| کد مطلب: ۱۰۲۶۵۹۳
لینک کوتاه کپی شد

بیم و امید در اولین روز حضور در مدرسه

آرمان ملی: در شرایطی از امروز (اول آذر)، مدارس کشور به‌طور رسمی بازگشایی می‌شوند که هنوز بسیاری از خانواده‌ها از ترس کرونا، به حضور فرزندانشان در سرکلاس‌های درس رضایت نداده‌اند و از سوی دیگر بسیاری دیگر نگران افت تحصیلی آنها هستند. در حقیقت پس از گذشت دوماه که از آغاز مهر می‌گذرد و بازگشایی برخی از مدارس در شهرهــا و منــاطق کم جمعیت روستایی، حــالا در کلانشهرها نیز درهای مدارس برروی دانش آموزان باز خواهد شد و قرار است آخرین دسته از مدارس باقی‌مانده هم اول آذرماه میزبان دانش‌آموزان باشند. علیرضا کمرئی، سخنگوی آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیــت بازگشایــی مــدارس گفته اســت: «ســومیــن مرحله از بازگشــایی مدارس بــا حضور دانش‌آموزان ابتدایی در تمام پایه‌ها و دانش‌آموزان متوســطه اول به سرانجام می‌رسد.» آن‌طور که وی اعلام کرده: «برای رعــایت فاصله گذاری اجتماعی، دانش‌آموزان گروه بندی می‌شوند که تعداد روز حضور در مدارس برای دانش‌آموزان متفاوت است. بوفه مــدارس باز نخواهد بود و دانش آموزان باید نوشیدنی و تغذیه همــراه خــود داشته باشند. همچنین کلاس‌های ۱۵ نفره برای فعالیت‌های ورزشی مجاز شناخته شده اما با رعایت پروتکل‌ها باید صورت بگیرد. وی در پاسخ به اینکه آیا این حضور اجباری است یا خانواده مختار هستند فرزندشان را به مدرسه ببرند؟ عنوان کرد: «با تکلیفی که ستادملی کرونا معین کرده است فعالیتهای آموزشی شروع شده و مدارس مکلفند فعالیت حضوری ارائه دهند و بنای آموزش حضوری را بگذارند و اگر در همه روزها امکان حضور نیست زمانی را هم به آموزش مجازی اختصاص دهند.» با این حال وی اشاره‌ای به شرط واکسینه شدن دانش آموزان برای حضور در کلاس‌های درس نکرد، کما اینکه شرط اصلی بازگشایی مدارس، واکسیناسیون معلمان بود.
چــنــد درصــــد از دانش‌آموزان واکسن زده‌اند؟
تاکنون بیش از 56 میلیون نفر دوز اول، بیش از 44 میلیون نفر دوز دوم و بیش از 705 هزار نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور از 101 میلیون دوز فراتر رفته است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، بیش از 83 درصد جمعیت هدف بالای 12 سال نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و پوشش واکسیناسیون کامل در این جامعه هدف به 65 درصد رسیده است. بر این اساس، به طور میانگین 59 درصد از دانش آموزان هفتم تا دوازدهم دُز اول و 40 درصد دُز دوم را تزریق کرده‌ند. معلمان مدارس دولتــی نیز 76 درصد دُز اول و 69 درصد دُز دوم، معلمان مدارس غیر انتفاعی، 71 درصد دُز اول و 65 درصد دُز دوم و معلمان حق التدریسی و سرباز معلم نیز 80 درصد دُز اول 69 درصد دُز دوم را دریافت نموده‌اند.
ترس از کرونا و امید به آینده
حالا برخــی جامعــه‌شناسان معتقدند که مدرسه به‌عنوان یک نهاد آموزشــی و تربیتی اصلی، مرجعیت خـود را از دست داده و دولت اگر نتــواند این مرجعیت را به آموزش و پرورش برگرداند، با خطرات جدی در زمینه سواد و تربیت نسل‌های بعدی روبه‌رو خواهد شد. در مقابل کارشناسان آموزشی و جامعه‌شناسان دیگری هم هستند که می‌گویند فرضیه از بین رفتن مرجعیــت نهــاد مدرسه یک بزرگ‌نمایی اسـت و کاهش استقبال از بــازگشایی مدارس فقط ریشه در تــرس و تردید والدین نسبــت بــه آماده بودن شــرایط مدارس در دوره کرونا دارد. این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان، از شنبه تا یکشنبه (20 آبان) ۴هزار و ۳۴۰ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۰۴ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. در حال حاضر ۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار