| کد مطلب: ۱۰۲۴۶۷۲
لینک کوتاه کپی شد

رونق تجارت و گردشگری در استان های مرزی

آرمان ملی: رئیس جمهور در ششمین سفر استانی خود به استان اردبیل سفر کرد و در این سفر با فعالان حوزه صادرات و عشایر دشت مغان دیدار و از شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، پروژه راه‌آهن اردبیل بازدید کرد. رئیس جمهور با بیان اینکه نباید اجازه داد جریان تجارت با حضور افراد غیرتاجر و سوداگر آسیب ببیند، اظهار کرد: صادرات دارو در آنچه که توانمندی بالایی در آن پیدا کرده‌ایم باید به توسعه آن اقدام کنیم؛ البته در هر محصولی از کشاورزی تا دارو ابتدا باید نیاز کشور در نظر گرفته شود و بعد از آن به سمت صادرات حرکت کنیم. اهم اظهارات سید ابراهیم رئیسی از این قرار است:
برگزاری جلسه در روز صادرات پیام حمایت از صادرات و فعالان اقتصادی دارد و این امر نمادین نیست و باید آثاری داشته باشد و فعالان اقتصادی آن آثار را احساس کنند. اگر عمری باقی بود در سال آینده مشخص می‌شود که چه گام‌هایی برداشته شده است. سهم ما در صادرات و اقتصاد منطقه و جهان به عنوان کشوری دارای ظرفیت، تولیدات متنوع و بازار وسیع این چیزی که الان وجود دارد، نیست. در وزارت خارجه این امر باید به جد پیگیری شود و در مجموعه فعالان اقتصادی هم باید همکاری‌ها بیشتر شود. حضور ایران در معاهده شانگهای هم در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود.
مقررات باید کاملا ثابت و پایدار باشند، به طوری که فعالان اقتصادی احساس کنند این مقررات پشتیبان وی است و برای او آینده قابل پیش بینی باشد تا هم برای تولیدکنندگان و هم تجار و مصرف‌کننده یک ثبات و آرامشی ایجاد شود. باید ارتباطات اقتصادی با کشورهای همسایه، منطقه و جهان را بیشتر کنیم و اقدام به موقع فعالان اقتصادی بازار را بهتر خواهد کرد و کیفیت کالاها بالاتر می‌رود. ما باید با خام‌فروشی مقابله کنیم و صنایع تولیدی را ارتقا دهیم. ما با خام‌فروشی فاصله گرفتیم و این امر هدف کار کشور نیست. فعال شدن صنایع تبدیلی و پایین‌دستی پتروشیمی می‌تواند ما را از خام‌فروشی دورتر کند.
باید به دلایل عدیده از خام‌فروشی فاصله بگیریم که به نفع کشور نیست بلکه به ضرر آن است. همچنین باید در توسعه حمل‌ونقل تسهیلات را ایجاد کنیم تا صادرات بهبود یابد. زیرساخت‌های حمل‌ونقل حتماً باید تکمیل شود، در کنار این امور ارز صادراتی هم باید بازگردد اما اینکه صادرکننده در این زمینه متهم شود را تلقی درستی نمی‌دانم. باید با آنان صحبت شود تا ببینیم مشکلاتشان کجاست اما پیگیری هم باید وجود داشته باشد ولی نه اینکه سبب شود به سهولت این صادرکنندگان متهم تلقی شوند بلکه باید ببینیم مشکل چیست تا آن را حل کنیم. آن کسانی که پایبند به مقررات نباشد البته حساب‌شان جداست.
بــــایـــد حتمـــاً در صــــادرات دستورالعمل‌هایــی که مانع ایجاد می‌کند مورد بازنگری قرار گیرد. توسعه صادرات غیرنفتی حتماً به نفع کشور است. همچنین باید بگوییم ما به تجارت اعتماد داریم اما خود تاجران هم اجازه ندهند که این حرفه با صدور کارت بازرگانی به دست کسانی که هیچ نسبتی با تجارت و بازرگانی ندارند، دچار آسیب شود. نباید اجازه داد جریان تجارت با حضور افراد غیرتاجر و سوداگر آسیب ببیند، اظهار کرد: صادرات دارو در آنچه که توانمندی بالایی در آن پیدا کرده‌ایم باید به توسعه آن اقدام کنیم؛ البته در هر محصولی از کشاورزی تا دارو ابتدا باید نیاز کشور در نظر گرفته شود و بعد از آن به سمت صادرات حرکت کنیم. باید سازوکارها و بخش‌های مختلف مرتبط با صادرات فعال شوند، گفت: در مورد تشکیل وزارت صادرات پیشنهاداتی در این جلسه مطرح شد اما نباید گرفتار صادرات و تغییرات ساختاری شویم که وقت ما را می‌گیرد، بلکه باید دنبال اصلاح امور برویم که امر صادرات و اقتصاد به طور کلی فعال شود و پیش رود.
باید به استان اردبیل توجه شود و صنایع تبدیلی و چرخه ارزش افزوده را دنبال کرد که اینها از برنامه‌های دولت است. عذرخواهی می‌کنم از مردم اردبیل که امکان دیدار آنها در تجمعات شهری نیست فقط با برخی نمایندگان مردم استان نشست داریم و با توجه به کرونا، امکان تجمع وجود ندارد. در فرصت دیگری ان شاءا... خدمت مردم استان برسیم. رئیسی افزود: اردبیل قطب کشاورزی است و ظرفیت‌های آب، خاک حاصلخیز و هوای مناسب دارد و می‌توان در سال سه تا چهار بار محصول برداشت کرد. باید به این استان توجه شود و صنایع تبدیلی و چرخه ارزش افزوده را دنبال کرد که اینها از برنامه‌های دولت است.
با استفاده از نظرات استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و سایر مقامات استانی و کارشناسان داخل و خارج استان برای مدت کوتاه و میان مدت برنامه داریم تا وضعیت کشاورزی را متحول کند و صنایع تبدیلی را رشد دهد و گردشگری را رونق دهد. دولت خود را موظف می‌داند با حداکثر توان از رونق فعالیت‌ها و افزایش میزان اشتغال در این مجموعه حمایت کند. هیچ دلیلی برای ایجاد توقف و کُندی در فعالیت‌های شرکت کشت و صنعت مغان وجود ندارد و دولت از ارتقا و پیشرفت این مجموعه حمایت می‌کند. شرکت کشت و صنعت مغان باید بخشی از ظرفیت‌ها و درآمدهای خود را برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی در قبال استان و بهبود وضعیت مردم منطقه استفاده کند. دشت مغان دارای نعمت‌هایی از جمله آب‌ و زمین حاصلخیز است و مردان و زنان این منطقه با اراده خودشان و با دستان پینه بسته در زمین‌های کشاورزی تولید می‌کنند. مردم مشکلاتی دارند، یکی از مشکلات، اراضی است که باید به افراد صاحب حق برسد که بخشی از کار انجام شده و بخشی باید انجام شود. مشکل دیگر، آب است که من از پروژه آبرسانی بازدید داشتم. بخش‌های مختلف این پروژه با پیشرفت ۷۶ و ۹۰ درصد همراه بوده و در مجموع اگر یک همتی از سوی استاندار، وزارت نیرو و مسئولان منطقه انجام شود، آب بزودی وضعیت منطقه را متحول می‌کند که این کار هم انجام شدنی است. نامه های شخصی را بدهید، پیگیری انجام شده و نتیجه به شما اعلام می‌شود. انتظار مردم استان اردبیل برای افتتاح راه‌آهن طولانی شده است و این پروژه که یکی از زیرساخت‌های استان محسوب می‌شود، باید با جدیت تکمیل گردد. امیدوارم تا یکسال آینده سوت قطار در ایستگاه راه‌آهن اردبیل به صدا دربیاید، هرچند مدیران پروژه، وعده نزدیک‌تری داده‌اند. ارتباط با مردم و اطلاع پیدا کردن از دیدگاه‌ها و خواسته‌های آنان برای من و همکارانم غنیمت است و امیدواریم ان‌شاءا... بتوانیم خواسته‌های مردم را دنبال و اجرا کنیم. در این سفر و سفرهای دیگر با افتتاح و کلنگ‌زنی به معنای آغاز یک پروژه مواجه نیستیم. ما با پروژه‌های نیمه‌تمام بسیاری مواجه هستیم که مردم را به ستوه آورده است. در هر منطقه‌ای که می‌رویم می‌بینیم پروژه‌های نیمه‌تمام مردم را عصبانی کرده و امیدواریم بتوانیم در این سفرها برخی از انتظارات مردم را برآورده کنیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار