| کد مطلب: ۱۰۲۴۸۰۳
لینک کوتاه کپی شد

سنگ بزرگ جلوی پای وزیری که سیل واکسن آورد

آرمان ملی- محمدرضا محبوب فر، کارشناس حوزه سلامت: همزمان با اعلام خبر پوشش 75 درصدی دز نخست واکسیناسیون در ایران، گزارش‌ها از آغاز پیک ششم کرونا و افزایش ١٠٠ درصدی آمار بستری کرونا در کشور و تشدید نگرانی‌‌ها از شمار مبتلایان به کرونا و بازگشت تعطیلی و قرنطینه حکایت دارد. پیک ششم کرونا تاکنون با افزایش بیماران بد‌حال کرونایی همراه بوده است. وزیر بهداشت و درمان هشدار داده است که «خیز ششم ویروس کرونا در ایران به‌ خاطر افرادی خواهد بود که واکسینه نشده‌‌اند.» بهرام عین اللهی مدعی شده که «بیش از ۸۵ درصد بیمارانی که جان خود را از دست می دهند، واکسن کرونا تزریق نکرده‌‌اند.»

او در عین حال مقصر پیک ششم کرونا در کشور را پیدایش واکسن هراسی در جامعه و رقم واکسینه نشده‌ها معرفی کرده و اظهار داشته: «خیز ششم ویروس کرونا به‌ خاطر افرادی خواهد بود که واکسینه نشده‌اند.» اظهارات این مقام دولتی در وزارت بهداشت و درمان در حالی است که به نظر می‌رسد با توجه به رصد میدانی از سطح شهرها و روستاهای کشور، درخصوص پوشش واکسیناسیون دز اول تا حد 75 درصد یک عددسازی فاحشی در تعداد واکسینه شده‌ها صورت گرفته باشد. اکنون ظرفیت انجام واکسیناسیون روزانه در حالی تا حداکثر 2 میلیون دز افزایش یافته است که تا به امروز رکورد تزریق واکسیناسیون روزانه بین 600 هزار تا یک میلیون و دویست هزار دز در نوسان بوده و عملا حداقل 800 هزار دز از ظرفیت روزانه واکسیناسیون در کشور معطل و بلااستفاده مانده است. طبق آمارها ۲۵درصد جمعیت هدف، یعنی حدود ۱۷میلیون نفر واکسن تزریق نکرده‌اند. این در حالی است که بیش از ۷‌ماه از آغاز واکسیناسیون برای جمعیت عمومی کشور می‌گذرد و از شهریورهم با ورود محموله‌های متعدد، واکسن برای پوشش کامل در دسترس است. براساس اعلام قبلی مسئولان نظام سلامت، جمعیت هدف کشور با درنظر گرفتن افراد بالای ۱۲سال، ۶۷میلیون نفرند، بنابراین با تزریق واکسن به ۵۰میلیون و ۸۴۳هزار و ۵۷۸هزارنفر، به‌گفته وزیر بهداشت، ۷۶درصد دوز اول را دریافت کرده‌اند و با تزریق به ۲۹میلیون و ۵۰۳هزار و ۷۸۳نفر، واکسیناسیون ۴۰درصد با دوز دوم، کامل شده است. هر چند که اعلام می‌شود برای رسیدن به ایمنی، باید ۸۵درصد جمعیت واکسینه شوند.
تناقض در آمار واکسیناسیون
در این رابطه معاون وزیر بهداشت و درمان می‌گوید: «بیشترین میزان فوتی‌‌ها از میان افرادی است که واکسن دریافت نکرده‌اند و تا زمانی‌که ۸۵ درصد جامعه واکسینه نشوند، حلقه شیوع ویروس شکسته نمی‌‌شود.» کمال حیدری در حالی خبر از خطر ۱۷ میلیون واکسن نزده برای مهار و کنترل کرونا داده است که این آمار نشان می دهد تنها 20 درصد جامعه به دلایلی چون: مخالفت با تزریق واکسن، انتظار برای ورود واکسن‌ های خارجی معتبر و ترس از پیامدها و عوارض تزریق واکسن، تاکنون مراجعه ای به مراکز و پایگاه‌های واکسیناسیون در سراسر کشور نداشته‌اند. با توجه به اینکه آمار واکسینه نشده‌ها در شهرهایی مثل اصفهان، قم و مشهد و همچنین در سطح مناطق روستایی و عشایرنشین و حاشیه نشین تاکنون به رقم مطلوب و موثری دست نیافته است، برآورد رقم واکسینه نشده‌ها در کشور بیش از آمار 20 درصدی است که مقامات سلامت کشور به آن اشاره داشته‌اند. ترس از پیامدها و عوارض تزریق واکسن، مهمترین علت واکسن هراسی در جامعه و دست نگهداشتن تعداد قابل توجهی از جمعیت کشور برای واکسیناسیون بوده است.
پس آمارهای متناقض از کجا می‌آید؟
انتشار اخباری درخصوص ابتلای دوباره واکسینه شده‌ها و مرگ و میر مبتلایان بستری شده در بیمارستان‌ها از بین واکسینه شده‌ها تا حدود 80 هزار نفر، عین ‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان را مجبور ساخت تا درباره شایعات پیرامون واکسن کرونا توضیحاتی ارائه کند. او طی یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشته است: «تاکنون مطالعات زیادی در کشور ما و سایر کشور‌ها انجام گرفته و نتیجه همه این مطالعات نشان داده عوارض در افرادی که واکسن را دریافت کرده‌‌اند بسیار اندک است و فوت به دلیل دریافت واکسن اعلام نشده است.» وزیر بهداشت و درمان در عین حال توضیح نداده است که اگر اخبار منتشرشده پیرامون عوارض و پیامدهای واکسن‌های تزریق شده، شایعه بوده است، پس چرا پیش تر در گزارش «مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات ایران» وابسته به وزارت بهداشت و درمان، شاخص مرگ ناشی از عوارض ویروس کرونا در افرادی که دو هفته از دریافت دز دوم واکسن آنها گذشته بود، ده برابر استاندارد جهانی اعلام شده بود و مدتی بعد در مطالعه «مرکز تحقیقات سیاست‌ گذاری سلامت» تاثیرگذاری و ایمنی زایی یکی از انواع واکسن ها با تردید مواجه می گردد؟ عده‌ای از کارشناسان ستاد دولتی مبارزه با کرونا که وزیر بهداشت و درمان معتقد است همگی از بهترین اساتید هستند و اطلاعات درست باید از کمیته علمی این ستاد اخذ شود، بر این باور هستند که انتشار آمارهای ابتلا و فوت پس از واکسیناسیون و کشاندن اطلاعات به بستر جامعه به نفع مردم نیست. بنابراین مخالفان واکسیناسیون اجباری و ضد واکسن‌ها حق دارند این پرسش را مطرح کنند که دولت با چه مجوز قانونی، مردم را مجبور به تزریــق واکسن هایی می کند که اطلاعات متناقضی از آنها در دست است، آن هم وقتی که واکسن های ایمن ‌تر و مطمئن‌تر در دنیا عرضه می‌شود که دولت می‌تواند آنها را برای مردم کشور وارد کند، اما ترجیح می‌دهد چنین کاری را انجام ندهد!
افزایش شهرهای قرمز
اما در شرایطی که آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا، در روز گذشته روندی کاهشی داشت، در مدت یک روز شش شهر به شهرهای قرمز کشور افزوده شد. طبق آمار رسمی وزارت بهداشت از روز یکشنبه تا دوشنبه (3 آبان) ۱۴۰ بیمار کووید-۱۹ در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند و ۷ هزار و ۵۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۷۱ نفر از آنها بستری شدند. ۴ هزار و ۲۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در این شرایط و براساس رنگ‌بندی جدید اعلام شده در کشور، شمار شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی مجددا افزایش یافت. علاوه بر شهرهای قرمز قبلی، سرچهان (فارس)، آبیک (قزوین)، شهربابک (کرمان)، آشتیان و تفرش (مرکزی) و اردکان (یزد) هم در وضعیت قرمز قرار گرفتند. همچنین شهرستان‌های ایوان (ایلام)، خلیل‌آباد، خواف، سبزوار (خراسان رضوی)، زابل (سیستان و بلوچستان)، رستم و فیروزآباد (فارس)، البرز (قزوین)، رودبار و رودسر (گیلان)، چالوس و رامسر (مازندران) از زرد به نارنجی تغییر وضعیت یافتند. در حال حاضر ۲۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۲۸ شهرستان نارنجی، ۲۱۵ شهرستان زرد و ۸۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار