| کد مطلب: ۱۰۲۶۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد

یک قدم تا واردات گاز

آرمان‌ملی: تامین انرژی به‌ویژه گاز موردنیاز خانوارها و صنایع به‌همراه سوخت نیروگاه‌ها به مهمترین چالش وزارت نفت تبدیل شده به‌گونه‌ای که نه تنها وزیرنفت خواستار صرفه‌جویی مصرف‌کنندگان شده بلکه اخیرا از اعمال جریمه و احتمالا اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی برای مشترکان پر مصرف خبر داده است در واقع وضعیت کنونی در شرایطی ایجاد شده که بخش قابل‌ملاحظه‌ای از چالش کنونی در نتیجه کاهش سرمایه‌گذاری و عدم امکان احیای میدان گازی و درنتیجه افت فشار و تولید رقم خورده است. موضوعی که اگرچه تیم اقتصادی دولت از افزایش درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت خبر داده اما عدم تخصیص این منابع ارزی باعث شده تا همچنان سرمایه‌گذاری در میداین نفتی تحت‌الشعاع قرار بگیرد. موضوعی که مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز بر آن تاکید کرده و با عنوان اینکه درآمد ارزی وجود دارد اما نقدینگی در دسترس نیست رویکرد وزارتخانه متبوع خود برای جذب سرمایه‌گذار در پروژه‌ها را برد- برد عنوان کرده که به‌نظر می‌رسد تحقق این سیاست با در نظرگرفتن مشکلات تحریمی ‌و عدم امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی با اماواگرهای زیادی همراه خواهد بود واگرچه «خجسته‌مهر» از رویکرد این شرکت برای استفاده از سرمایه‌گذاران داخلی خبر داده اما احتمالا در آینده وزارت نفت با بزرگترین چالش خود مواجه خواهد شد که امکان تبدیل‌شدن بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان به واردکننده را اجتناب‌ناپذیر خواهد کرد.
استفاده از ظرفیت‌های مردمی‌
محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه فعالیت‌های نفت هم سرمایه‌بر است و هم درآمدزا که درآمدزابودن فعالیت‌ها به‌شدت به سرمایه‌گذاری وابسته است، می‌گوید: در طی دو دهه گذشته شرایط داخلی و محدودیت‌های بین‌المللی باعث شد تا از مساله سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی تا حدی غافل شویم و تا حدودی نیز در کشور دیر به این مساله مهم پرداخته شد. وی در ادامه افزود: با مطرح‌شدن بحث اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری برخی بنگاه‌ها و برون‌سپاری فعالیت‌ها، رویه‌ بخش سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی کمی ‌تغییر کرد و در این مسیر متاسفانه برخی واگذاری‌ها ذیل اصل ۴۴ به صورت ناقص اجرا شد که مستقیما مانعی برای سرمایه‌گذاری‌های بعدی بود. وی تصریح کرد: در ادامه به‌تدریج کشور وارد شرایط پیشرفته‌تری شد و به سمت تامین منابع مالی با شیوه‌ها و اسامی‌ مختلف مانند فاینانس، انتشاراوراق، قراردادهای بیع متقابل و... حرکت کرد که هدف این سرمایه‌گذاری‌ها، بهبود کسب‌وکار بود. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه دلایل عدم توفیق در زمینه تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری را نباید تنها به مسائل داخلی ربط داد بلکه زمینه‌های بین‌المللی نیز در این بخش اثرات منفی گذاشته است، گفت: طرح‌های نفتی عمدتا جذاب و سودآور هستند و حتی مواقعی که قیمت نفت کاهش می‌یابد نیز در بخش بالادستی و به‌ویژه در برخی میدان‌ها و طرح‌ها برای سرمایه‌گذاران جذابیت‌هایی وجود دارد. بنابراین شرکت ملی نفت ایران به‌دنبال موقعیت برد- برد در بخش سرمایه‌گذاری است و در شرایط فعلی باید رویکردهای متنوعی را مدنظر قرار دهد. معاون وزیر نفت با بیان اینکه زمانی که نمی‌توانیم از ظرفیت‌های بین‌المللی به‌طورکامل استفاده کنیم باید درآمدهای داخلی خود را به حداکثر برسانیم، ادامه داد: این درست نیست که شرکت ملی نفت برای دیگران درآمدزایی کند اما عایدی برای خودش نداشته باشد؛ خوشبختانه در مدت اخیر نیز در هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران تصمیمات خوبی گرفته شده است که به تکمیل‌شدن زنجیره ارزش کمک می‌کند. وی افزود: از منابع داخلی برای توسعه طرح‌ها استفاده می‌شود که این یک نوع استقراض است و شرکت باید بتواند سهم خود از محل فروش نفت خام و میعانات گازی را افزایش دهد. خجسته‌مهر با اشاره به اینکه برخی طرح‌ها کامل اجرا نشده است و زنجیره طرح‌های بالادستی باید ترسیم تا هدف سرمایه‌گذاری که بالابردن درآمد است محقق شود، گفت: باید نقدینگی را احراز کرد؛ یکی از مشکلات این است که شرکت ملی نفت درآمد دارد اما نقدینگی ندارد. معاون وزیر نفت با بیان اینکه اقتصاد نفت باید مردمی ‌باشد، تصریح کرد: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بین مردم نیز وجود دارد و علاوه بر اینکه سبد سرمایه‌گذاری خارجی محفوظ است باید از ظرفیت‌های مردمی‌ نیز استفاده کرد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: صدور خدمات فنی و مهندسی را باید ارتقا و در این زمینه اقدام‌های جدی را در دستور کار قرار گرفته است. همچنین باید زمینه سرمایه‌گذاری بخش پایین‌دست در بالادست فراهم شود تا وقتی نفت، خوراک آن بخش را تامین می‌کند بخش پایین‌دست نیز در بخش توسعه که جذابیت‌های مناسبی هم دارد حضور یابد.
واردات گاز دور از انتظار نیست
در حالیکه مدیرعامل شرکت ملی نفت صراحتا از نبود نقدینگی و مشکلاتی که برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی برای احیای میادین گازی خبر داده مدیرعامل اسبق شرکت ملی گاز معتقد است در صورت عدم تامین متابع واردات گاز دور از انتظار نخواهد بود. حمیدرضا عراقی می‌گوید: حداقل نیاز برای اینکه مخازن پارس‌جنوبی افت پیدا نکند و به میزان رقم قبلی تولید برسد، کمپرسور است و در غیرمیادین مشترک نیز نیاز به اکتشاف و سرمایه‌گذاری داریم، اگر سرمایه‌گذاری نکنیم افت فشار داریم و واقعا ممکن است احتیاج به واردات داشته باشیم. وی افزود: از سوی دیگر صرفه‌جویی در کشور فقط شعار است این در حالیست که قانون صرفه‌جویی وجود دارد اما بستر آن باید فراهم و اجرا شود، صرفه‌جویی در نیروگاه‌ها، صنایع و بخش خانگی باید براساس استاندارد و تکنولوژی بین‌المللی اجرایی شود. وی با اشاره به تاثیر تحریم بر بروز مشکلات کمبود گاز تصریح کرد: در بخشی که نیاز به کمپرسور و صرفه‌جویی مطابق استاندارد دنیا وجود دارد، تحریم تاثیر داشته، هر قدر با دنیا تعامل بیشتری داشته و تکنولوژی جدیدتر در ارتباط با صرفه‌جویی و اکتشاف داشته باشیم، مشکلات کمتر می‌شود ولی اینکه گفته شود با لغو تحریم تمام مشکلات حل می‌شود، صحیح نیست. باید همه عوامل را یکجا در نظر گرفت؛ مدیریت و صرفه‌جویی به اضافه تحریم تاثیر دارد، به‌عبارت دیگر همانگونه که نمی‌توانیم فقط تحریم‌ها را موثر بدانیم، به همان میزان هم نباید کاملا بی‌تاثیر انگاشته شوند. وی بیان داشت: متاسفانه همه انرژی مصرفی کشور به گاز وصل شده است، این در حالیست که اگرچه دومین دارنده ذخایر گازی دنیا هستیم اما مصرف‌کننده بزرگی هم هستیم اما می‌توان 20 تا 30 درصد گاز را بهینه مصرف کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار