| کد مطلب: ۱۰۲۵۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد

واكسيناسيون پروتكل‌هاي بهداشتي را كنار زد

آرمان ملی: هر چنــد که آمــار کـرونا در کشور به یک ثبات نسبی رسیده و مسئولان ارشد وزارت بهداشت معتقدند که باید ثمره واکسیناسیون را در آذرماه مشاهده کرد، اما افزایش شهرهای قرمز کشور و روند افزایشی موارد ابتلا به کرونا در برخی استان‌ها این نگرانی را به‌وجود می‌آورد که در سهل انگاری مردم، شاهد پیک ششم در سراسر کشور باشیم. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، از شنبه تا یکشنبه (16 آبان) ۱۲۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و ۷ هزار و ۵۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. همچنین ۳۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. این آمار در شرایطی مطرح می‌شود که روز گذشته علی شریفی زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت اعلام کرد: «روند بیماری در اکثر استان‌ها نزولی است ولی سیستان و بلوچستان، قزوین، سمنان و یزد در ٢‌هفته اخیر روند افزایشی نگران کننده‌ای دارند.» این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که در مرداد ماه امسال تعداد شهرهای قرمز به ۳۵۹ شهر رسید و در ۱۷ مهر تا ۷ شهر قرمز روند کاهشی داشت، با این حال شریفی زارچی، باور دارد که « درحال حاضر مجددا به ۳۳ شهر قرمز رسیدم و در عین حال تعداد شهرهای آبی هم افزایش پیدا کرد چون روندکلی کشور نزولی است، از ابتدای آبان در برخی شهرها به صورت پراکنده دوباره روند شیوع کرونا افزایشی شد. اگر به موقع به داد شهرهای قرمز درگیر کرونا برسیم، وضعیت حادی را نخواهم داشت.»
مردم کرونا را فراموش کرده‌اند
آمار دیگری نیز در این رابطه منتشر شده که نشان می‌دهد دلیل افزایش شهرهای قرمز چیست، و آن «سهل انگاری» مردم در آستانه پیک ششم است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی سقوط قابل توجهی در تمام استان‌ها کرده است. آخرین مطالعات نشان می‌دهد، میزان استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی در هفته دوم آبان، ۴۸.۷۲ درصد و فاصله‌گذاری اجتماعی ۴۶.۸ درصد بوده است. تنها در ۹‌استان میانگین استفاده از ماسک بالای ۴۹‌درصد اعلام شده است. در فاصله‌گذاری‌های اجتماعی هم میانگین کشوری ۴۶.۰۸ درصد است و ۱۷ استان بالاتر از میانگین کشوری قرار دارند. از میان تمام استان‌ها تنها همدان است که بالاترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارد؛ یعنی ۵۲ درصد. این وضعیت در سایر استان‌ها زیر ۵۱ درصد است. با این حال نمی‌توان نقش آمار واکسیناسیون 80 درصدی (البته به باور مسئولان وزارت بهداشت) را در کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سهل انگاری مردم نادیده گرفت، به باور کارشناسان کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دلیل افزایش واکسیناسیون است،هرچند که به عین اللهی وزیر بهداشت می‌گوید: «باتوجه به آغاز واکسیناسیون عمومی وسیع از شهریور و مهر ماه در کشور، انتظار داریم برای اوایل آذر ماه ایمنی‌زایی علیه کرونا در اکثریت جامعه حاصل شود. واکسیناسیون عمومی وسیع در کشور از شهریور و مهر آغاز شد و اکنون در آبان ماه داریم دز دوم را تزریق می‌کنیم. بنابراین هنوز به هدف مورد نظرمان نرسیده‌ایم. اگر به هدفمان برسیم انتظار داریم برای اوایل آذر ماه ایمنی‌زایی در اکثریت جامعه حاصل شود.»
واکسن را می‌خواستیم پولی کنیم
طبق آمار وزارت بهداشت، تاکنون ۵۵‌میلیون و ۱۲۸ هزار و ۵۲۸ نفر دُز اول، ۳۸ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۸۳۹ نفر دُز دوم و ۱۷۸ هزار و ۹۰۶‌نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۴ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۲۷۳ دُز رسید. اما روز گذشته کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: «این وزارتخانه طرح فروش واکسن کووید۱۹ به مردم را از اول آذرماه در دستور کار داشت اما با مخالفت ستاد ملی کرونا روبه‌رو شد. برنامه وزارت بهداشت، پایان دادن به ارائه واکسیناسیون رایگان به مردم حداکثر تا پایان آبان ۱۴۰۰ بود.» بیان چنین سخنانی در حالی است که در سایر کشورهای جهان، واکسن کرونا به صورت کاملا رایگان به همه شهروندان، حتی به گروه‌هایی که از بیمه درمانی برخوردار نیستند، ارائه می‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار