| کد مطلب: ۱۰۲۶۶۱۷
لینک کوتاه کپی شد

صيانت جديد؛ اين بار كودكان!

آرمان ملی - یاسمین طالقانی: هنوز طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی به نتیجه نرسیده که نمایندگان پرونده دیگری را گشودند. سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی که از سال ۹۵ در مرکز ملی فضای مجازی تدوین شده بود، 18 خرداد 1400 در شورای عالی فضای مجازی به تصویب نهایی رسید. ظاهرا برخی از واژه صیانت خوششان می‌آید و به حساسیت‌های جامعه به این کلمه که پس از مطرح شدن طرح صیانت از فضای مجلس ایجاد شد، آگاه نیستند. حالا بر سندی که نامش صیانت از کودکان در فضای مجازی است، تاکید می‌کنند. جالب اینجاست که دیروز اعلام شد اولین جلسه کارگروه اجرایی سازی «سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» در مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد و کلیات این سند مورد تایید تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه قرار گرفت. آنطور که گفته شده در این جلسه در خصوص چگونگی تشکیل کمیته مدیریت، راهبری و تدوین مقررات عمومی، پیگیری اقدامات ضروری و وظایف دستگاه ها و تاکید بر مباحث کارگروه مقابله با آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی تبادل نظر صورت گرفت.
چه افرادی در جلسه بودند؟
این جلسه با حضور مسئولان دستگاه‌های مرتبط همچون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت دادگستری،حوزه علمیه قم، دادستانی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان امور اجتماعی کشور، صدا و سیما، سازمان بهزیستی و اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی برگزار شد. دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در این جلسه گفت: سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی یکی از مهمترین سندهایی است که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد رها بودن فضای مجازی تدوین شده، چراکه بر آسیب پذیرترین بخش جامعه که کودکان هستند تاکید داشته و برای کاهش آسیب پذیری در این حوزه موثر است. دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی افزود: این سند حاصل مذاکرات متعدد با سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی ربط بوده و باید تمامی مسئولان همت کنند تا این مهم به انجام برسد تا بخش بزرگی از فضای مجازی که بصورت بسیار حساس نسل آینده ما را می‌سازد بیش از پیش امن و قابل استفاده شود و بتوانیم در برابر آسیب‌های فضای مجازی از کودکان و نوجوانان حفاظت کنیم. دکتر فیروزآبادی با تاکید بر اینکه سند صیانت نیاز به نگاه حمایتی دارد، تصریح کرد: می‌توان برای اجرای این سند از ظرفیت بسیاری از سازمان های فعال در این حوزه نیز استفاده کرد و مرکز ملی فضای مجازی از این همکاری استقبال می‌کند. وی با اشاره به مباحث محتوایی این سند تاکید کرد: باید به مساله بازی‌های فضای مجازی در حوزه کودکان توجه شده و همچنین نقش خانواده‌ها در این سند پررنگ‌تر شود.
ابهامات یک سند
توسعه محیط‌های صیانت شده در فضای مجازی، رده بندی محتوا و خدمات متناسب با سن و جنسیت و آمادگی جسمی. ارتقای سواد فضای مجازی و مهارت افزایی کودکان با ابزارهایی که در اختیار والدین قرار می‌گیرد، آگاه سازی و هوشیار سازی والدین و مربیان به دلیل نقش حمایتی که در این زمینه دارند، پیشگیری از ارائه محتوای خدمات مضر، برخورد قضائی با کسانی که علیه کودک و نوجوان اقدام مجرمانه انجام می‌دهند. مراقبت اجتماعی از کسانی که در این فضا آسیب دیده‌اند و یا در معرض خطر هستند؛ مشارکت محوری بخش خصوصی و در نهایت توسعه همکاری‌های بین المللی با کشورهای مختلفی که نسبت به این موضوع دغدغه دارند، ۹ سیاست کلانی است که برای محافظت از کودکان در برابر آسیب‌های احتمالی فضای مجازی مطرح شده است اما باز هم همان دغدغه محدودیت‌ها که درباره طرح صیانت بر فضای مجازی وجود دارد، درباره این سند وجود دارد به‌ویژه آنکه رده سنتی مشخصی دراین سند ذکر نشده و برخی که از طریق فضای مجازی به کسب درآمد مشغول هستند سن و سال کمی ندارند. از سوی دیگر مانند برخی دیکر از طرح‌ها که نام صیانت دارد، جزئیات این سند اعلام نشده و برخی چنین مطرح می‌کنند که طرح چنین موضوعاتی برای منحرف کردن ذهن جامعه از معضلات معیشتی و اجتماعی است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار