| کد مطلب: ۱۰۲۶۶۱۹
لینک کوتاه کپی شد

بازگشت فردوسي پور در حرف، نه عمل

آرمان ملی- حمید شجاعی: سرمایه سوزی در جامعه ما سابقه زیادی دارد و در مقاطع مختلف به وضوح دیده‌ایم که در حوزه‌های متفاوت به جای تصمیم درست و انتخاب روش بهتر و آسان‌تر برای رسیدن به هدف بعضا تصمیمات و رویکردهایی اتخاذ شده که نه تنها هدف مدنظر را پوشش نداده بلکه خسارت بیشتری را وارد آورده و در مواردی باعث از دست رفتن سرمایه‌های کشور شده است. شاهد مثال این مساله را می‌توان در عادل فردوسی پور مجری و تهیه کننده صداوسیما مشاهده کرد. چهره‌ای که با تلاش و کوشش خود طی بیش از دو دهه برنامه نود را به برندی برای تلویزیون تبدیل کرد و به اذعان خود مدیران صداوسیما بخش اعظمی از مخاطبان این رسانه مخاطب نود بوده‌اند. محبوبیت فردوسی‌پور به حدی بود که حتی در جشنواره جام جم نیز که همه مدیران صداو سیما حضور دارند فردوسی‌پور و برنامه‌اش بیشترین جوایز را دریافت کردند و حتی جایزه مردمی هم از آن فردوسی‌پور شد. اما این سرمایه با رویکردهای حداقلی و بسته برخی مدیران میانی این رسانه از این شبکه کنار گذاشته شد تا پر بیننده‌ترین برنامه تلویزیون نیز تعطیل شود. هرچند که این مدیران حداقلی فکر می‌کردند که با گرفتن نود از فردوسی‌پور و کنار گذاشتن او از آنتن شبکه 3 می‌توانند از تاثیر او بکاهند اما به همان سرعت در جهت معکوس باعث شدند که فردوسی‌پور بیشتر دیده شود و امروز در جامعه به برندی محبوب و خاص تبدیل گردد. شکست مدیران صداوسیما در مقابل فردوسی پور و تاثیر رسانه‌ای وی جایی مشخص شد که شبکه 3 با تمام هیبت خود در صدد پوشش مسابقه فینال آسیا بین پرسپولیس و اولسان هیوندای کره جنوبی بر آمد اما زمانی که مشخص شد عادل فردوسی‌پور با دعوت کنفدراسیون فوتبال آسیا این مسابقه را از صفحه اینستاگرام «AFC» گزارش خواهد کرد نه تنها از مخاطبان تلویزیون به طرز محسوسی کاسته شد بلکه چند میلیون هم به دنبال کنندگان این صفحه اضافه شد و اینگونه یک سرمایه داخلی که به گفته خود 20 سال در صداو سیما رشد کرده و بالا آمده با یک تصمیم نادرست از دست رفت و امروز همه مطالبه جامعه از مدیران صداو سیما بازگشت عادل و دوشنبه‌های فوتبالی نود است.
بازگشت عادل؛ وعده محقق نشده
تغییرات در صداو سیما نه به اندازه تغییر در دولت اما به میزانی کمتر مورد انتظار جامعه بود و مردم منتظر بودند که با تغییرات در سطح ریاست و مدیران ساختمان شیشه‌ای جام جم شاهد تغییراتی در درون این سازمان و بازگشت برخی چهره‌‌های معروف و محبوب جامعه باشند. این در حالی است که حدود 2 ماه از روی کارآمدن پیمان جبلی به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما می‌گذرد اما به‌رغم برخی تغییرات در صدا وسیما همچنان از حضور چهره‌هایی که بازگشتشان مطالبه جامعه است خبری نیست. هر چند که رئیس جدید صداوسیما که خوزستان را به عنوان اولین مقصد سفر خود پس از انتصابش برگزید، دهم مهر ماه در پاسخ به درخواستی برای بازگشت عادل فردوسی‌پور با برنامه‌«نود» به تلویزیون، اظهار کرده بود: «عادل فردوسی‌پور می‌تواند دوباره در تلویزیون فعالیت کند و از نظر ما منعی ندارد.» این اظهار نظر جبلی در جایگاه رئیس جدید موجی از امیدواری را در جامعه برای بازگشت عادل به آنتن شبکه 3 سیما زنده کرد. هر چند که بسیاری این پاسخ کلی را دلیلی برای بازگشت «نود» به شبکه سه تلقی نکردند؛ چراکه فردوسی‌پور مدت‌هاست با برنامه «فوتبال ۱۲۰» در شبکه ورزش حضور دارد و در حقیقت با تلویزیون همکاری می‌کند. بر این اساس این پاسخ نمی‌تواند تاییدی باشد بر بازگشت برنامه ورزشی «نود» به صداوسیما باشد. ضمن اینکه پیمان جبلی در فاصله دو ماه از آمدنش هنوز تکلیف بخش مهمی مانند معاونت سیما و به تبع آن مدیران شبکه‌های تلویزیونی را مشخص نکرده است. به خصوص مدیر شبکه 3 سیما که شاید به جهت حواشی ایجاد شده پیراون فردوسی‌پور و برنامه نود بیشترین شناخت در جامعه از وی به وجوده آمده و به جرات می‌توان گفت بسیاری از مردم از بین مدیران میانی صداوسیما شاید صرفا نام علی فروغی را شنیده باشند. در همین خصوص نیز بر همگان مسجل است که تا زمانی که علی فروغی در مدیریت شبکه سه باقی بماند، بعید است بتوان منتظر بازگشت برنامه «نود» و عادل فردوسی‌پور بود. مدیران سابق صداو سیما قدر سرمایه‌های داخلی خود را نداسته و به سمت سرمایه‌سوزی حرکت کردند. بهتر است مدیران جدید در عصری که همه رسانه‌ها از این رسانه‌ جلو زده‌اند اندک سرمایه‌هایی مانند فردوسی پور را از دست ندهند تا همچنان به واسطه برنامه‌هایی چون نود صداوسیما نیز بتواند همچنان مخاطبین خاص خود را داشته باشد.
استفاده از تمام ظرفیت‌ها
رئیس سازمان صداوسیما در مورد سلیقه مخاطبان برای بازگشت چهره‌های محبوب به رسانه ملی اظهار داشت: از ضوابط حرفه‌ای و قانونی رسانه ملی است که از تمام ظرفیت‌ها و قدرت آنتن برای جلب اعتماد و جذب نظر مخاطبان استفاده کند و هیچ گونه ظرفیتی را نباید نادیده بگیرد. پیمان جبلی تاکید کرد که استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها از ضوابط و معیارهای اساسی سازمان است، در دوره جدید ما سعی می‌کنیم از هیچ ظرفیتی در حوزه توانمندی، استعداد، محتوا، ژانرهای برنامه سازی در حوزه نیروی انسانی غافل نشویم و همه را به رسمیت شناخته و از تک تک آنها صیانت کنیم. وی در مورد بازگشت چهره‌هایی همچون عادل فردوسی پور به آنتن رسانه ملی هم یادآور شد که پاسخ همان است که از قبل اعلام کرده‌ام. رئیس صداو سیما در آغاز به کار خود در خصوص بازگشت فردوسی‌پور و نود به شبکه 3 گفته بود «از نظر ما ایشان منعی ندارد و می‌تواند بازگردد».
سوژه تئاتر
یک کارگردان تئاتر با نمایش «علیه من شهادت نده ۹۰» به دوری عادل فردوسی‌پور و حذف برنامه «نود» می‌پردازد. این نمایش به دوری عادل فردوسی‌پور از تلویزیون و حذف برنامه «نود» از زاویه‌ای متفاوت می‌پردازد. حسین حیدری‌پور که پیش از این نمایش «چه می‌کنه این! عادل فردوسی‌پور» را در سال ۹۴ در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه برده بود، واکاوی و آسیب شناسی فوتبال را از چندین جهت و زاویه مختلف در این نمایش بررسی می‌کند و تعطیلی برنامه «نود» را بعد از بیست سال یکی از دلایل روی صحنه بردن این نمایش می‌داند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار