| کد مطلب: ۱۰۲۶۴۸۳
لینک کوتاه کپی شد

تغییــــــر به نفع مردم رقم می‌خورد؟

آرمان ملی- سهیـــل ثابــت: مشکلات معیشتی از یکسو و بحث کمبود منابع طبیعی از سوی دیگر موحب شده تا مردم نارضایتی‌های خود را به انحای مختلف ابراز کنند. این در حالی است که هنوز چند ماهی از روی کارآمدن دولت آیت‌ا... رئیسی نگذشته و مردم وعده‌های رئیس جمهور را از یاد نبرده‌اند اما نگاهی به شرایط زندگی مردم و وضع جامعه نشان می‌دهد که مردم رضایت چندانی از حال موجود خود ندارند و منتظر تغییر در جهت بهبود وضعیت خود هستند. تغییر به نفع مردم وعده‌ای بود که رئیس جمهور بارها از آن صحبت کرد اما به نظر می‌رسد که مشخص نیست که چه زمان این تغییر به نفع مردم رخ خواهد داد.
وعده‌های بدون برنامه
بیش از 3 ماه می‌شود که دولت سیزدهم روی کارآمده و سید ابراهیم رئیسی و مردانش در کابینه مشغول به کار هستند اما آنچه که باعث شده امروز نوع نگاه جامعه به دولت و عملکردهایش تغییر کند را می‌توان در عدم تحقق برخی وعده‌های دولتمردان جست‌وجو کرد. جایی که امروز حتی برخی از وزرا وعده‌های رئیس جمهور را به نحوی از انحاء تغییر داده و به نحو دیگری مطرح می‌کنند. نمونه بارز این مساله را نیز می‌توان در ماجرای ساخت یک میلیون مسکن در سال از سوی دولت و وزارت راه و شهر سازی دیدی که ابتدا رئیس جمهور با قاطعیت تمام از ساخت 4 میلیون مسکن در طول 4 سال و سالانه 1 میلیون مسکن خبر داد اما پس از دوماه رستم قاسمی وزیر راه وعده را به سمت و سوی دیگری چرخانید. با این حال این صرفا تنها وعده‌ای نبوده که از سوی رئیس جمهور به مردم داده شده بلکه وعده‌های دیگری هم بوده که در حوزه مطالبات جامعه به مردم داده شده اما مردم روز به روز از تحقق آن وعده‌ها نا امید شده‌اند. یکی از آن وعده‌ها تغییر وضع موجود به نفع مردم بوده است که رئیس جمهور در شعارهای انتخاباتی خود نیز بر آن تکیه کرده بود. امری که در ظاهر و سخن بسیار مطلوب و زیبا اما در عمل بسیار سخت و مشکل می‌نمایاند. حال اینکه چرا انجام این وعده مطلوب برای مردم بسیار مشکل شده از این جهت است که هنوز دولت نتوانسته تصمیم‌های لازم را در حوزه‌های مورد دغدغه مردم برای حل یا مشکلات اتخاذ کند. قدر مسلم امروز بحث معیشت بزرگترین مساله کلیت جامعه است و در این راستا همه منتظرند ببینند که دولت چه رویکردی اتخاذ خواهد کرد و چه برنامه‌های مدونی برای حل معضلات اقتصادی مردم در جهت جلوگیری از کوچک‌تر شدن سفره آنها ارائه می‌دهد. این در حالی است که نه به ادعای منتقدین بلکه به اذعان حامیان و همراهان دولت هنوز در حوزه اقتصاد، چگونگی کنترل قیمت کالاهای مصرفی مردم، بازار ارز، خودرو و هر آنچه که در بالا و پایین رفتن قیمت‌ها موثر است رویکرد مشخص و منسجمی ندارد. این نوع رویکرد حتی صدای مجلس انقلابی هماهنگ با دولت را هم در آورده و نمایندگان نسبت به عملکرد دولت و دولتمردان انتقادات جدی دارند. مشخص نیست که دولت در حوزه اقتصاد قرار است با چه پلن یا روشی حرکت کند و آن همه برنامه‌های اقتصادی شیک‌ و تر و تمیز برای حل مشکلات اقتصادی کشور و شکوفایی و رونق اقتصادی کجا رفته است. به‌نظر می‌رسد که هرچه با همین روال پیش برویم و دولت نیز همچون 3 ماه گذشته مسائل کشور را به‌طور روزمره پیش ببرد و دورنمایی در حوزه‌های مختلف نداشته باشد این نوع رویکرد صرفا به کاهش بیشتر اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی خواهد انجامید و ثمره دیگری از خود بر جای نخواهد گذاشت.
تحقق وعده‌ها در ابهام
عملکرد دولت در بخش‌های مختلف و عدم تغییر وضعیت و شرایط زندگی مردم پس از 3 ماه از روی کارآمدن دولت همه را به سمت و سوی وعده‌های مطرح شده از سوی رئیس جمهور هدایت کرده است. وعده‌هایی که قرار بود بر پایه آن وعده‌ها شرایط اقتصادی، معیشتی و اجتماعی مردم بهبود یافته و سامان یابد و مردم از حقوق واقعی خود بهره‌مند شوند. این در حالی است که هرچه از عمر دولت می‌گذرد مردم نه تنها تحقق مطالبات و حقوق خود را در هاله‌ای از ابهام می‌بینند؛ بلکه تمام امید خود را به حل مشکلات معیشتی دوخته‌اند با توجه به عملکردها چیز بیشتری از دولت طلب نمی‌کنند. لذا می‌توان اذعان داشت که برخی وعده‌های رئیس جمهور فعلا و تا گذر از شرایط موجود به وضع مطلوب امکان تحقق ندارد. وعده‌هایی مثل سامان دادن اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی و حقوق مردم. قدر مسلم امروز تحریم بر کشور سایه انداخته و همه شئون کشور را تحت الشعاع خود قرار داده است. لذا بدون حل و فصل مساله برجام و برداشتن تحریم‌ها نمی‌توان در مورد مسائلی چون حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی صحبت کرد. چراکه تحریم خواه ناخواه در همه حوزه‌ها تاثیرگذار بوده است. البته برخی مسائل نیز در حوزه‌های مدیریت داخلی نهفته است. مثلا رئیس جمهور وعده داده بود که برای اجماع‌سازی و حل مشکلات کشور استفاده از همه ظرفیت‌های کشور و نیرو‌های کارآمد استفاده کند اما شاهدیم که بیش از کارآمدی امروز انتصابات به سمت و سوی دیگری کشیده شده است. هر چند که نارضایتی‌‌های اقتصادی رنگ و بوی اجتماعی هم گرفته و از اعتراضات به آب در خوزستان و سیستان و بلوچستان امروز به اصفهان هم کشیده شده که خود بحث مفصلی است و دولت به طور جداگانه به این مطالبه به حق مردم رسیدگی کند.
دولت به فکر کشور باشد
یک چهره سیاسی در خصوص وعده‌های دولت و میزان تحقق آنها اظهار داشت: مسائل کشور آنقدر بزرگ شده به این سادگی‌ها قابل حل و فصل نیست. اکنون کاری که باید دولت انجام دهد اینکه باید مسائل خاک، آب و مسائل سرزمینی کشور را حل کند. معتقدم فعلا باید بسیاری از طرح‌های عمرانی متوقف شود و اگر پولی وجود دارد صرف معضل آب و خاک کشور شود. دیروز خوزستان، امروز اصفهان حتما فردا هم یزد، لرستان و... است. سید مصطفی هاشمی طبا به «آرمان ملی» گفت: دولت باید از وعده‌های خود صرف نظر کند و مردم نیز به این وعده‌ها دل نبندند. اشکال کار اینجاست که در هیچ دولتی به طبقه محروم رسیدگی نمی‌کنند و به همه یارانه می‌دهند. متاسفانه ثروت کشور همین‌طور از بین می‌رود و اصراف منابع نیز جزئی از اصول زندگی جامعه شده که اینگونه راه به جایی نخواهد برد. معاون رئیس‌جمهور در دولت‌های سازندگی و اصلاحات بیان کرد: باید به فکرحفظ و نجات کشور باشیم، چراکه هرچیزی که کشور را نجات دهد به نفع مردم است. وگرنه پول دادن صرف مثل یارانه به نفع مردم نیست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار