| کد مطلب: ۱۰۲۵۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد

اهواز در آماده باش براي «حمله نفس تنگي»

آرمان ملی: بیمارستان‌های اهواز به حالت آماده باش درآمده‌اند و طی روزهای گذشته مواردی از ابتلا به بیماری‌های تنفسی در این شهر گزارش شده است. این موضوع نه به‌دلیل گردوغباری که همواره استان خوزستان با آن درگیر است، بلکه به خاطر یک اهمال‌کاری شهرداری این شهر صورت گرفته است. ظاهرا هرس نشدن کامل درختان «کنوکارپوس»، احتمال حمله تنفسی شهروندان را با نخستین بارندگی پاییزی در این شهر افزایش داده و این موضوع را رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تایید می‌کند. آن‌طور که فرهاد ابول‌ نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفته است: «ازدحام بیماران در اورژانس بیمارستان‌ها به دلیل تشابه علائم بالینی حمله تنفسی ناشی از گرده درختان کنوکارپوس و بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و آنفلوآنزا وضعیت این شهر را در حالت هشدار قرار داده است.» این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که وی در روز 26 مهر امسال، ضمن هشدار به شهرداری اهواز برای سرعت بخشیدن به روند هرس درختان کنوکارپوس در معابر و خیابان‌های این شهر گفته بود: «هرس درختان کنوکارپوس قبل از اولین باران پاییزی باید انجام شود.»
کوتاهی شهرداری
او حالا ابول نژادیان از بروز یک اتفاق ناخوشایند در این شهر خبر می‌دهد: «زمانی در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در این زمینه کوتاهی شده و این امر موجب شده بود که در مـــدت ۴۸ ساعــت ۱۲۰۰ بیمار به بیمارستان‌های این دو شهر مراجعه کنند. اکنون فصل بروز آلرژی‌ها است و اگر در هرس درختان کنوکارپوس کوتاهی شود تعداد بیماران زیادی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و در نتیجه، تشخیص برای نگهداری بیماران در بیمارستان‌ها سخت می‌شود.»
113هزار درخت در شهر اهواز
با وجود اثبات تاثیر گیاه کنوکارپوس بر بیماران تنفسی از سوی یک تیم تحقیقات در دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بابک محمدی معاون خدمات شهری شهرداری این شهر ضمن رد هرگونه سمی بودن این درختان، آلاینده‌های هوا را که با اولین بارندگی به صورت باران اسیدی به زمین می‌آیند، دلیل بروز مشکل تنفسی شهروندان اهوازی در پاییز عنوان کرده بود. کنوکارپوس درختی است که به دلیل ارزان بودن، سازگاری با هرگونه آب و هوا و خاک و بی‌نیازی از به‌کارگیری شیوه‌های نگهداری ویژه از سال ۸۲ به‌طور گسترده در شهرهای جنوبی کاشته شده است. بنا بر آمارهای رسمی شهرداری اهواز، بیش از ۱۱۳ هزار از این نوع درخت تنها در شهر اهواز وجود دارد. پیشتر محمدمهدی بردبار، یکی از محققانی که درباره درخت کنوکارپوس پژوهش کرده بود درباره پیامدهای رشد ریشه‌های این درخت و تخریب زیرساخت‌های کشاورزی، مخابرات، برق و گاز شهری در اهواز هشدار داده و آن را تهدیدی برای منابع آب زیرزمینی و حتی کریدور نفت و گاز استان خوزستان عنوان کرده بود. به گفته وی، رشد ریشه‌ این درختان تا عمق بیش از ١٠٠ متر و تا شعاع ٨٠ متر به صورت افقی باعث ایجاد فرونشست‌های گسترده و بسیار خطرناک در بیش از ٣٠٠ نقطه در شهر اهواز شده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار