| کد مطلب: ۱۰۲۴۴۳۷
لینک کوتاه کپی شد

همه حواشی رد‌صلاحیت لاریجانی

آرمان‌ملی- حمید شجاعی: انتخابات تمام شده، دولت بر سرکار و به امور جاری کشور مشغول است اما هنوز برخی حواشی انتخابات برای برخی برطرف نشده است. در این راستا اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان درخصوص ممنوعیت قانونی انتشار دلایل رد‌صلاحیت‌ها باعث شد تا بازهم بحث رد‌صلاحیت بحث بر‌انگیز علی لاریجانی به میان آید و وی به این مساله واکنش نشان دهد. رئیس سابق مجلس که اخیرا از قرارداد ایران و چین نیز کناره‌گیری کرده است، خطاب به طحان نظیف گفته: «مراقب باشید در بیان و عمل خود به کسی ظلم نکنید، حتی به‌ نحو ایهام.» حال باید دید این مساله تا کی ادامه خواهد داشت و اساسا شورای نگهبان به این مساله ورود خواهد کرد یا مراتب به گونه دیگری پیش خواهد رفت.
ماجرای یک رد‌صلاحیت
شاید اگر در دو دهه گذشته 2 انتخابات با حواشی مختلفی روبه‌رو بوده است بتوان از انتخابات سال 88 و 1400 نام برد که هر کدام مسائلی را با خود به همراه داشت. البته حواشی انتخابات اخیرا نه آن قدرها زیاد مثل 88 اما دامنه‌دار بود. چنان‌که برخی هنوز هم در نوع اظهار‌نظرها و رویکردهای خود درخصوص وضع جامعه، عملکرد برخی نهادها و به‌خصوص دولت گریزهایی به انتخابات ریاست‌جمهوری و مسائل آن می‌زنند. واقعیت این است که هنوز هم پس از گذشت قریب به 4 ماه از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 مسائلی برای برخی افراد هنوز حل نشده است. به‌طور مشخص برخی افراد هنوز نسبت به نوع رفتار شورای نگهبان درخصوص احراز صلاحیت‌‌ کاندیدای ریاست‌جمهوری معترض هستند و شائبه دارند. اینکه رویکرد شورای نگهبان در ردصلاحیت برخی افراد بر چه اساسی بوده و چرا در دوره‌های مختلف این نگاه و رویکرد نسبت به برخی افراد تغییر کرده، پرسشی است که همچنان در اذهان باقی مانده و پاسخی هم بدان داده نمی‌شود. ماجرا از این قرار است که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری می‌شد حدس زد که احتمال حضور چه کسانی در انتخابات می‌رود. قدرمسلم چهره‌هایی مثل سید‌ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و... نفراتی بودند که با تمام گمانه‌زنی‌ها در انتخابات حاضر شده و ثبت‌نام کردند و این انتظار می‌‌رفت که در راستای انتخاباتی پرشور و مشارکتی، شورای نگهبان اجازه حضور کاندیداهای مختلف را در عرصه انتخابات بدهد اما در حرکتی عجیب که هنوز هم برای عده‌ای جای تعجب و پرسش دارد به جز سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهور فعلی و مستقر، سایر افراد سرشناسی که احتمال رای‌آوری داشتند رد‌صلاحیت شدند. این درحالی است که تعجب بسیاری سیاسیون و رسانه‌ها درخصوص ردصلاحیت چهره‌ای همچون علی‌لاریجانی بود که اغلب در پست‌‌های انتصابی و بعضا انتخابی نظام حضور داشت و حتی یک درصد هم انتظار نمی‌رفت که وی از دور انتخابات کنار برود. با این حال چه پیش از برگزاری انتخابات و چه پس از آن علی‌لاریجانی ساکت ننشست و به انحای مختلف اعتراض خود را نسبت به روند در پیش گرفته از سوی شورای نگهبان نشان داد و با نامه‌‌های متفاوت خواستار بازگویی دلایل ردصلاحیت خود شد اما هربار شورای نگهبان با این دلیل که در قانون ذکر دلیل عدم احراز صلاحیت نیامده از کار استنکاف ورزید. با این حال هر چند که روند انتخابات طبق نظر شورای نگهبان پیش رفت، انتخابات برگزار شد و در نهایت سید‌ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد و لاریجانی نیز با وجود گلایه‌هایش به سکوت خبری رفت تا اینکه چندی پیش از سمت مسئول مدیریت راهبردی قرارداد ایران و چین نیز کناره‌گیری کرد که عده‌ای این حرکت او را نیز به نحوی اعتراض به روند اخیر در انتخابات ریاست‌جمهوری مرتبط می‌دانند.
منع قانونی
گرچه طی سال‌های گذشته و در مقاطع گوناگون هر زمان که درخصـــوص احراز صلاحیت‌ها و علل آن صحبتی به میان می‌آمــد کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان با توسل به مواد قانونی ناظر بر اینکه در قانون ذکر عدم دلایل ردصلاحیت نامزدها نیامده از ذکر دلایل این کار سر باز می‌زد اما به نظر می‌رسید که با روی کارآمدن سخنگوی جدید پرده از این مساله برداشته شود اما چنین نشد و طحان نظیف نیز روال سلف خود را پیش گرفت. وی در نشست خبری اخیر خود درباره اقدام در زمینه برداشتن مهر محرمانه از ردصلاحیت‌ها گفت: «اصلاح قانون از شورای نگهبان شروع نمی‌شود و ما در انتهای این زنجیره قرار دادیم. ما بارها عرض کردیم برای تمام کسانی که به عرصه انتخابات وارد می‌شوند احترام قائل هستیم و حیثیت آنها برایمان مهم است و نسبت به انتشار عمومی دلایل ردصلاحیت‌ها با منع قانونی روبه‌رو هستیم و از نظر دستگاه‌هایی که گزارش دریافت می‌کنیم نیز این گزارشات محرمانه است. ما با آقای پزشکیان نیز تماس گرفتیم اما ایشان مشکلی داشتند و نتوانستند در جلسه‌ای با ما شرکت کنند.» آنچه مسلم است اینکه طرح موضوع ممنوعیت قانونی یک بحث و اینکه عزمی برای این کار باشد بحث دیگری است. چرا که اگر عزمی برای شفاف‌سازی این امر وجود داشته باشد نهایتا می‌توان قانون را تغییر داد یا به گونه دیگری اصلاح کرد.
واکنش علی لاریجانی
چنـــد مدتی بود که خبـــری از علی لاریجــانی و کنش‌گری او نبود و آخرین خبر نیز به مساله استعفای وی از قرارداد ایران و چین باز‌می‌گشت. اما اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر محرمانه بودن گزارش‌ها درخصوص ردصلاحیت‌ها و منع قانونی انتشار آن واکنش علی لاریجانی را برانگیخت و وی طی یادداشتی خطاب به سخنگوی شورای نگهبان مواضع خود را بیان کرد. در یادداشت کوتاه علی لاریجانی؛ رئیس سابق مجلس آمده است: «جناب‌عالی، در مصاحبه اخیر، درباره اعلام عمومی دلایل عدم ‌احراز صلاحیت نامزدها فرمودید چنین کاری شرعاً و قانوناً ممکن نیست، زیرا به حیثیت افراد، که امری محترم است، لطمه وارد می‌کند. این سخن به‌طور کلی درست است. اما درباره افرادی نظیر حقیر، که خود درخواست علنی‌کردن آن‌ را دارم، وجاهت ندارد و مسئولیت آن برعهده شورای نگهبان نیست. ضمناً این‌گونه بیانات شما ابهام‌های دیگری نیز ایجاد می‌کند و شفاف‌کردن موضوع را بیش‌ازپیش ضروری می‌سازد.» وی در ادامه آورده است: «این مطلب درباره نهادها و دستگاه‌هایی که در این تصمیم شورا مشارکت داشته‌اند نیز صادق است. جناب‌عالی جوان تحصیلکرده و متدینی هستید. از ابتدای خدمت در نظام اسلامی، مراقب باشید در بیان و عمل خود به کسی ظلم نکنید، حتی به‌نحو ایهام.» این درحالی است که پیش‌تر سخنگوی شورای نگهبان درخصوص لاریجانی گفته بود: «برای همه کسانی که وارد انتخابات می‌شوند احترام قائل هستیم و موارد را برای خودشان اعلام می‌کنیم در ضمن ما استعلامات را از دستگاه‌ها می‌گیریم که در آن دستگاه‌ها هم محرمانه است. در عین حال توضیحات را خدمت ایشان گفته‌ایم.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار