| کد مطلب: ۱۰۲۶۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد

تبدیل حکم تبعید به سیستان و بلوچستان به سه ماه حبس

آرمان ملی: طی روزهای اخیر ماجرای مرد روستایی که با سنگ به بالگرد اورژانس هوایی که قصد داشت در زمین کشاورزی‌اش فرود بیاید، حمله کرده بود، جنجال ساز شده است. این مرد روستايي از اهالي روستاي سيد خدر شهرستان دزپارت «دهدز»، به جرم پرتاب سنگ به بالگرد اورژانس هوايي که محصول کشاورزي و دسترنج او را نابود کرده بود، به يک سال و نيم حبس و به تبعيد نيک‌شهر سيستان‌وبلوچستان محکوم شده و همین امر واکنش‌های بسیاری را به‌دنبال داشت. 5 خرداد سال گذشته، در جريان اعزام يک فروند بالگرد متعلق به اورژانس هوايي خوزستان به منطقه‌اي صعب‌العبور در دهدز، يک مرد روستايي که به فرود بالگرد در زمين کشاورزي خود معترض بود به طرف بالگرد سنگ پرتاب مي‌کند تا مانع از نشستن بالگرد در زمين زراعي خود ‌شود. برادر اين مرد روستايي در شرح اين اتفاق به ايلنا گفته است: «به هنگام فصل درو برادرم و خانواده‌اش در حال برداشت محصول بودند که بالگرد اورژانس هوايي بدون اجازه او و با وجودي که برادرم براي آنها دست تکان مي‌داد تا مانع نشستن بالگرد شود، در زمين کشاورزي‌اش فرود آمد و محصول کشاورزي و دسترنجش را نابود کرد. برادرم وقتي با چنين صحنه‌اي مواجه شد به طرف بالگرد سنگي پرتاب کرد که خوشبختانه آسيبي به بالگرد وارد نکرد. دانشگاه شاکي برادرم شد و از او شکايت کرد. برادرم بي‌سواد است و تمام دار و ندار او همين زمين و چند تا گوسفند بيشتر نيست در‌حالي‌که پيش از اين نيز در چندين مرحله ديگر به زمين و محصول او توسط بالگردهاي اعزامي اورژانس هوايي آسيب وارد شده بود. حالا دادگاه براي برادرم به دلار حکم صادر کرده است، برادر من چه مي‌داند دلار چيست. آن‌هم کسي که در 60 سالگي هنوز نتوانسته براي خانواده خود يک سرپناه دست و پا کند و در يک چادر روزگار مي‌گذراند. جايي که برادرم زندگي مي‌کند از تبعيدگاه بدتر است، اينکه دادگاه دهدز بر چه اساسي اين حکم را صادر کرده و برادرم را به زندان فرستاده باعث تعجب همه مردم شده است. برادرم چهار پسر دارد و در نبود او معلوم نيست چه کسي بايد مراقب خانواده‌اش باشد.»
خسارت به شیشه بالگرد!
مجيد رحماني؛ فرماندار دزپارت هم گفته است: «اين اتفاق در دوره مسووليت کاري بنده نبوده ولي وي شيشه بالگرد را شکسته و 2 هزارو 850 دلار خسارت اين شيشه را برآورد کرده‌اند چون اين شيشه خارجي بوده و قيمت آن براساس دلار محاسبه مي‌شود. البته اين فرد در دادگاه بدوي و تجديدنظر شرکت نکرده و پيگير موضوع هم نبوده که راي در مراحل بدوي و تجديدنظر صادر شده است. اين فرد هم‌اکنون دستگير شده و در زندان رامهرمز به سر مي‌برد. حکمي که براي وي در نظر گرفته شده مراحل مختلفي دارد و برآورد اين خسارت 65 ميليون تومان و با نرخ روز، 80 ميليون تومان است. از طريق دانشگاه علوم پزشکي استان و فوريت‌هاي پزشکي که مسوول اعزام بالگرد هستند و همچنين خانواده وي در حال پيگيري اين پرونده هستيم که بتوانيم براي وي تخفيف مجازات بگيريم. دادگاه هم اعلام کرده که اگر شاکي (دانشگاه علوم پزشکي و فوريت‌هاي پزشکي) رضايت بدهند مشکل حل مي‌شود.»
کاهش مجازات
با این حال روزگذشته، رسانه قوه قضائیه از کاهش مجازات این کشاورز روستایی با رأفت اسلامی خبر داد. طبق اعلام این رسانه، با توجه به عدم حضور متهم در دادگاه بدوی و تجدیدنظر، رلی در خصوص وی به صورت غیابی صادر و با ارسال پرونده به اجرای احکام، حکم جلب متهم در خردادماه جاری صادر و محکوم‌علیه روانه زندان رامهرمز شد. بنا به درخواست قاضی اجرای احکام از دادگاه صادر کننده رأی قطعی محکومیت تخریب شیشه‌های بالگرد و اعمال ماده ۷۷ قانون مجازات اسلامی، در نهایت محکوم علیه مشمول کاهش مجازات گردید. در همین راستا کل مجازات محکوم‌علیه به سه ماه حبس تقلیل یافت و امروز محکوم علیه از زندان آزاد شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار