| کد مطلب: ۱۰۲۴۷۱۹
لینک کوتاه کپی شد

کارگزار؛ «سنگ بزرگ» و «آجورلو»

آرمان‌ملی: هفته گذشته در حالی کارگزار جدید باشگاه استقلال انتخاب و معرفی شد که تعهد 500 میلیارد تومانی این کارگزار با درنظرگرفتن مبلغ 150 میلیاردتومان از محل تبلیغات محیطی، حاشیه‌هایی به‌دنبال داشت.
انتخاب کارگزار
روز چهارشنبه هفته گذشته شرکت «ایده‌پروران تبلیغ» به‌عنوان کارگزار جدید باشگاه استقلال معرفی شد. به گزارش باشگاه استقلال، طی قراردادی میان مدیرعامل باشگاه استقلال و شرکت «ایده‌پروران تبلیغ»، این شرکت به‌عنوان کارگزار رسمی ‌‌باشگاه استقلال معرفی شد. طبق این قرارداد کف تعهد کارگزار در فصل جاری ۵۰۰ میلیارد تومان و در صورت افزایش درآمد کارگزار، باشگاه از این درآمدها سهم بالایی خواهد برد. ۱۵۰ میلیارد تومان از تعهد کارگزار مربوط به تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی باشگاه استقلال است.
تبلیغات در هفته اول لیگ؟
باشگاه استقلال قبل از بازی با هوادار طی نامه‌ای به سازمان لیگ خواهان در اختیارگرفتن تبلیغات محیطی مسابقات خانگی خود در لیگ‌برتر شد. در فاصله دو ساعت مانده به شروع دیدار استقلال و هوادار افرادی که خود را منتسب به باشگاه استقلال می‌دانستند با تابلوهای تبلیغاتی خاص به ورزشگاه آزادی رفتند و خواهان اجرای آن در ورزشگاه شدند. کامیون این افراد جلوی در ورزشگاه آزادی متوقف شد و اجازه ورود به آنها ندادند. جالب اینکه سازمان لیگ تبلیغات دورزمین را براساس برنامه قبلی نصب کرده اما استقلالی‌ها این تبلیغات را قبول نداشته و خواستند تا بنرهای تبلیغاتی خود را دور زمین قرار بدهند که البته عملیاتی نشد!
انتقاد درودگر
صادق درودگر، عضو هیات‌رئیسه سازمان لیگ فوتبال در گفت‌گو با «ایسنا» درباره این اقدام باشگاه استقلال اظهارکرد: من به مدیر عامل محترم باشگاه استقلال، جناب آقای سردار آجورلو توصیه می‌کنم که آیین‌نامه لیگ حرفه‌ای را یکبار دیگر بخواند. این اقدام، قانونی نیست در فوتبال قوانینی حاکم است که همه اعضای آن به‌عنوان عضو و ذی‌نفع فوتبال، ملزم به تبعیت از آن هستند. لذا باید برای هر اقدامی‌‌مصوبه‌ای وجود داشته باشد. من تاکنون در این مورد مصوبه‌ای ندیدم. او افزود: من مخالف این نیستم که باشگاه‌ها در آینده درآمد خودشان را از تبلیغات محیطی داشته باشند، بسیار هم استقبال می‌کنم ولی هیچ‌کاری را نمی‌توان فراقانونی انجام داد و هر اسمی‌‌باید تابع قانون باشد. تا به‌حال قانونی که باشگاه استقلال بتواند تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی‌اش را در اختیار بگیرد، مصوب نشده است. عضو هیات‌رئیسه سازمان لیگ فوتبال با بیان اینکه تبلیغات محیطی لیگ‌برتر در اختیار این سازمان است و دیگر شرکتی به‌عنوان واسطه عمل نمی‌کند، گفت: امسال و سال قبل، اوضاع نسبت به سال‌های قبل تغییر کرد. سال‌های قبل پول به‌دست باشگاه‌ها و سازمان لیگ نمی‌رسید و شرکت‌های تبلیغاتی همه پول را برای خود برمی‌داشتند و ۱۰ از ۱۰۰ به فوتبال می‌دادند. اطلاعات بنده نشان می‌دهد پارسال پرداختی نسبت به گذشته بهتر بوده و باشگاه‌ها درآمد کسب کردند.
بیانیه
باشگاه استقلال درباره حواشی و مطالبی که درباره کارگزار جدید این باشگاه مطرح می‌شود، بیانیه‌ای منتشر کرد. به گزارش باشگاه استقلال، در بخشی از متن این بیانیه آمده است: «در قرارداد با کارگزار جدید باشگاه استقلال، ۵۰۰ میلیاردتومان به‌عنوان کف تعهد درآمدی قرار داده شده که از این عدد ۱۵۰ میلیاردتومان مربوط به تبلیغات محیطی باشگاه استقلال در بازی‌های خانگی است. حاصل‌شدن این درآمد به‌عنوان بخشی از فرصت درآمدزایی، می‌تواند زمینه‌ساز یک جهش بزرگ برای باشگاه استقلال باشد. از همین‌رو باشگاه استقلال از حق خود در این زمینه استفاده کرده و قبل از آغاز دیدار اول در لیگ‌برتر ضمن ارسال نامه‌ای به سازمان لیگ مراتب را به اطلاع رسانده اما متاسفانه اجازه بهره‌مندشدن باشگاه از حقوق خود در بازی اول داده نشد که موجب ضرر حداقل ۱۰ میلیارد تومانی به این باشگاه براساس قرارداد شده است. با وجودی که اختیار تبلیغات محیطی طی چند فصل گذشته با سازمان لیگ بوده اما این فرصت تبدیل به درآمد بزرگ و پایدار برای باشگاه‌های فوتبال کشور نشده است. چه بسا اطلاع‌رسانی شفاف درباره درآمدهای تبلیغات محیطی در حداقل پنج فصل گذشته خود تاییدی بر این گزاره باشد. اکنون سوال این است که اگر باشگاهی مانند استقلال توانسته زمینه درآمد تقریبا ۱۵ برابر از تبلیغات محیطی را برای خودش ایجاد کند. سازمان لیگ فوتبال کشور به‌عنوان نهادی که باید حامی‌‌حقوق باشگاه‌ها باشد، باید از افزایش درآمد این باشگاه حمایت کند یا با افزایش این میزان درآمد مخالفت کند؟ سوال بعدی اینکه اگر این قرارداد و قراردادهای مشابه موجب افزایش درآمد سازمان لیگ به‌واسطه سهم ۲۰ درصدی از تبلیغات محیطی شود بازهم باید با این جهش درآمدی و افزایش سود مخالفت کرد؟ و سوال آخر؛ اگر یک باشگاه توانایی درآمدزایی ۱۵۰ میلیارد تومانی از تبلیغات محیطی را داشته باشد، درآمد کل لیگ‌برتر از تبلیغات محیطی چه میزان خواهد بود؟ آیا نمی‌توان به‌جای اصرار بر روش‌های قدیمی ‌‌و بدون فایده و ناکارآمد با استفاده و بهره‌بردن از این فرصت بزرگ در جهت منافع فوتبال کشور قدم برداشت؟ در فوتبالی که بیشتر بازیکنان و مربیان خارجی مطالبات خود را دریافت نمی‌کنند و اکثر بازیکنان و مربیان داخلی برای دریافت مطالبات خود به کمیته تعیین وضعیت فدراسیون رجوع می‌کنند و بسیاری پرونده خارجی برای بازیکنان و مربیان در فیفا گشوده است، چرا با اقدامات و فرصت‌های درآمدزایی یک باشگاه که می‌تواند نقطه عطفی در اقتصاد فوتبال کشور باشد همراهی نمی‌شود؟ متاسفانه به‌گفته مسئولان سازمان لیگ در فصل جاری لیگ‌برتر، سازمان لیگ، با هیچ شرکتی به‌عنوان کارگزار تبلیغات محیطی، قرارداد منعقد نکرده و خود سازمان لیگ به مثابه یک شرکت تبلیغاتی یا کارگزار با اسپانسرها قرارداد می‌بندد که حاکی از روند اشتباه تبلیغات محیطی در فوتبال ایران است. سوال این است که چرا هیچ شرکتی حاضر به همکاری با سازمان لیگ نشده است و البته با چه منطق و اصولی و با چه کارنامه‌ای، خود سازمان لیگ در مقام کارگزار، امور تبلیغات محیطی را اداره می‌کند؟»
نکات پایانی
در مورد کارگزار جدید باشگاه استقلال باید گفت براساس آخرین تغییرات سرمایه ثبت شده این شرکت 520 میلیون ريال است در حالی که 5000 میلیارد ريال تعهد داده و این مساله ابهامات فراوانی به‌دنبال دارد. ضمن اینکه مهرماه سال 1399 سازمان لیگ اعلام کرد این سازمان راسا تبلیغات محیطی را اجرا کنند. با این حال به‌نظر می‌‌رسد اولین چالش مدیرعامل استقلال آغاز شده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار