| کد مطلب: ۱۰۲۶۶۳۷
لینک کوتاه کپی شد

مجمع در سکوت چه دستور کارهایی را پیش می‌برد؟

مجمع تشخیص مصلحت نظام که در ادواری مانند اعلام مخالفت با پذیرشFATF از سوی ایران در سر خط خبرها قرار داشت، این روزها، نمود رسانه‌ای کمتری دارد و این سوال پررنگ‌تر شده که در اوضاع حساس کنونی ایران، مجمع تشخیص، مشغول چه کاری است؟ مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از مهم‌ترین نهادهای قدرت در ساختار سیاسی ایران است. نهادی که هنوز برخی از اعضای آن برای مردم ناشناخته‌اند و کمتر علاقه‌ای به دیده شدن و در معرض قرار گرفتن دارند اما در مهم‌ترین تصمیمات کلان کشوری اثرگذار هستند. طی چند سال اخیر، این نهاد، رخدادهای مهمی را تجربه کرده که درگذشت هاشمی رفسنجانی و ریاست آملی لاریجانی، از جمله مهم ترین آنهاست. مجمع تشخیص مصلحت نظام که در ادواری مانند اعلام مخالفت با پذیرشFATF از سوی ایران در سر خط خبرها قرار داشت، این روزها، نمود رسانه‌ای کمتری دارد و این سوال پررنگ‌تر شده که در اوضاع حساس کنونی ایران، مجمع تشخیص، مشغول چه کاری است؟
دستور کار مجمع و نیازهای روز
صورتجلسات منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان می‌دهد؛ طی یک سال اخیر در جلسات مجمع موضوعاتی مانند «سیاست‌های کلی تامین اجتماعی»، رسیدگی به لایحه «موافقتنامه انتقال محکومین بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه»، بررسی لایحه «ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی» و «آخرین وضعیت اقتصادی کشور و تصمیمات جدید ارزی دولت و مجلس» توسط اعضا مورد بررسی قرار گرفته است. اما دستورکارهایی از این جنس با نیازهای روز سیاسی و اقتصادی کشور همخوان است؟ فروردین ماه سال گذشته بود که محسن رضایی دبیر سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید آملی لاریجانی ریاست مجمع دستور کار پنج‌گانه‌ای را برای بررسی راه‌های سرعت بخشیدن به مبارزه با کرونا و تحقق شعار جهش تولید ابلاغ کرد. موضوعی که به مجمع ابلاغ نشده بود و خود این نهاد در دستور کار قرار داد. البته تیرماه سال جاری نیز رئیس مجمع بر لزوم اقدام فوری دولت مستقر و دولت آینده برای رفع مشکلات معیشتی مردم به ویژه قشرهای ضعیف و محروم تاکید کرد. در همین رابطه احمد توکلی عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: «در برخی موضوعات مجمع، مورد توجه عمومی است و گاهی مباحثی در دستور کار مجمع قرار می‌گیرد که توجه عموم را به خود جلب نمی‌کند. به همین دلیل این احساس شکل می‌گیرد که مجمع، فعال نیست یا جلسه‌ای برگزار نمی‌کند. اعضای مجمع در مقام مشورتی، منفعل هستند. مردم از مجمع انتظارشان بالاست که مسائل را بسنجند. معتقدم مجمع باید بیشتر تحرک داشته باشد، جلسات بیشتری برگزار کند و مشورت بیشتری به مقام رهبری بدهد.» غلامرضا مصباحی مقدم دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز اظهار داشت: انفعال مجمع واقعیت ندارد. جلسات مجمع به صورت فعال و هر دوهفته یک‌بار برگزار می‌شود و تمامی اعضا حضور پیدا می‌کنند. هیچ مشکلی از لحاظ برگزاری جلسات و خروجی آن وجود ندارد. مجمع، همانند مجلس نیست که موضوعات مورد بررسی را خود انتخاب کند. مهم‌ترین دستورکار و وظیفه مجمع حل موارد اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان است. وظایف مجمع به این شکل نیست که دستوری داشته باشد و مستقیما به آن ورود کند.
از کاخ مرمر تا ساختمان مجلس قدیم
مجمع تشخیص مصلحت نظام که روزی با هدف داوری و حل اختلاف مجلس و شورای نگهبان ایجاد شده بود در سال ۱۳۶۸ و پس از تغییر قانون اساسی، وظایف این نهاد دولتی افزایش پیدا کرد و از سال ۱۳۸۵، نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام که از اختیارات رهبر است، توسط رهبر انقلاب به این مجمع واگذار شد. اولین رئیس مجمع، آیت‌ا... سید علی خامنه‌ای بود و بعد از آن به مدت ۲۷ سال آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بر صندلی ریاست آن تکیه زد. پس از درگذشت او، محمدعلی موحدی کرمانی رئیس موقت مجمع شد و محمود هاشمی شاهرودی با این که حکم 5 ساله ریاست مجمع به نام او خورد اما کمتر از دو سال ریاست را بر عهده داشت و با درگذشت او در اواخر سال 97، حکم ریاست به نام صادق لاریجانی صادر شد. اما تغییرات در مجمع تشخیص در این سال‌ها فقط محدود به انتقال جلسات از کاخ مرمر به ساختمان مجلس قدیم نبوده است.
مجمع و دولت سیزدهم
ابراهیم رئیسی زمانی که به عنوان رئیس دولت بر جایگاه خود تکیه زد، در اولین جلسه تشخیص مصلحت نظام به عنوان رئیس‌جمهور شرکت کرد. صندلی او در تشخیص مصلحت نظام پیش از این و حالا که عنوان رئیس‌جمهور را با خود دارد در مجمع حفظ خواهد شد اما اهمیت شرکت او در این جلسه زمانی معنادارتر شد که حسن روحانی رئیس‌دولت گذشته، علاقه‌ای به حضور در این جلسات نداشت و همین غیبت‌های او در جلسات مجمع تشخیص، پیامدهایی داشت که ناتوانی دولت در مجاب کردن اعضای مجمع تشخیص به ضرورت موافقت با پذیرش FATA در زمره آنهاست. از سوی دیگر محسن رضایی، دبیر سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حالا به دولت نزدیک‌تر از دوره گذشته است و به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهوری منصوب شده تا در تصمیمات مهم اقتصادی یاریگر دولت باشد و از این حیث می‌توان وجود او را به‌عنوان یار کمکی دولت مفروض دانست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار