانستان و اتفاقات بین آذربایجان و ارمنستان و ترکیه و آذربایجان رخ داده، نیاز است تا بازنگری‌های اقتصادی صورت بگیرد که تعریف مجددی از منافع اقتصادی مطرح شود و منفعت همه کشورهای عضو را در پی داشته باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار