| کد مطلب: ۱۰۲۶۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد

مشكلات اقتصادي نمي‌گذارند كه به دنيا بيايند

آرمان ملی: سقط جنین در مراکز غیرقانونی و زیرزمینی یکی از معضلات جامعه و کاهش جمعیت جوان ایران است. شاید اگر مهاجرت‌ها را دلیل نخست برای کاهش جمعیت جوان و نخبه ایران قلمداد کنیم که این روزها سیر صعودی به خود گرفته، سقط جنین متهم ردیف دوم است که سالانه یک سوم جمعیت کشور پیش از تولد، اصلا به‌دنیا نمی‌آیند. متهمان اصلی این موارد که ایران را در یک گرداب جمعیتی مولد و جوان قرار می‌دهند، کاملا روشن است. در موضوع مهاجرت فارغ از مشکلات اقتصادی می‌توان به افزایش بی‌توجهی به شایسته سالاری و انتصاب‌های فامیلی و رفاقتی در نظام اداری کشور اشاره داشت و در موضوع افزایش سقط جنین، آنچه که بیشتر نمود دارد، مشکلات اقتصادی کشور است که خانواده‌ها را از تولد فرزند بیشتر بازمی‌دارد. چند روز پیش شهلا خسروی، مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی گفته بود: «در ایران ۴۰ درصد از زنان به دلیل عدم آمادگی مالی، ۳۶ درصد به علت نداشتن زمان مناسب، ۲۰ درصد به دلیل تداخل با فرصت‌های آینده اقــدام بــه سقط جنین می‌کنند.» و اگر این آمار را در کنار جمعیت 400 هزار نفری که در سال که اصلا به‌ دنیا نمی‌آیند مقایسه می‌کنیم، آن زمان شاهد خواهیــم بود که 160 هزار کودک به دلیل ناتوانی مالی خانواده‌ها سقط می‌شوند.
96 درصد سقط‌ها غیرقانونی است
در آمار رسمی دیگر، روزگذشته دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت گفت: «طبق آمار رسمی در سال بیش از ۴۰۰ هزار جنین در کشور سقط می‌شود.» صالح قاسمی ادامه داد: «از این تعداد سقط جنین، بخشی را سقط‌های جنین غیر ارادی دربرمی‌گیرد؛ که این سقط‌ها به مشکلات پزشکی مادر مربوط می‌شود. یعنی این سقط‌ها بدون مجوز قانونی و پزشکی و با اراده مادر صورت می‌گیرد. سقط‌های جنین غیرقانونی برای مادر آسیب‌زاست و تاثیر زیادی بر روی شاخص‌های جمعیتی می‌گذارد.» وی در تحلیلی علت افزایش سقط‌های غیرقانونی جنین را این‌گونه توصیف کرد که «اقلام دارویی که روند سقط جنین را تسهیل می‌کند، به فراوان در دسترس عموم است، همچنین بعضی از پزشکان با زیر پا گذاشتن اخلاق پزشکی روند سقط را تسهیل می‌کنند. طبق آخرین اعلام رسمی در سال ۱۳۹۹ حداکثر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تولد در کشور داشتیم درحالی که این تعداد موالید، حدود ۴۰۰ هزار جنین در کشور سقط شده‌اند.»
کاهش تولد در سایه سقط جنین
البته این آمارها در شرایط ایده‌آل بیان می‌شود و آمارهای غیررسمی عدد بیشتری را نشان می‌دهد. طبق برآورد کارشناسان، سقط جنین غیرمجاز روزانه ۲۰۰۰ مورد و آمار آن حدود یک‌سوم تولد‌های کل کشور است. سقط‌های خودخواسته ده‌ها برابر سقط‌های درمانی هستند. همزمان آمار زاد و ولد مدام رو به کاهش است و فرزندآوری دستوری کاری از پیش نبرده است. سال پیش بود که کبری خزعلی، رئیس شورای اجتماعی زنان آمار این سقط‌ها را 600 هزار مورد در سال دانست و خاطر نشان کرده بود: «هیچ نظارتی در این زمینه وجود ندارد و عده‌ای نفوذی در مدیریت میانی وزارت بهداشت وجود دارند که مانع از به سرانجام رسیدن بخش‌نامه‌های جمعیتی می‌شوند و از طرفی اقدامات پرسنل خدوم این ارگان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.» بر اساس آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران، تعداد ولادت‌های ثبت شده در کشور طی سال ۹۹ (یک میلیون و ۱۱۴ هزار و ۱۵۵ نوزاد) و در قیاس با همین آمار در سال ۹۵ با کاهش ۲۷‌درصدی مواجه بوده است. همچنین مرکز آمار ایران از کاهش آمار موالید در بهار ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه دو سال پیش از آن خبر داد. در بهار امسال ۲۶۹‌هزار و ۷۴۸‌ولادت در کشور به ثبت رسیده که در مقایسه با بهار 99 این آمار ۱۰ هزار و ۸۱۶ مورد کمتر است. در این شرایط، اکثر کارشناسان عمده دلیل این کاهش تولد را مشکلات اقتصادی می‌دانند و سیاست‌های تشویقی دولت و مجلس برای فرزندآوری بیشتر در سال‌های اخیر موثر واقع نشده و بر اساس گزارش‌ها تمایل زوج‌های جوان به عدم فرزندآوری و تک‌فرزندی افزایش قابل توجهی یافته است. طبق یک آمار غیر رسمی حدود 37 درصد خانواده‌های ایران یا تک فرزند و یا بدون فرزند هستند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار