| کد مطلب: ۱۰۲۶۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد

دستورالعمل جدید برای درمان «پارکینسون»

متخصصان در یک دستورالعمل جدید، 3 روش درمان دارویی را برای معالجه زودهنگام بیماری پارکینسون ارائه کرده‌اند. توصیه‌های درمانی جدید بر درمانی دارویی «دوپامینِرژیک» تمرکز دارد که سطح دوپامین را افزایش داده یا اثرات دوپامین را شبیه‌سازی می‌کند. پارکینسون یک اختلال حرکتی است و زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های عصبی مغز، قادر به تولید دوپامین کافی نیستند. یکی از متخصصان گفت: تحقیقات موجود در مورد اثربخشی و خطرات احتمالی داروها در درمان علائم حرکتیِ افراد مبتلا به بیماری پارکینسون اولیه را به دقت بررسی کردیم و مشاهده شد که «لوودوپا»، معمولا بهترین درمان برای کنترل این علائم است. در دستورالعمل جدید آمده است که متخصصان مغزواعصاب باید در مورد مزایا و خطرات درمان اولیه با 3 گزینه درمانی به بیماران مشاوره دهند که عبارتنداز:
لوودوپا، دارویی که در مغز به دوپامین تبدیل می‌شود.
آگونیست‌های دوپامین که اثرات دوپامین را شبیه‌سازی می کنند. آگونیست ماده‌ شیمیایی است که در یک سلول با اتصال به گیرنده‌های آن سلول باعث پاسخ و واکنش آن سلول می‌شود. آگونیست اغلب تقلیدکننده عمل یک ماده طبیعی در بدن است.
مونوآمین اکسیداز B یا MAO-B، داروهای بازدارنده که از تجزیه دوپامین توسط آنزیمی به‌نام MAO-B جلوگیری می‌کنند.
در ادامه این گزارش آمده است درمان با داروی لوودوپا در کاهش علائم حرکتی در بیماران پارکینسون که در مراحل اولیه بیماری هستند بهتر از آگونیست‌های دوپامین یا بازدارنده‌های MAO-B است. با این حال، لوودوپا و همچنین سایر داروها با عوارض جانبی همراه هستند؛ بنابراین مهم است فردی که به‌تازگی بیماری پارکینسون در او تشخیص داده شده، پیش از تصمیم‌گیری در مورد انتخاب بهترین رژیم‌درمانی، درباره همه گزینه‌ها از متخصص مغزواعصاب، مشاوره دریافت کند. در دستورالعمل جدید آمده است که متخصصان مغزواعصاب باید کمترین دُز موثر لوودوپا را برای به حداکثر رساندن فواید و به حداقل‌رساندن خطر دیسکینزی تجویز کنند. در حالیکه آگونیست‌های دوپامین کمتر باعث ایجاد دیسکینزی می‌شوند با این حال طبق دستورالعمل‌های جدید، احتمال ایجاد اختلالات کنترل تکانه در صورت انتخاب این شیوه درمانی به مراتب بیشتر است. اختلال کنترل تکانه از دسته اختلالات اضطرابی است که فرد دچار رفتار اجباری و وسواس‌گونه مثلا اجبار به خریدکردن یا خوردن می‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار