| کد مطلب: ۱۰۲۶۴۱۶
لینک کوتاه کپی شد

چرا پسر فلانی خارج است پس انتصاب فامیلی درست است

آرمان ملی- مطهره شفیعی: دولت سیزدهم با شعار شایسته سالاری بر روی کار آمد اما آنچه از برخی انتصاب‌ها مشخص شد این واقعیت بود که بعضا فامیل‌سالاری گوی سبقت را از شایستگان ربوده است و آنچه پس از هر انتصابی مورد سوال قرار می‌گیرد، این است که نسبت خانوادگی فرد منصوب شده با کدام مسئول مورد توجه قرار گرفته است که این موضوع نمره منفی بزرگی برای دولت است. البته این چرخه انتصاب‌های فامیلی فراتر از دولت رفته و سابقه‌ای در قبل از تشکیل دولت سیزدهم داشت چنانکه زاکانی حمایت کرد که مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات بشود و پس از آن زاکانی به‌رغم ادعای برخی مبنی بر مشکلات قانونی، شهردار تهران می‌شود. پس از آن است که برخی کانال‌های تلگرامی مدعی می‌شوند زاکانی پسر علی احمدی را شهردار منطقه ۱۳ می‌کند. البته پیش از این عنوان شده بود که محمدهادی علی‌احمدی پسر وزیر آموزش و پرورش احمدی‌نژاد و برادر همسر مهرداد بذرپاش، معاون برنامه‌ریزی منطقه ۱۶ است برخی هم اینگونه عنوان کردند که علی احمدی حمایت می‌کند برادر داماد زاکانی و منصوب زاکانی در پژوهشگاه مجلس وزیر بشود و در نهایت خود علی احمدی هم چند هفته قبل معاون سازمان برنامه و بودجه شد.
انتصاب‌های فامیلی پنهان کردنی نیست
به هر حال شایعات نادرست و اخبار درست انتصاب‌های فامیلی در دولت سیزدهم و شهرداری تهران فراوان است که به‌راحتی نمی‌توان آنها را تایید کرد اما در این میان سوال است که نمایندگان مجلس چه نقشی در انتصاب‌های فامیلی دارند؟ نباید فراموش کرد برخی نمایندگان مجلس با بی توجهی به توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرائی است. فرض بفرمایید وارد شدن در اینکه مدیرکلّ فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندار، فرماندار و از این قبیل. حالا یک وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنائی را من کاری ندارم اما به طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرائی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرائی در این زمینه گفت‌وگو کردن و توافق کردن و امثال اینها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود. » هر آنچه توانستند در امور اجرایی دخالت کردند و حتی برخی نمایندگان نه تنها مسیر پاستور و دولت را پیش گرفتند بلکه برخی از آنها از انتصاب‌های فامیلی دفاع کردند مانند نماینده مردم کاشمر و بردسکن در مجلس یازدهم در دفاع از انتصاب‌های فامیلی دولت سید ابراهیم رئیسی گفت: «وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که فامیل آقای رئیسی نیست! آقای زاکانی هم که نه عضو هیات وزیران است، نه در بخش‌های دیگر زیرمجموعه دولت فعالیت دارد؛ بنابراین نمی‌تواند دخل و تصرفی در معرفی این گزینه پیشنهادی داشته باشد.» یا فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژِی مجلس با اشاره به اینکه تاکنون تعداد انتصابات فامیلی در دولت سیزدهم زیاد نبوده است، گفت: انتصابات فامیلی در دولت رئیسی بزرگ می‌شود و نباید آن را بیش از حد بزرگ کرد.
حمله به فرزند مهصومه ابتکار
موضـــوع قابل تامل اینجاســــت که برخی نمایندگان وظیفه جدیدی برای خود وضع کرده‌اند و آن هم دفاع از انتصاب‌های فامیلی دولت با هجمه به دولتی‌های سابق! مانند روز چهارشنبه که مرتضی محمودوند نماینده دلواپس مجلس چنین گفت:« خواهش می‌کنم مجلس براساس گزارش کمیسیون اقتصادی و گزارشات امنیتی بررسی کند چطور آقازاده خانمی که در زمان اشغال لانه جاسوسی بر روی سفارت پرید و آقازاده‌های امثال این خانم با بالاترین شرایط مادی در آمریکا زندگی می‌کنند در حالی که آنها با پول همین مردم مظلوم به چنین موقعیتی رسیده اند.»منظور او معصومه ابتکار بود، زن موفق کابینه خاتمی و روحانی که اصولگرایان هیچگاه نتوانستند حتی نیمی از موفقیت‌های او در عرصه محیط زیست و زنان را کسب کنند. به همین دلیل هرگاه نیاز به منحرف کردن افکار عمومی را دارند به او هجمه می‌برند مانند اکنون که انتقادات زیادی به بحث انتصاب‌های فامیلی است بی جهت پای پسر ابتکار را به میان می‌کشند تا اذهان را به سمت دیگری سوق دهند اما فراموش کردند که همگان می‌دانند پسر یا اقوام ابتکار در سال‌های زیادی که او در دولت حضور داشت کوچکترین پست و امتیازی کسب نکردند و همین سفید بودن پرونده معاون سابق رئیس جمهور است که دلواپسان را ناراحت و آنها را وادار به طرح موضوعات بی‌اساس کرده است. معصومه ابتکار بارها به هجمه‌هایی که به فرزندش می‌شد پاسخ داده و گفته است: « در این رابطه هم شاهد موارد تحریف و نفرت فراکنی هستیم وگرنه سالانه هزار دانشجو می‌روند، درس می‌خوانند و برمی‌گردند، پسر من از طریق ویزای دانشجویی رفته، بعد هم به ایران بازخواهد گشت. ما می‌بینیم کسی مثل مسیح علی‌نژاد هر روز یک دروغی در این باره می‌گوید.»
استحاله انقلاب در خانه ملت؟
اما ظاهرا دلواپسان بیش از گذشته از دولت روحانی و دولتی‌های قبلی شاکی هستند چرا که ناخواسته و در اوج عصبانیت اظهاراتی دارند که غیرقابل دفاع است به عنوان نمونه همین نماینده که به فرزند ابتکار هجمه برده بود، عنوان کرده :« آقازاده خانمی که در زمان اشغال لانه جاسوسی بر روی سفارت پرید» این ادبیات از سوی نماینده مجلس که باید الگوی سایرین باشد عجیب و نشان از خشم او دارد. معصومه ابتکار در توئیتی چنین به ادعای نماینده دلواپس واکنش نشان داد:« استحاله انقلاب در خانه ملت؟ یک سئوال: چطور است که در مجلس انقلابیِ مورد تایید شورای نگهبان، با لفظ تحقیرآمیز پریدن از روی دیوار از حرکتی یاد می‌شود که به تعبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی انقلاب دوم، انقلابی بزرگتر از انقلاب اول بود. استحاله انقلاب در خانه ملت؟»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار