| کد مطلب: ۱۰۲۶۶۹۴
لینک کوتاه کپی شد

زمينه‌هاي مشترك با آژانس، بيش از اختلافات

آرمان ملی- سهیل ثابت: توافق برجام به روزهای حساس و سرنوشت ساز خود نزدیک می‌شود و تحولات و رویدادهای پیرامون برجام در حال رخ دادن است. این در حالی است که بسیاری مهم‌ترین تحولات در این حوزه را 2 اتفاق نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در روزهای آینده برگزار خواهد شد و مذاکرات احیای برجام در 8 آذر می‌دانند. اما در حال حاضر و پیش از فرا رسیدن وعد مذاکرات موضوع مهم بحث نشست پیش روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که اگر به تحرکات غربی‌ها نگاهی بیندازیم به وضوح خواهیم دید که درصددند با تاثیرگذاری بر آژانس این نهاد بین‌المللی را تحت تاثیر خود قرار دهند تا در آستانه مذاکرات قطعنامه یا بیانیه‌ای علیه ایران صادر کند تا با استفاده از آن به ایران فشار آورده و در مذاکرات به نحو دیگری حاضر شوند. این در حالی است که شامگاه یکشنبه رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دیدار با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در راس هیاتی وارد تهران شد و مورد استقبال بهرز کمالوندی معاون سخنگوی سازمان انرژی قرار گرفت. طبق آنچه خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه گفته سفر گروسی برنامه ریزی شده و با اهدافی خاص صورت گرفته و قدر مسلم ایران نیز توقع دارد این سفر و دیدار او با مقامات مربوط کشورمان در نشست آتی شورای حکام تاثیرگذار باشد، چراکه قطعا غربی‌ها بیکار نخواهند نشست و تاثیرات خود را بر نشست شورای حکام خواهند گذاشت. نگرانی‌ها نیز از این جهت مطرح می‌شود که گروسی در اولین سفری که در 21 شهریورماه سال جاری به ایران داشت نیز صحبت‌های بسیار مثبت و سازنده ای داشت اما پس از بازگشت به وین و در نشست فصلی شورای حکام آژانس در خصوص گزارش خود درباره ایران گفت:‌ «من هیچ قولی در مورد ذرات اورانیوم کشف شده از طرف ایرانی دریافت نکردم. آنچه که در گزارش من آمده، بدین معناست که سوالاتی وجود دارد. در خصوص غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران نیز، با این سطح از غنی‌سازی که البته حق آنان است، ما باید یک بازرسی و راستی‌آزمایی متناسبی داشته باشیم.» همین مسأله است که باعث می‌شود نگرانی‌هایی از این باب مطرح شود که گروسی به محض ترک تهران صحبت‌ها و قول‌ و قرار با ایرانی‌ها را فراموش کند و تحت تاثیر غربی‌ها در چارچوب آژانس آنچه مدنظر دارد را اعلام کند. آنچه مسلم است گروسی و مخصوصا تروئیکای اروپایی و آمریکا می‌دانند که نشست پیش روی شورای حکام می‌تواند چه تاثیراتی روی مذاکرات داشته باشد. موجب شود که تغییرات تازه‌ای در روند مذاکرات از سوی ایران شکل پذیرد یا اینکه بستر و فضا را برای مذاکراتی مناسب در راستای نیل به توافقی خوب آماده کند.
مسائل فی مابین ایران و آژانس فنی است
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به دیدارش با مدیرکل آژانس اظهار داشت: گفت و گوهایی درباره مسائل موجود آنچه برای توسعه همکاری‌ها است را در دستور کار قرار دادیم. محمد اسلامی گفت: مساله مهم برای ما و آژانس این است که کل مسائل فی مابین ایران و آژانس مسایل فنی است و مسائل سیاسی و نفوذهای توطئه آمیزی که دشمنان ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای ما اعمال می‌کنند را آژانس مدنظر ندارد و از آن تاثیرپذیری ندارد. وی تاکید کرد: مطلب مهمی که آقای گروسی چندین بار در ملاقات و گفت و گوها گفتند این است که هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته ای ایران مشاهده نکردند و ایران طبق معاهدات و ضوابط، فعالیت‌های هسته ای اش در حال انجام است. اسلامی درباره مطالب و سوالاتی که توسط دشمنان ایران منتشر و در اختیار آژانس قرار گرفته است بیان کرد: به این سوالات پاسخ دادیم و بخش‌هایی از آنها باقی مانده که بخش‌هایی است که مربوط به مسائل بسته شده گذشته است که قبلا به آنها پرداخته شده است. امروز تفاهم کردیم که این موارد را خاتمه دهیم و با رویه‌ای که اتخاذ خواهیم کرد که مذاکراتش هم هنوز ادامه دارد، اینها تداوم پیدا نکند. رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: ایران در برنامه هسته‌ای خودش مصمم هست و تاثیرات آن در زندگی مردم است که می‌توانیم همه ابعاد فناوری هسته‌ای را در بخش‌های گوناگون مورد بهره برداری قرار دهیم و این در دستور کار ماست و آژانس در این باره به ما کمک خواهد کرد. ما گفتیم که حداقل 10 هزار مگاوات برق هسته‌ای را باید در ایران ایجاد کنیم به ویژه با نیروگاه‌های کوچک حداکثر با ظرفیت 300 مگاوات است و آژانس کشورهای دارای این تکنولوژی و صنعت را تشویق خواهد کرد که با استفاده از ظرفیت صنعتی صنایع ایران بتوانند در راستای توسعه و گسترش ظرفیت برق هسته‌ای کشور ما را کمک کنند.
تلاش برای نتایج مثبت
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: مذاکرات با ایران را با این نگاه که زمینه‌های مشترک را پیدا کنیم، ادامه می‌دهیم. رافائل گروسی پس از پایان مذاکرات دو ساعته خود با رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: چند ماه پیش که ایران آمدم توافق کردیم که برگردم تا درباره مواردی گفت وگو و کار مشترک و شفاف سازی کنیم و تداوم و تعمیق گفت‌وگوها را داشته باشیم و امروز هم افتخار دارم با وزیر خارجه ایران دیدار کنم. وی ادامه داد: صحبت‌ها فشرده بود. ما دنبال آن هستیم که مذاکرات را ادامه دهیم با این نگاه که زمینه‌های مشترک را پیدا کنیم. موضوعاتی است که ما و رئیس سازمان انرژی اتمی داریم بررسی می‌کنیم و هدف این است که با توجه به تغییرات اقلیمی به انرژی‌های پاک منجر شود و تلاش داریم سرسختانه که نشست امروز نتیجه گیری مثبت داشته باشد و این هدف ما از صحبت‌های دیروز بود.
اقدام یک‌جانبه‌ای انجام نمی‌دهیم
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت: ما به وضوح گفته‌ایم حاضر نیستیم اقدامات یک جانبه انجام دهیم و این کار را هم نخواهیم کرد تا رغبتی برای ادامه دادن مذاکرات ایجاد کنیم. بنابراین، ما به وضوح نشان خواهیم داد حاضر نیستیم صرفا به خاطر بازگشتن پای میز مذاکرات، هیچ گونه اقدام یک جانبه‌ای انجام دهیم. ند پرایس در این خصوص که آمریکا در جلسه بعدی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اقدامی سرزنشی علیه ایران حمایت خواهد کرد، گفت: ما به وضوح گفته‌ایم که اقدامات تحریک‌آمیز ایران برای ما بسیار نگران‌کننده هستند. برای تمامی شرکای ما هم نگران‌کننده هستند. به وضوح گفته‌ایم گسترش‌ تنش‌های هسته‌ای غیرسازنده هستند و در اصل با هدف عنوان شده‌ ایران مبنی بر بازگشت دوجانبه به پایبندی دوجانبه به برجام مغایرت دارند. ما همچنین به وضوح گفته‌ایم این گونه اقدامات در خدمت هیچ هدف سازنده‌ای نیستند. وی تصریح کرد: ما به مدیرکل آژانس اعتماد کامل داریم. به خود آژانس هم اعتماد کامل داریم. رایزنی‌های دقیقی با آژانس داشته‌ایم. مدیرکل آژانس چند هفته پیش در وازرت امور خارجه با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دیدار کرد. ولی ما به طور منظم با آژانس در ارتباط بوده‌ایم تا بهترین رویکرد و بهترین پاسخ را در قبال تداوم این تنش‌های هسته‌ای مشخص کنیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار