| کد مطلب: ۱۰۲۶۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد

فروش اوراق دفتر بورس را بست

آرمان‌ملی‌- محمدسیاح: بازارسرمایه‌ هم مانند سایر بازارها دستمایه سیاست‌های دستوری و وعده‌های توخالی تیم اقتصادی دولت سیزدهم شده است، وعده‌هایی که قرار بود سرمایه سرمایه‌گذاران خرد را حفظ کند و تابلوی بورس را سبز نگه دارد! احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و مجید عشقی، رئیس سازمان بورس از زمانیکه بر این مستند تکیه زده‌اند، دنبال بهبود بازارسرمایه‌ هستند و هر بار از اقدامات موثر در این باره خبر داده‌اند بازار رشدنسبی را تجربه و بعداز آن ریزش شاخص خودش را نشان داد! قرمزشدن تابلوی اتاق شیشه‌ای سرمایه بعداز آن همه هیاهویی که در دولت راه افتاد و حتی وزیر اقتصاد به‌خاطرش کارت‌زرد از همکاران سابقش در مجلس یازدهم دریافت کرد؛ همچنان زیرتیغ فروش اوراقی که درمان مسکنی کسری بودجه دولت است شرحه‌شرحه شده و صرفا سهامداران به‌ویژه سهامدارن خرد هستند که زیربار فشار این همه بی‌تدبیری در مدیریت علمی‌‌ و فنی بازارسرمایه‌ خرد شده و باید شاهد دودشدن سرمایه‌هایشان باشند. بازارسرمایه‌ نیز مانند سایر بازارهای مالی و پولی نیازمند مستقل‌شدن است نه اینکه وقتی شاخص‌های اقتصادی در حال سقوط هستند این بازار به‌صورت تصنعی و یا بازی با اعداد ارقام و گزارشات مالی شرکت‌های حاضر در این بازار؛ رشد کند و پس از یکی دو روز شاخص فرو بریزد و مسئولان به یکدیگر خیره شوند! افزایش نقش بازارسرمایه‌ در تامین مالی تولید با توسعه بازاربدهی، متنوع‌سازی ابزارها و محصولات مالی در بازارسرمایه‌، حذف تنظیم‌گری‌های غیرضروری و مضر، تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سهام، کاهش هزینه انتشار اوراق با تسهیل مقررات مربوطه، لغو انحصارات و تسهیل مجوز دهی در ارائه خدمات مرتبط با بازارسرمایه‌ مانند سبدگردانی، بازارگردانی و کارگزاری، اصلاح نظام حکمرانی شرکتی به منظور مدیریت تعارض منافع میان سهامداران عمده و خرد و ارائه مشوق برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مردم در بازارسرمایه‌ و تفکیک نقش نظارتی و اجرائی بیمه مرکزی، بازنگری در مدل نظارتی بیمه‌مرکزی، تقویت ساختارهای بیمه اتکایی داخلی، توسعه انواع مجوزها و محصولات بیمه‌ای، تسهیل ورود استارت‌آپ‌ها و فناوران مالی در حوزه بیمه و بهره‌گیری از دانش نوین بیمه‌گری با پیگیری تصویب قوانین و مقررات لازم از جمله وعده‌های «خاندوزی» برای مدیریت بازارسرمایه‌ بوده که وضعیت موجود نشان می‌دهد هیچکدام از این وعده‌ها نه تنها نتوانسته به بهبود وضعیت بازار کمک کند که عملا بازار به مسیر خود رفته و هر دخالتی را پس زده است. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم دهم آبانماه نسبت مثبت‌شدن حرکت بازارسرمایه‌ ابراز امیدواری کرد و گفت: «وضعیت بازار به مرور بهتر خواهد شد» البته این اتفاق نیز رخ داد و برای چند روزی شاهد صعودهای چشم‌گیر شاخص کل بورس بودیم، اما عمر این روند بسیار کوتاه بود و چراغ بازار دوباره قرمز شد و این قرمزی همچنان ادامه دارد!
آثار فروش اوراق قرضه
مصطفی صفاری، کارشناس بورس در این باره به «آرمان‌ملی: اظهارکرد: دولت اعلام می‌کند که در هر شرایطی اوراق قرضه خواهد فروخت؛ از طرفی بازار پول و بازارسرمایه‌ رقیب هم هستند و نرخ اوراق هم به بالای 24 رسیده است، به‌عنوان مثال وقتی p/e (نسبت قیمت به درآمد) چهار است و سرمایه‌گذاری پرریسک است و 24 درصد سود پرداخت می‌کنند بازه p/e کاهش پیدا می‌کند. او ادامه داد: این اتفاق باعث شده تا شاخص بازار به‌شدت کاهش پیدا کند. متاسفانه نرخ بهره در بازار به‌دلیل عدم اجرای بازار باز به‌شدت افزایش پیدا کرده است. صفاری درباره وعده سبزماندن بازار و ادامه فروش اوراق قرضه اظهارکرد: فروش اوراق همچنان وجود دارد؛ مسئولان به هیچیک از وعده‌های خود عمل نکردند و مجلس هم به‌دنبال این است که چرا وعده‌های وزیر اقتصاد اجرائی نشده است و در این وضعیت همچنان اوراق بفروش می‌رسد! این کارشناس بازار بورس در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات دستوری و اقدامات مقطعی در بازارسرمایه‌ اثرگذار است، توضیح داد: اگر اجازه بدهند که بازار به روال طبیعی به حرکت خود ادامه بدهد می‌تواند مثبت باشد. بازار منابع نقدینگی‌ای دارد که اگر از آن بیرون برده شود قطعا باعث آسیب به بازار خواهد شد. p/e باید کاهش پیدا کند، p/e اکثر سهام‌های ساختاری مانند فولاد و مس و... به چهار رسیده و نشان‌دهنده این موضوع است که در نرخ بهره و سودی که پرداخت می‌کنند.
نرخ بهره؛ سد رشد بازار
صفاری در پاسخ به این پرسش که بارها درباره کاهش نرخ بهره صحبت شده ولی اتفاق عملی‌ای نیفتاده است؛ چرا نرخ بهره کاهش پیدا نمی‌کند؛ گفت: این موضوع مرتبط به سیاست‌های ملی و پولی است. شاخص بورس؛ شاخص مقدم و یکی از حساس‌ترین‌ها در هر اقتصادی است. نمی‌توان اوراق منتشر کرد و نرخ بهره را بالا نگه داشت و انتظار داشت که بورس در وضعیت مناسبی قرار بگیرد. کاهش شاخص و ریزش آن عکس‌العمل همان اتفاقاتی است در حوزه‌های دیگر رخ داده است. او درباره وضعیت شرکت‌ها و گزارشات آنها هم اضافه کرد: احساس می‌کنم شرکت‌ها مسیر خودشان را می‌روند و متوسط 70 درصد رشد سود و فروش در شش ماه اول سال داشته‌اند و شرکت‌ها ساختاری بالای 100 درصد رشد داشته‌اند، اما قیمت سهام‌ها همه منفی شده است! دلیل آن هم این است که یک بازار بدون ریسک بازی بهتری به آنها می‌دهد! این کارشناس بازارسرمایه‌ افزود: این بازار بدون ریسک را هم سیاست‌گذار اقتصادی جهت‌دهی می‌کند. در حقیقت بازار بدون ریسک همان بازار اوراق قرضه است. اقتصاد را نمی‌توان با وعده درست کرد. از یکطرف p/e چهار سود می‌دهد و از طرف با ریسک بالا p/e هفت می‌شود! طبیعی است که بازار شکل درستی نمی‌گیرد. صفار درباره آینده بازار افزود: فعلا همین شرایط برقرار خواهد بود تا زمانیکه وضعیت مشخص شود و بعید می‌دانم در روزهای آینده رشد چندانی در بازار را شاهد باشیم. بازارسرمایه‌ هم مانند سایر بازارهای زیرسایه سنگین دولت برای تامین کسری بودجه در حال له‌شدن است. هرچند دولت مدعی است از این بازار بهره‌برداری زیادی نکرده، اما آنچه مشهود است اینکه نه وزیراقتصاد و نه رئیس سازمان بورس نتوانستند با وعده‌های خود بازار را در مسیر توسعه قرار دهند و ازطریق سرمایه مردم جیب دولت را پر کردند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار