| کد مطلب: ۱۰۲۴۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد

مذاكره مجلس و دولت براي «مذاكره»

آرمان‌ملی: کشورهای عضو توافق برجام بر این نکته متفق‌القولند که باید مذاکرات احیای توافق هسته‌ای سال 2015 هر چه سریع‌تر آغاز شود تا در طی این مذاکرات توافق احتمالی میان ایران و سایر طرف‌ها از جمله آمریکا ایجاد شود. این درحالی است که برخلاف تروئیکای اروپا، روسیه و چین و آمریکا که بر آغاز فوری مذاکرات تاکید دارند؛ ایران همچنان درصدد است تا پیش از آغاز مذاکرات آمریکا را وادار به انجام کار یا وانهادن امتیازی به ایران کند. هر چند که آمریکایی‌ها نیز بیان کرده‌اند که پیش از آغاز مذاکرات هیچ اقدامی صورت نخواهیم داد. با این حال برخی کشورها مثل رژیم صهیونیستی درصددند تا بر مذاکرات تاثیر گذارند و به هر نحوی آمریکا و سایر کشورها را به سمت‌وسوی عدم توافق با ایران سوق دهند. چنانکه اخیرا نیز رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز گفته اگر به هر دلیلی به توافق نرسیم سایر گزینه‌ها را مدنظر قرار خواهیم داد. البته این مساله با مخالفت جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا واقع شده و او با تاکید بر ازسرگیری هر چه سریع‌تر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، گفته است: «با پلان B (نقشه دوم) مطرح شده از سوی مقامات صهیونیستی برای مواجهه با مساله هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات وین موافق نیست.» با این شرایطی که در مسائل حول محور برجام به وجود آمده است باید دید ایران و آمریکا در نهایت به توافق خواهند رسید یا دیوار بلند شکاف و اختلافات بازهم مانع از توافقی برای احیای بر جام خواهد شد.
جزئیات نشست
روز گذشته بود که وزیـــر خارجه کشورمان برای دیدار و نشســـت با نمایندگان مجلس به خانه ملت رفت. در این راستا یک عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به نشست غیرعلنی که با حضور وزیرخارجه بــرگزار شد، اظهار داشت: امیرعبداللهیان در این نشست به صراحت اعلام کرد که ایـــران در مذاکرات هسته‌ای، اقدام در برابر اقدام را دنبال خواهد کرد. علیرضا سلیمی گفت: وزیر امور خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای به صراحت اعلام کرد که سیاست جمهوری اسلامی اقدام در برابر اقدام و عمل در برابر عمل است و آمریکایی‌ها باید حسن‌نیت و صداقت خود را نشان دهند و ایالات‌متحده حتما بایستی اقدام جدی قبل از مذاکره انجام دهند، ضمن اینکه بنای تهران آن است که مذاکره را از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، دنبال کنند نه موارد دیگر را. وی افزود: وزیر امور خارجه در این نشست اعلام کرد که جمهوری اسلامی مسیر مذاکرات هسته‌ای را از مسیر اقتصاد کشور جدا خواهد کرد و به هیچ وجه اقتصاد را شرطی نخواهیم کرد، ضمن اینکه دولت سیزدهم اقتصاد پایدار را فارغ از مسائل مرتبط با مذاکرات هسته‌ای پیگیری خواهد کرد. عضو هیات‌رئیسه مجلس بیان کرد: امیرعبداللهیان در مورد نوع تعامل جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اعلام کرد که ما به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران که در مجلس یازدهم به تصویب رسیده است عمل خواهیم کرد، ضمن اینکه وزیر امور خارجه این قانون را قابل فهم برای طرف‌های مقابل دانست که پیام‌های خاصی دارد. همچنین رئیـــس دستگاه دیپلماسی از مجلــس یازدهم برای تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تشـکر کرد و گفت که این قانون دست مذاکره‌کنندگان را باز کرده و برای طرف مقابل بسیار قابل فهم است.
بررسی نحوه ورود به مذاکرات
سخنگـــوی هیات‌رئیسه مجلـــس اظـهار داشت: با توجه به اتفاقات غرب آسیا و محیط پیرامونی کشورمان و تحولات اطراف مرزها، اهمیت موضوع و لزوم ارائه تحلیل کلی راجع به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و اقدامات صورت گرفته، دعوتی از وزیر امور خارجه برای حضور در جمع نمایندگان صورت گرفت. سیدنظام‌الدین موسوی، گفت: انتخابات پارلمانی عراق که در تشکیل دولت جدید این کشور تاثیرگذار است، تغییـر حاکمیت در افغانستان، اتفاقات لبنان و سوریه و راهبرد‌های آمریـــکا و رژیم صــهیونیستی در منطقه و همچنین اتفاقات شمال غرب کشور، دغدغه نمایندگان بود که با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه مطرح شد که وی نیز توضیحات خود را در این خصوص ارائه کرد. وی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه در نشست غیرعلنی امروز مجلس تاکید کرد: درخصوص مسأله هسته‌ای راهبرد‌های مختلفی تاکنون توسط جمهوری اسلامی ایران دنبال شده، ابتدا ما از طریق ۳ کشور اروپایی به‌عنوان کشور‌های واسط این مسیر را پیش بردیم، سپس با گروه 1+5 وارد گفت‌وگو شدیم که منجر به توافق برنامه جامع اقدام راهبردی شد و حالا اینکه ما در دور جدید مذاکرات چه مدلی را برگزینیم نیازمند بررسی و اعتبارسنجی مسیر گذشته است تا بهترین مدل با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله شورای عالی امنیت ملی و براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، انتخاب شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار