| کد مطلب: ۱۰۲۴۸۲۴
لینک کوتاه کپی شد

چرا یاران هاشمی مثل روحانی و میرزاده، خارج درس خواندند!

آرمان‌ملی- مطهره شفیعی: هر آنچه می‌خواهند مدعی می‌شوند و در زمان طرح این ادعاها سند و مدرکی هم برای ارائه در جیبشان ندارند! در زمان حیات آیت‌ا... هاشمی هیچ‌گاه ادعاهایی که امروز دارند را نداشتند و در نهایت به یک یا دو انتقاد سطحی بسنده می‌کردند تا نشان دهند در صف مخالفان تدابیر و سازندگی آیت‌ا... هاشمی هستند. یکی از تدابیر ماندگار آیت‌ا... هاشمی تاسیس دانشگاه آزاد است که بسیاری از مدیران دیروز و امروز کشور در آن تحصیل کرده و مدرک دریافت کردند. این نهاد همواره به‌عنوان یکی از مراکز دلواپسان برای هجمه به آیت‌ا... هاشمی شناخته می‌شد بدین معنا که وقتی مخالفان اعتدال و آیت‌ا... بهانه‌ای برای هجمه و هرج‌ومرج نداشتند، ادعاهایی درباره دانشگاه آزاد مطرح می‌کردند تا چند روز با مانور دادن بر این ادعا فضا را بر هم بزنند. اما نکته قابل‌تامل اینجاست که برخی افراد باتجربه با دلواپسان همراه می‌شوند، مانند عباس‌سلیمی‌نمین! او که مدرک تحصیلی خود را از دانشگاهی در انگلیس اخذ کرده گله‌مند است که چرا روحانی و میرزاده در خارج کشور تحصیل کردند!
چرا خارج درس خواندند؟
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به تازگی مدعی شده است: مرحوم هاشمی فراتر از قانون رفتار می‌کرد تا بتواند افراد را زیر چتر خود نگه دارد. از این رو در دانشگاه آزاد فسادهای بسیاری شکل گرفت و بسیاری از سیاستمداران، دکتری تقلبی گرفتند؛ اینها همه در خدمت یک مرکز قدرتی قرار گرفتند که نظارت بر آن وجود نداشت. رفتارهای خلاف قانون و خودمحورانه هاشمی را نمی‌توان اعتدال نامید. اعتدال در رفتارهای امام بود که گاهی این طیف و گاهی آن طیف را سرزنش می‌کرد. عباس سلیمی‌نمین خاطرنشان کرد: هاشمی تفکر خاصی داشت که برای آن تفکر، قانون را دور می‌زد و برخی معیارهای اساسی انقلاب را زیرپا می‌گذاشت؛ چراکه معتقد بود، آن راه درست است. یکی از بدعت‌هایی که در دوران هاشمی پایه گذاشته شد، تحصیل یاران ایشان همچون آقایان روحانی، میرزاده و... در خارج از کشور بود. سلیمی‌نمین در ادامه تصریح کرد: در آن دوران به آقای میرزاده یادداشت محرمانه دادم که شما بر اساس اسنادی برای تحصیل به استرالیا تردد می‌کنید. گفتم این درست نیست و دنیاگرایی را در بین مسئولان و مردم رایج می‌کند؛ ایشان در پاسخ خواهش کرد که آن را منتشر نکنم و گفت سعی می‌کنم این موضوع را جبران کنم. من درج نکردم، اما بعد در خاطرات هاشمی آمد که آقای میرزاده آمد و گفت سلیمی‌نمین کج‌اندیش است! از آقای میرزاده موضوع را جویا شدم و ایشان گفت من چنین چیزی را نگفتم. رفتار من هم واقعاً به‌گونه‌ای نبود که ایشان چنین اتهامی به من بزند.
صحت 70 درصد اطلاعات فساد در زمان جاسبی!
سلیمی‌نمین ادامه داد: در ادامه از آقای میرزاده پرسیدم که درخصوص فساد در دانشگاه آزاد در دوره آقای جاسبی نظرتان چیست؟ ایشان گفت جلوی تحقیق و تفحص گرفته شد، اما وقتی اطلاعاتی در مورد اقدامات آقای جاسبی از بیرون جمع‌آوری شد، آقای هاشمی گزارش آن اطلاعات را به من دادند که ۷۰ درصد آن درست بود. وی با بیان اینکه هاشمی هیچ موضعی درخصوص تخلفات آقای جاسبی نگرفت و داد‌وستد در بالاترین سطح نظام را در دانشگاه آزاد شروع کرد، اظهار داشت: هاشمی بدترین برخوردها را با منتقدین از جمله بنده داشت. دانشگاه آزاد دارای یک وجه بیرونی و یک وجه پنهان بود؛ وجه بیرونی دانشگاه آزاد در دوران آقای هاشمی قطعاً مورد تایید همه بود، چراکه جمعی از اساتید و دانشجویان درحال فعالیت علمی بودند. این وضعیت نیز با سرمایه‌های مردمی و امکانات نظام فراهم شده بود. این پژوهشگر تاریخ معاصر در ادامه بیان کرد: آنچه ما نسبت به آن حساسیت داشتیم و آن حساسیت را به صورت مکتوب و روش‌های دیگر به آقای هاشمی منتقل کردیم و ایشان هم توجهی نمی‌کردند، فسادی بود که در لایه‌های پنهان دانشگاه آزاد به وجود آمده بود. وزیری فوق‌دیپلم بود، اما یکباره و در زمان وزارتش دکتری گرفت. این موضوع به تمسخر گرفتن موضوع علم در سطح مدیران بود. ما یا مفهوم دکتری یا کار وزارت را درک نمی‌کنیم؛ مگر می‌شود یک نفر وزیر باشد و همزمان در مقطع دکتری تحصیل کند و در آن دوره فارغ‌التحصیل هم بشود؟ سلیمی‌نمین با یادآوری این نکته که در دوران ریاست آقای جاسبی بر دانشگاه آزاد اسلامی، مدیران و نمایندگانی سر کلاس ننشستند و به ناحق دکتری گرفتند، گفـت: برخی مدیران مزایای دولتی به دانشگاه آزاد دادند و ما به ازای آن دکتری گرفتند.
رد ادعاهای سلیمی‌نمین
به نظر می‌رسد اظهارات سلیمی‌نمین با آنچه نزدیکان آیت‌ا... هاشمی عنوان می‌کنند متفاوت است به‌عنوان نمونه سلیمی‌نمین عنوان کرده که برخی به ناحق از دانشگاه آزاد مدرک گرفتند که اما فائزه هاشمی دختر آیت‌ا... درباره نقدهایی که به او درباره سوء‌استفاده از رانت پدرش در سال‌های گذشته می‌شود نیز پاسخ داد: «6 سال پشت کنکور بودم؛ اگر قرار بود از رانت استفاده کنم، همان سال اول باید وارد دانشگاه می‌شدم. بعد هم از دانشگاه آزاد اخراج شدم؛ شکایت کردم، به نفع من حکم داده شد، الان هم البته دانشگاه به من اجازه ورود نمی‌دهد.» «محمدحسن اصغرنیا» عضو شورای مركزی حزب جمهوری اسلامی و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد هم پاسخ مناسبی به ادعای منفعت‌طلبی آیت‌ا... هاشمی در دانشگاه آزاد داده است. او می‌گوید: «تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی را باید از مهم‌ترین میراث فكری و عملی آیت‌ا... هاشمی دانست كه تا آخرین ساعت‌های حیات خود از آن غفلت نكرد. او در این نهاد علمی همواره در پی پیشرفت و توسعه كشور بود و هیچ‌گاه منافع شخصی خود را در آن دخالت نمی‌داد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار