| کد مطلب: ۱۰۲۴۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد

شكايت از ظريف در مجلس

آرمان ملی: سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در نامه‌ای به دکتر قالیباف، رئیس مجلس، از محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه سابق کشور بابت مشکلاتی که در اجرای برجام به وجود آمده است، شکایت کرده و درخواست نموده موارد در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بررسی گردد. البته این اتفاق مبارکی است که یک مدیر و مسئول دولتی بابت اعمال با ترک افعال خود به مردم و نمایندگان پاسخگو باشد و جناب ظریف و گروه‌های سیاسی باید از این شکایت استقبال کنند تا راه جهت شکایت از بقیه مقامات سابق و فعلی نیز باز شود. گرچه معلوم نیست که سایر مقامات دولتی نیز این‌گونه به جهت آنچه ترک‌فعل خوانده می‌شود مورد شکایت و بازخواست قرار می‌گیرند یا خیر؟ آنچه مسلم است دلواپسان که از دولت روحانی به انحای مختلف در مقابل ظریف درآمده‌اند امروز که قدرت اجرایی و حاکمیت یکدست را دراختیار دارند راحت‌تر می‌توانند اتهامات خود را به وزیر خارجه سابق و خوشنام کشور وارد کنند. اتهاماتی که بارها طی هشت سال گذشته نیز وارد شد اما در نهایت معلوم شد که از درون تهی است.
شکایت و اتهام
سخنــگوی کمیسیون اصـــل نود مجلس اتهاماتی را متـوجه وزیرامورخارجــــه سابق کشور کـــرده که اگر مقداری در مورد برجام، صحبـت‌های ظریف و متن قرارداد تحقیق و مطالعه می‌کرد شاید امروز چنین شکایتی از ظریف به میان نمی‌آورد. خضریان نحستین اتهام ظریف را بی‌تفاوتی نسبت به احتمال خروج دولت‌های بعدی آمریکا از برجام ذکر کرده و به نقل قولی از ظریف استناد کــرده که گفته؛ «رئیس‌جمهور‌هــای بعدی آمریکا نمی‌توانند از توافق خــارج شوند یا خروج آنها اثری نخواهد داشت.» واقعیت این است که ماهیت حقوقی برجام برای آقای خضریان و بسیاری از فعالان و مسئولان سیاسی کشور ناشناخته است. برجام، از نظر حقوق بین‌المللی هیچ‌گونه ارزش حقوقی ندارد و صرفا قطعنامه شورای امنیت سازمان‌ملل متحد، ضمانت اجرایی دارد. دومین اتهام ظریف، عدم شناخت از تفاوت و اهمیت تحریم‌ها است درحالی‌که براساس توضیحات آقای خضریان به نظر می‌رسد خود وی، یا تنظیم‌کنندگان نامه، درک درستی از ماهیت تحریم‌ها ندارند. آقای خضریان مدعی شده که ظریف «تصور می‌کرد که با رفع تحریم‌های شورای امنیت، دیگر تحریم‌های آمریکا اثر نخواهد کرد.» در حالی‌که در متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ چنین چیزی وجود ندارد. قطعنامه رفع تحریم، به صراحت تعهدات اعضای مختلف من‌جمله سازمان‌ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا را ذکر کرده و رفع تحریم‌های سازمان‌ملل تناقض یا تضادی با رفع تحریم‌های آمریکا ندارد و این دو کاملا مستقل هستند. سومین اتهام ظریف هم عدم فهم از دوره‌های مختلف تحریمی و علت پیروی اروپا از آمریکا بوده و به‌زعم خضریان، به دلیل عدم شناخت از قانون تحریم‌های ایران و لیبی (ایلسا) تیم مذاکره‌کننده ایران، شرکت‌های اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام، بدون دادن یک ریال جریمه، از ایران خارج شدند. درحالی که قانون تحریم‌های ایران و لیبی (ایلسا) از سال ۲۰۰۶ وجود ندارد و به قانون تحریم‌های ایران (ایسا) تغییر نام داده است. طبق این قانون، هر شرکتی که در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند مشمول تحریم آمریکا خواهد شد.
نگاه کارشناسی یا تسویه‌حساب؟
گویــا به نظر می‌رسد کــــه نگـاه برخی نمایندگان یا دلواپسان بیش از اینکه کارشناسی باشد ناشی از نگرش جریانی و مخالفت‌های گروهی است. چنانکه نگاهی به اتهامات مطرح شده نشان می‌دهد که آنچه بر اساس آن ظریف را متهم می‌کنند بیشتر به جهت ناآگاهی نسبت به برجام و غرض‌ورزی‌های شخصی است. یکی از اتهام‌های آقای ظریف عدم تسلط به متن برجام در مورد بازگشت‌پذیری تحریم‌ها است. آقای ظریف گفته بود: «درصورت بازگشت‌پذیری، توافقات باقی خواهد ماند و کسی نمی‌تواند مانع آن شود.» آقای خضریان معتقد است که برگشت‌پذیری قطعنامه شامل تحریم‌های آمریکا و اروپا نمی‌شود و این نشان از عدم تسلط آقای ظریف است. درحالی‌که تحریم‌های آمریکا و اروپا براساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل لغو شده‌اند وگرنه خود برجام هیچ‌گونه تعهد اجرایی برای طرفین ندارد و حتی به صورت رسمی و مانند یک معاهده، توسط وزرای خارجه کشور‌های عضو آن، امضا نشده است. آنچه مسلم است اینکه برخی نمایندگان به جای اینکه بخواهند رویکردی بر حسب منافع ملی اتخاذ کنند و بر همسن اساس با مسائل روبه‌رو شوند به دنبال این هستند تا منویات و موضع‌گیری‌های خاص خود و دیدگاه‌ جریانی که متعلق به آن هستند را پیش گرفته و طبق آن عمل کنند. لذا اگر به همین جهت بخواهیم نوع رویکرد و نگرش اینگ‌ونه افراد را ببینیم طرحی مثل محاکمه روحانی و ظریف از دیدگاه آنها چندان غیرمعقول و منطقی نیست. قدرمسلم این پرسش مطرح است که اگر آنچه ظریف انجام داده اشتباه بود چرا این دولت بار‌ها اصرار کرده که به دنبال ادامه مذاکرات وین، در مسیر اجرای برجام به همان شکل قبلی باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار