تعاونی و نقش آنها در اقتصاد داخلی و بینالملل
آرمانملی: رئیــس سازمــان توسعــه تجارت در جمع فعالان اقتصادی در اتاق تعــاون ایران اظهار داشت: اتاق تعاون نقش مهمــی در حمایت از بنگاههای خرد و متوسط همچنین زنجیرهسازی تامین در داخل کشور و در حوزه بینالمللی دارد و میتواند کمککننده باشد و به تاجــران خرد کمک کند تا کالای خود را تولید و صادر کنند. اتاق تعاون میتواند در زمینه زنجیرهسازی نقش مهمی داشته باشد و بسیار فعالتر عمل کند و در سایر تشکلها زمینهسازی بهتری داشته باشد. علیرضا پیمانپاک ابراز داشت: وظیفه اتاق تعاون حمایت از بنگاههای خرد و متوسط است. کنسرسیومهای صادراتی و زنجیره تامین، حوزههای مهمی هستند که اتاق تعاون میتواند در مورد آنها کمک کند. تولیدکننده خرد نمیتواند در بازارهای جهانی وارد شود بلکه باید نهادهایی مانند اتاق تعاون نقش واسط را داشته باشند. موضوع حائزاهمیت دیگر زنجیرهسازی بینالمللی است. لازم به ذکر است که زنجیره تامین از تامین نهاده تا بازار فروش و تامین مواد اولیه است و نقشی بسیار اساسی در موفقیت دارد. زمانی که برنامهای برای صادرات تهیه میشود اگر بدون بازیگر باشد، نمیتواند اجرا شود و با شکست روبهرو میشود. رئیس
سازمان توسعه تجارت ادامه داد: نقشه راهی در حوزه صادرات در کشور باید تهیه شود تا بدانیم که چه نهادهایی را باید به کار بگیریم و همچنین از چه نهادها و بخشهایی باید استفاده کنیم تا کار مطلوب حاصل شود. وی ادامه داد: هدفگذاری کمی در بحث صادرات داشتیم که در بخشهای مختلف مطرح شده است که بتوانیم در چهار سال آینده یک افزایش دو برابری در زمینه صادرات غیر نفتی را داشته باشیم. این افزایش صادرات چند فاکتور مهم دارد که یکی از آنها دیپلماسی مناسب آن است و مورد بعدی اصلاح تراز صادراتی کشور است. علی مطیعجهانی، عضو هیاترئیسه و معاون پشتیبانی، برنامهریزی اتاق تعاون ایران نیز با بیان توانمندی و ظرفیتهای اتاق تعاون ایران، بیان داشت: یکی از وظایف اصلی اتاق، موضوع کارت بازرگانی است که تقریبا ۹ هزار کارت بازرگانی در بخش حقوقی صادر شده است و با کمترین درصد خطا در این حوزه عمل کردهایم. در موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات بخش تعاون کمتر از نیمدرصد عدم ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات را داشته است. او افزود: در بخش رویدادها نیز براساس فعالیتهای نمایشگاهی اتاق قریب به ۲۴ سال است نمایشگاه اجرا کردهایم که بزرگترین آن در
حوزه نمایشگاه صنعت ساختمان است. در بحثهای خارجی هم بسیاری از نمایشگاههای خارجی و پاویونهای اختصاصی را برپا کردیم و تعدادی نمایشگاه هم در دستور کار است. او گفت: در اتاق ۱۳ کمیسیون تخصصی داریم که در بحــث صادرات فعالیت میکنند و با توجه به برنامههای سازمان توسعه تجارت میتواند قوانین تعریف شود و در این زمینه کمکهای زیادی را داشته باشیم. رئیس سازمان تجارت اظهارکرد: ما کشورهای هدف صادراتی خود را به دو قسمت اولویت اول و اولویت دوم تقسیم کردیم. اولویت اول ۲۳ کشور هستند که شامل کشورهای همسایه، چین، هند، روسیه، کنیا، مالزی و… میشود. اولویت دوم هم شامل مابقی کشورها است. ما میتوانیم ۱۰۰ میلیارد دلار از بازار کشورهای همسایه را به خود اختصاص دهیم، در مورد هند نیز ۲۸ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی به بازار ۱۲۰۰ میلیارد دلاری این کشور داریم. در صورت اجرایی شدن پیمان تجارت آزاد با اوراسیا در کوتاهمدت ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی برای ما ایجاد میشود اما سوال این است که آیا کالایی برای این ظرفیتها داریم یا نه. ما نیاز به کالاهایی داریم که پایداری، کیفیت و نظام قیمتگذاری مناسب داشته باشند. ما با ترکیهای رقابت
میکنیم که قیمت کالاهایی را که صادر میکند از این فرمول پیروی میکند. اینکه بازار ایجاد شود اما بازار برای صادرات نداشته باشیم یک ضدارزش است. او بیان کرد: سه فاکتور در کشورهای دیگر فرمول دارند و قیمتها از قوانین خاصی پیروی میکنند که در ایران با بینظمی خاصی پیش میرود و شاهد آن هستیم که هر روز در بازار ایران قیمتها جابهجا میشوند. رویکرد ما این است که این تجارتها را با تعرفه ترجیحی و مکمل انجام دهیم که به صادرات کمک کند. پیمانپاک تاکید کرد: عمده مشکلات ما در بخش وزارت جهاد است و بسیاری از این مشکلات میتواند با صادر کردن به کشورهای دیگر حل شود و اتاقهای تعاون کار زیادی در این زمینه میتوانند انجام دهند. در بحث لجستیک میتوانیم یارانههایی را که داریم، اختصاص دهیم تا خط بین دو کشور برقرار شود و از قابلیت این موضوع استفاده کنیم. این مقام مسئول همچنین گفت: در حوزه تامین مالی بخش صادرات پانزده هزار میلیارد تومان در قالب مشارکت به میان گذاشته شده است و با فرآوری آن به محصولات دیگر و صادرات آن به کشور، زنجیره ایجاد شده است و برخی بانکهای کشور تنها نقش مالی را در این زمینه دارند و دیگر با این کار
نگرانی برای برگشت ارز و کالای خود ندارند. ۱۴ پروژه زیرساختی تعریف شده است و نمایشگاههای ما باید استراتژی خاصی برای برگزاری نمایشگاههای خود داشته باشند. در سری نمایشگاههای expo ایران بسیار ضعیف عمل کرده و بسیار بهتر میتوانست در این زمینه عمل کند و باید به جای نشان دادن سنت ایران، آینده آن را نشان میداد. تاجران باید در موضوع رویدادها با برنامه جلو بروند و در بازارهای دیگر حضور فعال داشته باشند، اما با شناخت از بازارهای دیگر. او ادامه داد: موضوع برندینگ در بحث صادرات باید به صورت جدی دنبال شود و برندهای ما در این زمینه باید فعالیتهای بسیاری را داشته باشند.
ارسال نظر