| کد مطلب: ۱۰۲۶۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد

متهم فـراري آلودگي هوا

آرمان ملی: آلودگی هوا جان مردم را به لب‌شان رسانده و هوای دودآلود کلانشهرها، حتی با باران نیز پاک نمی‌شود. تا سال‌ پیش تنها راهکار مسئولان شهری و سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا، دعا برای بارش باران و وزش باد بود، اما روز گذشته (یکم آذر) با وجود باران صبحگاهی در تهران، آلودگی هوا به حدی شدیدتر شد که آلوده‌ترین روز سال رقم خورد. شاخص ۱۶۵، آلوده‌ترین روز سال ۱۴۰۰را رقم زد و وضعیت ۱۹ ایستگاه کیفیت هوای پایتخت قرمز شد. این اتفاق در شرایطی بود که تهران روز شلوغی را با بازگشایی رسمی مدارس تجربه می‌کرد، طبق یک آمار غیررسمی، ده‌ها نفر راهی اورژانس شدند. اما در یک آمار رسمی اعلام شد که آلودگی هوای تهران که هیچ کسی زیربار آن نمی‌رود، سال گذشته 3751 خانواده را داغدار کرد. این آمار در شرایطی مطرح می‌شود که پیش‌تر مسئولان از سالانه مرگ 30 هزار نفر به دلیل آلودگی هوا در کشور خبرداده بودند، ولی آمار 3751 نفری که رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت ارائه داده، صرفا برای کلانشهر تهران است و شهرهای آلوده‌ و صنعتی همچون اراک، اصفهان و... در آن لحاظ نشده است. همان‌طور که چندی پیش در شهر اردکان یزد شاخص هوا برروی عدد غیر قابل باور 500 و در اصفهان از 200 عبور کرد. دی ماه ۹۹ نیز آلوده‌ترین ماه تهران در ۱۰ سال گذشته رکورد زد و دلیل آن افزایش سوخت مازوت در نیروگاه‌ها بود.
کی بود کی بود، من نبودم
با این حال آن‌طور که عباس شاهسونی به ایسنا گفته است: «اگر غلظت آلاینده‌های هوا از یک حدی بیشتر شود باید تعطیلی‌هایی انجام شود و کاهش ساعات کار ادارات را داشته باشیم و گلایه ما از کمیته کاهش آلودگی هوا و کمیته اضطرار شهر تهران این است که طبق دستورالعمل اقدام نمی‌کنند!.» این گفته رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در شرایطی مطرح می‌شود که در قانون 14 دستگاه مسئول «هوای پاک» وظایف مشخصی دارند، اما هر کدام از آنها تقصیر آلودگی هوا را به گردن دیگری می‌اندازند و روزهای خاکستری تهران نشانگر آن است که آنها به وظایف خود در قبال هوای پاک عمل نمی‌کنند. در شرایطی که در قانون هوای پاک وزارت نیرو موظف به تولید انرژی‌های پاک و ارائه برنامه بازسازی و نوسازی و افزایش بهره‌وری و ارتقای فناوری و بازدهی (راندمان) حرارتی؛ تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست است، مصرف مازوت در سال گذشته و امسال، صدای سازمان محیط زیست را درآورده است و پس از اینکه این وزارتخانه اعلام کرد نیروگاه‌های کلانشهرها مازوت مصرف نمی‌کنند، معاون وزیر نفت هم ضمن تأیید این ادعا، همزمان از کیفیت بنزین و گازوئیل مصرفی در خودروهای سبک و سنگین دفاع کرد. همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران هم از نقش معادن شن و ماسه در آلودگی هوا رفع اتهام و اعلام کرد: «فعالیت واحدهای تولیدی معدنی تهران شامل واحدهای شن و ماسه، آسفالت، بتن آماده تعطیل خواهند بود.» علی عبدی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران با تأکید براینکه بارها اعلام شده فعالیت این معادن تأثیر چندانی در افزایش آلایندگی‌ها و آلودگی هوا ندارد، اعلام کرد: «واحد ایمنی بهداشت سازمان در این جلسه حضور داشته است و حدود ۱۰۰واحد شن و ماسه و حدود ۲۰۰واحد تولید بتن در تهران فعال هستند که فعلا تعطیل شده‌اند.» همچنین شهرداری تهران نیز معتقد است که طرح ترافیک نیز در کاهش آلودگی کلانشهر تهران موثر است، این در حالی است که جعفر شربیانی عضو شورای شهر تهران در زمینه آلودگی هوای تهران می گوید: «مساله ترافیک و آلودگی هوا تنها با راه حل علمی و اصولی رفع می‌شود. اگر پدیده اینورژن (وارونگی دما) در شش ماهه دوم سال را از معادله کنار بگذاریم، آنگاه می‌توان بین ترافیک و تراکم بالا(انسانی،خودرو و...) با آلودگی هوا رابطه مستقیم پیدا کرد.» اما حالا چرا دود، نفس میلیون ها نفر را به تنگ آورده، مانند منشاء بوی بد تهران، هنوز مشخص نیست و کسی زیر بار آن نمی‌رود.
زابل با گرد و غبار و تهران با دود
با این حال شاهسونی اعلام کرده: « میانگین غلظت ذرات معلق PM۲.۵ در شهرهای کشور در سال قبل ۲۹ میکروگرم بر متر مکعب بوده است که تقریبا ۶ برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت است. در سال ۱۳۹۹ شهرهای زابل، تهران، اهواز، اصفهان و مشهد بالاترین غلظت ذرات معلق را داشتند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار