| کد مطلب: ۱۰۲۵۶۴۲
لینک کوتاه کپی شد

انتصاب‌های فامیلی صدای مجلس را هم در آورد

آرمان ملی- حمید شجاعی: برخی انتصاب‌ها حاشیه‌دار در مجموعه‌های مختلف تحت نظر دولت باعث شده تا امروز جامعه، جریان حامی دولت و حتی مجلس نسبت به آنچه که انتصاب‌های فامیلی و مناسباتی خوانده می‌شود واکنش نشان دهند و خواستار نظارت و رسیدگی بیشتر دولت به این مساله شوند. چنانکه نمایندگان مجلس با انتقادات علنی نسبت به این انتصاب‌ها خواستار رسیدگی رئیس جمهور و انتصاب افراد بر مبنای شایسته سالاری شده‌اند. این در حالی است که شایسته‌سالاری از کلیدواژه‌های کلیدی و اصلی رئیس جمهور در انتصاب افراد بود اما اینکه با وجود گذشت تقریبا 3 ماه از روی کارآمدن دولت انتقادات مختلفی از طرف‌های گوناگون مطرح می شود نشان می‌دهد که باید یک نوع بازنگری جدی در این رابطه صورت گیرد تا جامعه بیش از این نسبت به تغییر و تحولات این چنینی اعتماد خود را از دست ندهد.
خانه ملت و انتصاب‌های دولت
بسیاری بر این باور بودند که با روی کارآمدن دولت سیزدهم به ریاست سید ابراهیم رئیسی به احتمال فراوان با برخی ناکارآمدی‌‌ها، عملکردهای نامطلوب، گزینش‌‌های پرحرف و حدیث در انتصاب‌ها و... مقابله صورت گرفته خواهد شد و جامعه پس از چندی با این مفاهیم خداحافظی خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین این مسائل به انتصاب‌ها فامیلی باز می‌گشت که اصولگرایان و حامیان دولت کنونی بسیار بر روی آن مانور می‌دادند و دولت قبل را بابت آن تخطئه و سرزنش می‌کردند. لذا بر طبق گفته‌ها و شعارهای انتخاباتی انتظار این بود که در این دولت دیگر شاهد آنچه تحت عنوان انتصاب‌های فامیلی در دولت‌های گذشته به انحاء مختلف بودیم نباشیم. این در حالی است که امروز با وجود اینکه نزدیک به 3 ماه از روی کارآمدن دولت می‌گذرد نگاهی به انتصاب‌ها و رویکرد دولت در این خصوص این معنا و مفهوم را به اذهان متبادر نمی‌کند. اینکه نماینده‌ای با تعریف از عملکرد رئیس جمهور و تشبیه آن با سیره پیامبر(ص) و ائمه فرزندش را صاحب موقعیت و مقامی کند اساسا قرابتی با شایسته سالاری ندارد. اینکه گفته شده فقط ۱۸۰ انتصاب در حوزه معاونان وزیر، استانداران، مدیران سازمان‌های بزرگ دولتی، مشاوران و رؤسای دانشگاه‌های مهم در دولت سیزدهم انجام شده که در میان منصوب‌شدگان ۹۶ نفر سوابق کاری هم‌رتبه یا نزدیک به سمت جدید را دارند و سوابق ۸۴ نفر از این افراد به ‌لحاظ ارتباط با مسئولیت جدید و سطح سمت مجهول است جای تامل دارد. این در حالی است که به گفته حجت‌ا... عبدالملکی وزیر کار امروز در جامعه بیش از2.4 میلیون نفر بیکار داریم و بسیاری از این عدد بزرگ تحصیل کردگان بیکاری هستند که فرصتی برای حضور و ارائه خود در مشاغل هم راستا با رشته تحصیلی خود نیافته‌اند. اتفاقی که اخیرا مجلس یازدهم که خود را هماهنگ با دولت می‌بیند نیز به آن ورود کرده و طی چند روز گذشته شاهد واکنش‌هایی از سوی برخی نمایندگان در خصوص رسیدگی به وضع انتصاب‌ها از سوی دولت و شخص رئیس جمهور بوده‌ایم. چنانکه روز گذشته مسلم صالحی نماینده اقلید در مجلس در تذکری به هیات دولت درباره انتصاب‌ها صورت گرفته تا به امروز، گفت:«طبق بررسی‌های به عمل آمده بیش از ۵۰ درصد انتصاب‌ها هیچگونه منطق و توجیه قابل قبولی ندارند، آسیب‌های این انتصاب‌ها بسیار است، مانند انتصاب افراد بدون تجربه، چرا که شاهد بودیم در سِمت معاون وزیر افرادی منتصب شده‌اند که هیچگونه تجربه مدیریتی نداشته‌اند. این انتصاب‌ها مغایر با اصل شایسته سالاری است که جناب آقای رئیسی قول آن را به مردم داده بودند. همچنین قرار بود دولتی فراجناحی تشکیل شود که بتواند از پتانسیل های عظیم نیروی انسانی و باتجربه و متخصص کشور نهایت استفاده را کنند، اما افراد باتجربه وزارتخانه‌ها به دلایل واهی حذف شدند.» پیش از این نیز محمد صالح جوکار نماینده یزد در این خصوص گفته بود: «مساله انتصاب‌های فامیلی مشکلی دارد و آن ایجاد شبهه فساد است.» آنچه مسلم است امروز نه تنها اصلاح طلبان و جامعه که خود حامیان دولت نیز به این مساله پی برده‌اند که در برخی انتصاب‌ها شایسته‌سالاری مد نظر رئیس جمهور رعایت نشده است و برخی بر اساس مناسبات فامیلی یا جریانی وارد دولت شده‌اند. امری که به نظر می‌رسد با وجود همه قرابت‌ها و هماهنگی‌هایی که بین دولت و مجلس وجود داشته اما خانه ملت نسبت به این مساله کوتاه نیامده و نمایندگان خواستار رسیدگی به این مساله شده‌اند. امری که می‌تواند روابط میان پاستور- بهارستان را به سردی کشاند.
برخی وزرا در ماه عسل انتصاب‌ها
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که بعضی از وزرا هنوز در ماه عسل انتصاب‌ها به سر می برند، از رئیس جمهور خواست تا به دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری دستور دهد تا ظرف مهلت یک هفته‌ای ماجرای انتصاب‌ها فامیلی را پیگیری کنند. فداحسین مالکی در جلسه علنی دیروز مجلس در نطق میان دستور خود خطاب به سید ابراهیم رئیسی گفت: بیش ازسه ماه از شروع کار شما می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد برخی از وزرا هنوز در ماه عسل انتصاب‌ها به سر می برند. وی با بیان این‌که خبرهای خوبی از تیم اقتصادی دولت به گوش نمی‌رسد، اظهار کرد: برخی اختلاف نظرها در تیم اقتصادی، گرانی و مشکلات معیشتی مردم را به حاشیه برده است. انتظار داریم که شما با یک نهیب حیدری تیم اقتصادی دولت را به همسویی و همگرایی دعوت کنید. نماینده زاهدان با بیان این ادعا که رابطه دولت و مجلس به سردی می‌رود، بیان کرد: علت اصلی این رابطه سرد عدم پاسخگویی وزرا به نمایندگان ملت است، ادامه این روند به صلاح دو قوه نیست. لازم است رئیس دولت تذکر بدهد تا وزرا در ارتباطشان با نمایندگان تجدید نظر کنند. مالکی ضمن تشکر از رئیس دولت سیزدهم بابت این اظهارنظر که خط قرمزی از سوی وزرا و دفترش ندارد، تصریح کرد: این به تنهایی کافی نیست، برای عملی شدن سخنان مهلت یک هفته‌ای تعین کرده و به دفتر بازرسی ریاست جمهوری دستور دهید تا گزارش دقیقی از این موضوع تهیه کنند و افرادی که براساس نسبت‌های فامیلی سمت‌هایی را تصاحب کردند برکنار شوند.
تعریف دقیق از انتصاب فامیلی
یک فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به برخی از انتصاب‌های فامیلی که اخیرا در دولت و تعدادی از نهادهای دیگر صورت گرفته است، اظهار داشت: ما باید تعریفی دقیق از انتصاب فامیلی داشته باشیم. انتصاب فامیلی بدین معناست که فردی بدون دارا بودن شایستگی‌ها و صلاحیت‌های لازم، صرفا به دلیل وابستگی فامیلی در یک پست مدیریتی منصوب شود. جواد آرین منش گفت: اما باید توجه داشت که در این رابطه نباید افراط و تفریط کرد. اگر فردی از شایستگی‌های لازم برخوردار باشد و تخصص و تعهد کافی را دارا باشد، نباید صرفا به دلیل اینکه نسبت فامیلی با یکی از مقامات سیاسی دارد، او را از حقوق خودش محروم کرد. بنابراین باید تعریفی درست از انتصاب فامیلی داشت و بر مبنای آن قضاوت کرد. وی عنوان کرد: اگر شخصی چه وابسته به یک مقام مسئول باشد و چه نباشد، چنانچه طی یک پروسه توانایی‌هایش به اثبات برسد، نباید او را از حق خودش در قرارگیری در مناصب مدیریتی کشور محروم کرد و با این کار باعث شد جامعه از او و تخصصش بی‌بهره شود. اما اگر فردی بدون دارا بودن توانایی‌های لازم، صرفا به دلیل نسبت فامیلی با مقامات، در پستی منصوب شود، هم به خود آن فرد و هم به مردم جفا شده است‌.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار