تنوع در اکران سینما پس از چند سال
سینماهای سراسر کشور بعداز پشتسر گذاشتن نزدیک به دوسال کمای حاصل از بیماری کرونا حال باردیگر با اکران آثار متنوعی روبهرو شدهاند. اتفاقی که یکسو امیدبخش بوده و میتواند آینده سینمای ایران پس از کرونا را روشن نماید و از سوی دیگر میتواند با سوءمدیریت در نحوه اکران به فیلمسوزی منتهی شود. آنچه مسلم است اینکه بازگشایی سینماها و اکران آثار متنوع میتواند عاملی مهم در جذب مخاطب باشد، اما نکته آنجاست که آیا این نحوه و چینش اکران حاصل یک برنامهریزی درست بوده و یا صرفا تلاشی برای کشاندن مخاطب به سالن سینماست در حال حاضر سینماهای سراسر کشور شاهد اکران آثاری کمدی همچون «دینامیت»، آثار اجتماعی همچون «قهرمان» و همچنین آثاری در ژانر وحشت همچون «پوست» هستند، در این میان اکران فیلمی همچون «تومان» این تنوع را بیشازپیش کرده است. شاید وقفه دو ساله در اکران سینماهای سراسر کشور لطمات بیشماری به این عرصه وارد کرده، اما حال که سینماها باردیگر شاهد حضور مخاطبان هستند، این تنوع میتواند نویدبخش سینمایی در همه ژانرها باشد، سینمایی که پیش از دوران کرونا تماما در تسخیر کمدیهای سطحی و بفروش بود، حال با آثاری روبهرو شده
که با پا پسکشیدن کمدیها از اکران فرصت را مغتنم شمرده و زمانی برای عرض اندام پیدا کردهاند. نباید در این میان فراموش کرد که سازمان سینمایی و نظام اکران تا چه حد این تعداد از آثار را مدیریت کرده و میتواند در اکران موفق آنها موثر باشد. آنچه مشخص است اینکه تبلیغات از فروش بالا و استقبال مردمی از سینماها خبر میدهند، اما تا چه حد میتوان به این تبلیغات به چشم واقعیت نگاه کرد. آنچه از مشاهدات عینی و حضور در سینماها بر میآید این است که همچنان تماشاگران از ورود به سالنهای سینما استقبال چندانی نمیکنند و با وجود رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی هنوز سینماها به وضعیت سابق خود بازنگشته است. کرونا نه تنها در سینمای ایران بلکه در سراسر جهان ضررهای مادی و معنوی فراوانی را بهبار آورد، اما نکته مهم اینجاست که اگر این وقفه دو ساله باعث شده تا سینماگران پدیده فروش را کنار بگذارند و به آثاری مفهومیتر فکر کنند، شاید این بیماری یک فرصت و در عین حال تهدید است. البته نباید فراموش کنیم که آثاری که امروز بر پرده سینماها نقش بستهاند هیچکدام مربوط به ساخت در زمان کرونا نیستند، حال باید دید موج تازه اکران در سینماها و
محصولاتی که در دوران کرونا تولید شدهاند تا چه حد کیفیت را بر فروش ترجیح دادهاند. حال باید دید که سینمای ایران در سال آینده شاهد اکران چه آثاری خواهد بود. باید دید که سالنهای سینما باردیگر شاهد اکران آثار کمدی صرفا بفروش خواهند بود و یا بعداز سالها تماشاگران شاهد بروز و شروع ژانرهای مختلف هستند.
ارسال نظر